• 4
  • 5
2011-10-22, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Ganska otroligt att en sådan "tur" skulle existera planlöst. Av sju miljarder människor på en planet bland troligen miljoner andra planeter med liv så möts just dina föräldrar. Och just du vinner livets race och befruktar rätt ägg. Oddsen är väl ungefär lika höga som att lyckas få sju rätt på lotto tusen ggr i rad.
Nån måste ju "vinna". Hade du inte vunnit hade någon annan kanske suttit och sagt det du säger. Ditt resonemang säger inte så mycket tycker jag.
Citera
2011-10-22, 19:39
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zandalor
Nån måste ju "vinna". Hade du inte vunnit hade någon annan kanske suttit och sagt det du säger. Ditt resonemang säger inte så mycket tycker jag.
Orka men hur skulle "någon annan" kunna tala för mig? Och visst hade barnen inget eget val mer än att "råka" få fel föräldrar. Men varför blev dom födda ens om dom inte hade en ärlig chans? (ok vet att det luktar OT) i en värld av möjligheter?
Citera
2011-10-22, 19:43
Medlem
cacas avatar
se det som ett straff istället,
Citera
2011-10-22, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Orka men hur skulle "någon annan" kunna tala för mig? Och visst hade barnen inget eget val mer än att "råka" få fel föräldrar. Men varför blev dom födda ens om dom inte hade en ärlig chans? (ok vet att det luktar OT) i en värld av möjligheter?
Menar inte att någon annan "talar för dig". Vad jag menar är att om vi gör ett lotto där en på 7 miljarder överlever så är det inte magiskt på något sätt bara för att oddsen att just du ska överleva är små. Vinner inte du lottot gör någon annan det, och hans resonemang kan gå likadant. Som jag sa tidigare hade ditt medvetande hade aldrig kunnat "hamna" i någon annans kropp än din då du är din kropp. Det har inte gått att påvisa att ditt medvetande är någon slags "själ" eller ande som är inuti din kropp och likagärna hade kunnat hamna i någon annans kropp vilket blir följden av ditt tänkande.
Citera
2011-10-22, 20:17
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zandalor
Menar inte att någon annan "talar för dig". Vad jag menar är att om vi gör ett lotto där en på 7 miljarder överlever så är det inte magiskt på något sätt bara för att oddsen att just du ska överleva är små. Vinner inte du lottot gör någon annan det, och hans resonemang kan gå likadant. Som jag sa tidigare hade ditt medvetande hade aldrig kunnat "hamna" i någon annans kropp än din då du är din kropp. Det har inte gått att påvisa att ditt medvetande är någon slags "själ" eller ande som är inuti din kropp och likagärna hade kunnat hamna i någon annans kropp vilket blir följden av ditt tänkande.
Ok fattar inte även om det är fetmarkerat vad du vill ha sagt. Men visst snackar vi omöjliga odds att ens orka bry sig i den här tråden. Om tusen år kanske mina barnbabarns barn tänker vilken skum gubbe som hängde här.
Citera
2011-10-23, 14:44
Medlem
Det fanns aldrig utrymme att du skulle bli någon annan, eller att du inte skulle bli till. Detta förhållningssätt bygger på att du redan fanns till i form av en ande eller själ, och väntade på att födas in i någon kropp och hjärna.

Men som Zandalor säger; du är det medvetande som har vuxit fram i den varelse du är. Du är bara resultatet av din kropp och din hjärna.

Lika ologiskt som det vore att fråga om tankekraften i en dator lika gärna skulle kunna "födas" någon annanstans, lika ologiskt är det att spekulera i om vi skulle kunna födas någon annanstans, eller inte alls.
Citera
2011-10-28, 20:34
Medlem
Drapåtrissors avatar
1.Nej hur skulle du kunna vara någon annan? Eller finns det något väntrum för villsna själar där bara rätt krieterier gäller så blir det affär.
2. Varför skulle jag eller du bara vara ett resultat av din kropp eller hjärna? Ingentendera fanns ju till innan jag föddes?
3. Visst men att jämföra en dator med en hjärna är väl ungefär som att tro att bara att kombinera x antal nollor och ettor så vipps så har vi facit i en liten ask.
Tror nog att du tyvärr får dyka lite djupare än så att ens komma i närheten om medvetandets gåta.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in