Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-10-15, 13:30
Medlem
Skulle man tjäna nåt på att sätta in lönen på ett e-sparkonto?

Har swedbank och räntan på e-sparkontot ligger på 1,65%, till skillnad från mitt konto nu helt utan ränta. Även om pengarna tar slut och sådär så får man ju ränta från första kronan...

Det går inte att koppla till bank/kreditkort, men om man bara lägger över de pengarna man behöver på ett konto kopplat till bankkort så borde det väl va lugnt? Och om det inte går att köra autogiro eller nåt så kan man ändå ställa in månatliga överföringar till kort-kontot.

Jag har egentligen inte sett nån anledning till att inte göra såhär, men jag tycker att det borde finnas nån. Även om det inte blir mycket ränta så är det ju alltid roligare med 1kr än 0.

Nån insatt? Eller nån som har egna funderingar?
Citera
2011-10-15, 13:43
Medlem
Goto10s avatar
Antagligen tillåter inte Swedbank att lön, barnbidrag, etc. betalas in direkt på e-sparkontot.
Så antingen får du själv gå in och föra över när lönen kommer in eller så byter du till någon bank som faktiskt ger ränta på lönekontot, t.ex. FOREX (2,55% på lönekontot och gratis Visakort).
Citera
2011-10-15, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Antagligen tillåter inte Swedbank att lön, barnbidrag, etc. betalas in direkt på e-sparkontot.
Så antingen får du själv gå in och föra över när lönen kommer in eller så byter du till någon bank som faktiskt ger ränta på lönekontot, t.ex. FOREX (2,55% på lönekontot och gratis Visakort).

Åh fan, visste inte ens att vissa saker inte var tillåtna att bli insatta... Men visst kan man lägga en automatisk överföring den 26e då, på säg 15 000kr iaf? Det ger ju i stort sett samma procedur fast en dag senare.

Dock var ditt förslag bättre, och det tackar jag för. Tillkommer inga andra avgifter eller så?
Citera
2011-10-15, 14:12
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apalle
Åh fan, visste inte ens att vissa saker inte var tillåtna att bli insatta... Men visst kan man lägga en automatisk överföring den 26e då, på säg 15 000kr iaf? Det ger ju i stort sett samma procedur fast en dag senare.

Dock var ditt förslag bättre, och det tackar jag för. Tillkommer inga andra avgifter eller så?

Har ingen egen erfarenhet av FOREX men kollar man på prislistan ser det bra ut, 2,55% ränta, gratis Visakort, gratis internetbank och gratis autogiro. Sen vet jag ju inte om deras internetbank fungerar bra eller inte eftersom jag inte har provat själv. Men det kanske jag borde göra..

Just nu kör jag det omständiga sättet där jag flyttar pengar fram och tillbaka mellan lönekontot och ett sparkonto. Dels för att jag inte har någon ränta på lönekontot men även för att jag inte vill riskera att bli av med för mycket om Visakortet skulle bli stulet/kapat.
Citera
2011-10-15, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Har ingen egen erfarenhet av FOREX men kollar man på prislistan ser det bra ut, 2,55% ränta, gratis Visakort, gratis internetbank och gratis autogiro. Sen vet jag ju inte om deras internetbank fungerar bra eller inte eftersom jag inte har provat själv. Men det kanske jag borde göra..

Just nu kör jag det omständiga sättet där jag flyttar pengar fram och tillbaka mellan lönekontot och ett sparkonto. Dels för att jag inte har någon ränta på lönekontot men även för att jag inte vill riskera att bli av med för mycket om Visakortet skulle bli stulet/kapat.

Okey, om någon läser tråden som har erfarenhet av FOREX skulle lite inputs uppskattas!
Just nu studerar jag, så än är det ju inte helt aktuellt. Men i februari kommer jag börja jobba igen och då har jag tänkt förvalta pengarna lite bättre, även om det bara handlar om småpotatis.

Så du kör lite så som jag beskrev då, bättre än inget =)
Citera
2011-10-15, 14:48
Medlem
Goto10s avatar
Även om någon känner till någon annan bank som ger ränta på lönekontot så är det uppskattad input.
Citera
2011-10-15, 14:52
Medlem
BagareBengts avatar
Det är väl bara att göra överföringen till e-sparkontot själv när lönen kommit. Överföringen dina Swedbankkonton emellan sker ju direkt.
Citera
2011-10-15, 15:10
Medlem
toby79s avatar
Lite osäker på hur det är, men jag kör ju mitt sparande på e-sparkonto och det verkar vara så att de pengar man har där en viss dag (i december) är vad som står till grund för hur mycket man får i ränta. Annars skulle jag ju få ränta på hela min årslön och det har jag inte sett.
Räntan på en vanlig lön blir inte många kronor, du skulle förmodligen spara mycket mer pengar på att inte köpa en dricka eller en glass en gång under året.

Lägg upp ett riktigt sparande istället. Du kan absolut lägga upp månatliga överföringar, men har du internetbanken så kan du lika gärna göra det själv under lönedagen. Gör du det i internetbanken så sker det direkt utan väntetid.
Gör en budget där du har med alla dina utgifter ner på öret och lägg undan överskottet på e-kontot. Jag har maxat mitt antal e-konton och namngett dom efter vad syftet med dom är, ett för bilskatten, ett för min buffert och ett för sparandet.

