Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Lite osäker på hur det är, men jag kör ju mitt sparande på e-sparkonto och det verkar vara så att de pengar man har där en viss dag (i december) är vad som står till grund för hur mycket man får i ränta. Annars skulle jag ju få ränta på hela min årslön och det har jag inte sett.
Räntan på en vanlig lön blir inte många kronor, du skulle förmodligen spara mycket mer pengar på att inte köpa en dricka eller en glass en gång under året.
Lägg upp ett riktigt sparande istället. Du kan absolut lägga upp månatliga överföringar, men har du internetbanken så kan du lika gärna göra det själv under lönedagen. Gör du det i internetbanken så sker det direkt utan väntetid.
Gör en budget där du har med alla dina utgifter ner på öret och lägg undan överskottet på e-kontot. Jag har maxat mitt antal e-konton och namngett dom efter vad syftet med dom är, ett för bilskatten, ett för min buffert och ett för sparandet.
Vill man få in mycket pengar utan att direkt anstränga sig så är en budget det absolut enklaste sättet att spara pengar. Helt riskfritt dessutom. Internetbanken har ju den fördelen att du snabbt och med hjälp av tex excel kan lägga in varenda liten utgift i en specifik post och på det sättet få veta vad du gör av med varje månad. Internetbanken visar dina transaktioner 13 månader bakåt i tiden, så det är ett mycket bra underlag att börja med.
Gratispengar är aldrig fel, men min erfarenhet har visat att det absolut säkraste och effektivaste sättet är att man planerar bättre med de pengar man redan har.
Varje onödig utgift som du låter bli att köpa och istället placerar i ditt sparande är väldigt enkla pengar att få in. Så räntan är inte allt, däremot blir det ju mycket intressant med ränta den dag man faktiskt har fått ihop en rejäl skrälldus med pengar.
Säg att du har 500 kr, räntan på de pengarna är ju inte något att hänga i granen direkt. Men när du har 500 000 kr så blir det mycket mer tillfredsställande att se vad som trillar in av den summan.
Ja tack för tipsen, även om jag inte undrade hur jag skulle tjäna pengar, mer om jag skulle tjäna nån krona på att få lönen på andra kontot. Alltså, pengarna du har där en viss dag spelar ingen roll, det måste ju vara nån slags uträkning. Annars skulle man ju bara låna pengar av alla man kände den dagen, sätta in på kontot, få god ränta och sen betala tillbaka så
Jag sparar vanligtvis också, men säg såhär:
Du får in 20 000 på kontot, betalar räkningar och skit sen sätter du över 10, då kanske det ändå sitter 5 som är kopplat till kortet. Och att ha de 5 liggandes är en "förlust" eftersom det inte är nån ränta. Som sagt, även om det bara handlar om kronor. Men man får väl sitta och föra över pengarna direkt dom kommer istället, verkar vara enklast (om man ska behålla de konton man har).