2011-10-15, 14:52
Medlem
Tjena,

Har haft hjärtklappning nu sedan cirka 01:30 igår natt. Den var mycket värre igår kväll, sen lyckades jag somna runt 05:00 och vaknade igen vid 09:00, stack då till akuten för hjärtklappningen kvarstod. Väl där så kollade dom EKG grejs på mig, hade runt 100 i puls och lite för mycket blodtryck. Dom sa åt mig att röra lite på mig, gå på en promenad, käka något.

Men det är inte direkt det som är problemet. Problemet är den "känslan" jag har, som kom samtidigt som hjärtklappningen. Allt känns så jävla konstigt, ibland känns allt som e bildspel, känns som jag har lite mindre känsel överallt och har riktigt svårt för att koncentrera mig.
Det är grymt svårt att beskriva, men viss yrsel, försämrad känsel och svårt att koncentrera sig. Och som sagt har jag haft tillfällen där allt känts som ett bildspel.
Och ja, så har jag fortfarande viss hjärtklappning, men ligger väl fortfarande bara runt 90-100 vilket inte direkt är farligt, och det lär gå över småningom.

Shit, vet fan inte hur jag ska förklara det bättre. Men hur som helst, är det någon som har någon som helst aning om vafan det kan vara?
Citera
2011-10-15, 15:06
Medlem
Nepposs avatar
Hjärtklappning i 12 timmar? Måste vara nytt rekord för en levande individ.
Citera
2011-10-15, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neppos
Hjärtklappning i 12 timmar? Måste vara nytt rekord för en levande individ.

Med hjärtklappning menar jag givetvis inte typ 200 i puls i 12 timmar, men 90-150 puls i 12 timmar.

Som sagt, det började igår 01:30~ och var vid akuten runt 10-11, där hade jag 90-100 i puls. Nu vet jag inte exakt vad som räknas som hjärtklappning heller för den delen, kanske lite överdrivet att kalla det hjärtklappning tro?

Men har jag slagit rekord så congratz till mig. HEHE
Citera
2011-10-15, 17:14
Medlem
Så vad sade de på akuten? "Gå hem och lägg dig" eller något mer lugnande?
Citera
2011-10-15, 17:19
Har lite jobbigt med pulsen under en rejäl stress/ångest period. Åkte in till akut psyk 2 gånger... Hjälpte inte precis, gick över efter typ 4-5 dagar... Tror jag spände mig något förbannat.. Fick 160 puls efter 5 min promenad typ.

Hade också runt 80-110 puls genom ingenting alls!

Tagit 2 EKG, senast förra veckan togs ett. Visade inget då. Har ett blodtryck mellan 120/80-130/85, och läkaren har inte sagt ett jotta utan säger att det är ångest!
Citera
2011-10-15, 17:29
Medlem
Tropicalss avatar
Har haft precis samma sak som dig, känns lite som att kroppen "gungar" fram och tillbaks när det e värst, man blir orolig och kan inte sova.
Ett förslag för att få det att gå över är att hålla andan så länge du kan, detta upplevde jag som det som fungerade flest gånger. En annan sak att prova är att försöka att få upp pulsen på vanlig väg, typ hoppa dig trött eller något.. Vet inte hur hälsosamt detta är men det funkar ibland.

För mig fick jag dock flera episoder som inte gick över av sig självt och fick då hjälp med detta på akuten, (de har medicin som gör att det går över på typ 2s) dock så vill de inte ge denna i onödan.
Jag har opererat mitt hjärta för detta för cirka 5-6 år sedan och har aldrig haft detta problemet sen dess. De gick in med en kateter i låret och brände på något sätt inne i hjärtat på de punkter som orsakade problemet.
Citera
2011-10-15, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimbu
Så vad sade de på akuten? "Gå hem och lägg dig" eller något mer lugnande?

De sa att jag skulle röra på mig, ta en promenad eller jogga. Tog en promenad på 1 timma direkt efter att ha varit hos akuten, hjälpte dock inte. Kändes som dom bara ville bli av med mig när jag väl var där, sjuksköterskan var trevlig och gjorde EKG och sån skit på mig, men såfort läkaren kom in så var det bara "Ta en promenad, hejdå." typ. Haha.

Citat:
Ursprungligen postat av Aeikz
Har lite jobbigt med pulsen under en rejäl stress/ångest period. Åkte in till akut psyk 2 gånger... Hjälpte inte precis, gick över efter typ 4-5 dagar... Tror jag spände mig något förbannat.. Fick 160 puls efter 5 min promenad typ.

Hade också runt 80-110 puls genom ingenting alls!

Tagit 2 EKG, senast förra veckan togs ett. Visade inget då. Har ett blodtryck mellan 120/80-130/85, och läkaren har inte sagt ett jotta utan säger att det är ångest!

Konstigt.. haha. Känner dock ingen stress eller ångest :/ Mest oro nu på grund av just detta, undrar vafan det kan vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Har haft precis samma sak som dig, känns lite som att kroppen "gungar" fram och tillbaks när det e värst, man blir orolig och kan inte sova.
Ett förslag för att få det att gå över är att hålla andan så länge du kan, detta upplevde jag som det som fungerade flest gånger. En annan sak att prova är att försöka att få upp pulsen på vanlig väg, typ hoppa dig trött eller något.. Vet inte hur hälsosamt detta är men det funkar ibland.

För mig fick jag dock flera episoder som inte gick över av sig självt och fick då hjälp med detta på akuten, (de har medicin som gör att det går över på typ 2s) dock så vill de inte ge denna i onödan.
Jag har opererat mitt hjärta för detta för cirka 5-6 år sedan och har aldrig haft detta problemet sen dess. De gick in med en kateter i låret och brände på något sätt inne i hjärtat på de punkter som orsakade problemet.

Shit, hjärtoperation och sånt... låter inte lovande för min del. Eller ja, går det att bota så är det väl skitsamma men att det är en sån stor grej att det kan gå till hjärtoperation så blir jag lite orolig måste jag säga haha.
Ska testa få upp pulsen imorgon om det inte gått över, på vanlig väg dvs. Tar väl ett joggingpass eller något
Testade hålla andan nyss men de gjorde ingen större skillnad på mig :/

Aja, får se hur det blir. Förhoppningsvis är det borta tills imorgon, om inte, tar jag ett joggingpass, om de inte hjälper så blir det väl akuten igen.

Tack för svaren!
Citera
2011-10-15, 19:56
Tror det även kan var en extra ledbana. Vilket är ofarligt och som bara bränns bort.
Citera
2011-10-19, 19:36
Medlem
fbes avatar
Hej.
Det du beskriver låter typiskt som ångest. Ångest är inte något "bara" och banalt för den som upplever det, utan kan vara väldigt jobbigt. Det är klokt att åka in akut till att börja med för att utesluta någon sjukdom med hjärtat, men om man sedan gjort ett EKG och blivit bedömd av läkare som hjärt-lungfrisk bör man försöka avdramatisera upplevelsen så mycket som möjligt, eftersom oron för allvarlig sjukdom spär på det hela. Jag tycker att du skall försöka få en snabb tid till din vårdcentral för att fort komma igång med behandling, gärna SSRI som har dokumenterat god effekt på ångestsyndrom. I väntan på en sådan tid är det värdefullt att i "KBT-anda" försöka fokusera utanför den egna kroppen och de egna symtomen. Istället för att lyssna inåt försöker man koncentrera sig på något annat som kräver mycket uppmärksamhet, typ jonglera, åka skateboard, skjuta prick eller vad du nu har till buds. Och försöka lita på att du inte kommer dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in