Vill man få in mycket pengar utan att direkt anstränga sig så är en budget det absolut enklaste sättet att spara pengar. Helt riskfritt dessutom. Internetbanken har ju den fördelen att du snabbt och med hjälp av tex excel kan lägga in varenda liten utgift i en specifik post och på det sättet få veta vad du gör av med varje månad. Internetbanken visar dina transaktioner 13 månader bakåt i tiden, så det är ett mycket bra underlag att börja med.

Gratispengar är aldrig fel, men min erfarenhet har visat att det absolut säkraste och effektivaste sättet är att man planerar bättre med de pengar man redan har.
Varje onödig utgift som du låter bli att köpa och istället placerar i ditt sparande är väldigt enkla pengar att få in. Så räntan är inte allt, däremot blir det ju mycket intressant med ränta den dag man faktiskt har fått ihop en rejäl skrälldus med pengar.
Säg att du har 500 kr, räntan på de pengarna är ju inte något att hänga i granen direkt. Men när du har 500 000 kr så blir det mycket mer tillfredsställande att se vad som trillar in av den summan.
Citera
2011-10-15, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Lite osäker på hur det är, men jag kör ju mitt sparande på e-sparkonto och det verkar vara så att de pengar man har där en viss dag (i december) är vad som står till grund för hur mycket man får i ränta. Annars skulle jag ju få ränta på hela min årslön och det har jag inte sett.
Räntan på en vanlig lön blir inte många kronor, du skulle förmodligen spara mycket mer pengar på att inte köpa en dricka eller en glass en gång under året.

Lägg upp ett riktigt sparande istället. Du kan absolut lägga upp månatliga överföringar, men har du internetbanken så kan du lika gärna göra det själv under lönedagen. Gör du det i internetbanken så sker det direkt utan väntetid.
Gör en budget där du har med alla dina utgifter ner på öret och lägg undan överskottet på e-kontot. Jag har maxat mitt antal e-konton och namngett dom efter vad syftet med dom är, ett för bilskatten, ett för min buffert och ett för sparandet.

Vill man få in mycket pengar utan att direkt anstränga sig så är en budget det absolut enklaste sättet att spara pengar. Helt riskfritt dessutom. Internetbanken har ju den fördelen att du snabbt och med hjälp av tex excel kan lägga in varenda liten utgift i en specifik post och på det sättet få veta vad du gör av med varje månad. Internetbanken visar dina transaktioner 13 månader bakåt i tiden, så det är ett mycket bra underlag att börja med.

Gratispengar är aldrig fel, men min erfarenhet har visat att det absolut säkraste och effektivaste sättet är att man planerar bättre med de pengar man redan har.
Varje onödig utgift som du låter bli att köpa och istället placerar i ditt sparande är väldigt enkla pengar att få in. Så räntan är inte allt, däremot blir det ju mycket intressant med ränta den dag man faktiskt har fått ihop en rejäl skrälldus med pengar.
Säg att du har 500 kr, räntan på de pengarna är ju inte något att hänga i granen direkt. Men när du har 500 000 kr så blir det mycket mer tillfredsställande att se vad som trillar in av den summan.

Ja tack för tipsen, även om jag inte undrade hur jag skulle tjäna pengar, mer om jag skulle tjäna nån krona på att få lönen på andra kontot. Alltså, pengarna du har där en viss dag spelar ingen roll, det måste ju vara nån slags uträkning. Annars skulle man ju bara låna pengar av alla man kände den dagen, sätta in på kontot, få god ränta och sen betala tillbaka så

Jag sparar vanligtvis också, men säg såhär:
Du får in 20 000 på kontot, betalar räkningar och skit sen sätter du över 10, då kanske det ändå sitter 5 som är kopplat till kortet. Och att ha de 5 liggandes är en "förlust" eftersom det inte är nån ränta. Som sagt, även om det bara handlar om kronor. Men man får väl sitta och föra över pengarna direkt dom kommer istället, verkar vara enklast (om man ska behålla de konton man har).
Citera
2011-10-15, 21:16
Medlem
toby79s avatar
Haha ja, fast det blir ju så lite pengar. Jag tror att om du frågar alla dina vänner om de vill låna ut sina pengar till dig eller ge dig en krona för att slippa krångla fram och tillbaka så kommer du att få kronan i handen. Tänk på att om de skickar sina pengar till dig så mister ju de sin ränta.

Jag vet inte om du måste ha pengarna en viss tid för att få ränta. Mitt sparande har jag fått uppfattningen om att det är just en viss dag. Men å andra sidan så sitter pengarna där 24/7 med påökning varje månad. Så jag vette fan riktigt. Borde ju stå i avtalet tycker jag.
Citera
2011-10-15, 22:32
Medlem
perfas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79

Du får ju ränta på alla pengar du haft på kontot under hela året.

Sen ja, vissa konton kan TS inte ha lön kopplat till. Men fixa bara en stående överföring från t.ex "privatkontot" till ett sparkonto direkt när lönen kommer.. sen tar du tillbaka pengar till "privatkontot" när du skall handla osv.
Just swedbank har ju smidig mobil-app du kan använda dig av när du är på stan
Citera
2011-10-15, 22:43
Medlem
Forex Bank är bra, glöm de gamla fyra storbankerna. Lite torftig internetbank rent visuellt kanske, men det går att vänja sig. Slipp de attans avgifterna som storbankerna mjölkar en på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in