2011-10-22, 11:39
Medlem
MeineMeinungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Det är mycket vi inte vet men en sten är nog det sista "ingenting" som kan finnas. Nu menar jag naturligtvis en visuell existens och inte vanlig materia. Men visst t.ex även växter är ett slags liv men hur mycket vet vi om deras medvetenhet om sin egen existens? Tycker inte att vi ska ställa oss själva så självklart som en skapelsens krona i relation till att vi egentligen inte är mer än någon milimeter på en sträcka av mil sedan allt skapades.

Okej. Du är religös och var glad för det. Jag tror dock inte att vi kommer komma nån vart i våran konversation pga. tidigare nämnt faktum. Have a good one!.
Citera
2011-10-22, 12:57
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeineMeinung
Okej. Du är religös och var glad för det. Jag tror dock inte att vi kommer komma nån vart i våran konversation pga. tidigare nämnt faktum. Have a good one!.
Nu lägger du orden i min mun utan att ha några som helst begrepp om religion. Så enkelt som att bara stjälpa alla existensiella frågeställningar i något jävla religiöst lekrum fattar både du och jag att det bara är att förenkla en saklig frågeställning.
Citera
2011-10-22, 13:23
Medlem
MeineMeinungs avatar
Citat:
Nu lägger du orden i min mun utan att ha några som helst begrepp om religion. Så enkelt som att bara stjälpa alla existensiella frågeställningar i något jävla religiöst lekrum fattar både du och jag att det bara är att förenkla en saklig frågeställning.

Okej. Att påstå att medvetande är mer än materiellt skulle jag kalla religiöst påstående som passar ypperligt i ett "lekrum".
Jag har gett dig min åsikt på frågan i din trådstart. Vi börjar nu mer än tangera OT.
Citera
2011-10-22, 13:48
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Okej. Att påstå att medvetande är mer än materiellt skulle jag kalla religiöst påstående som passar ypperligt i ett "lekrum".
Jag har gett dig min åsikt på frågan i din trådstart. Vi börjar nu mer än tangera OT.
Tycker inte ens att vi var nära OT innan du började blanda in religion i tråden. Så ännu återstår frågan om varför blev jag/du till? Och varför fick vi inte välja själva?
Citera
2011-10-22, 13:54
Medlem
MeineMeinungs avatar
Citat:
Tycker inte ens att vi var nära OT innan du började blanda in religion i tråden. Så ännu återstår frågan om varför blev jag/du till? Och varför fick vi inte välja själva?
Sant. Jag ber om ursäkt.
Jag citerar mig själv från tidigare och låter det därmed vara mitt definitiva svar till denna tråds frågeställning:

"Anledning varför du är du och jag är jag är för att våra hjärnor utvecklats från att vara inget annat än atomer och molekyler utan sammanhang till att bilda ett nät av nerver och synapser som sedan uppfattar sig själva som "jag"."

Det duger som svar för mig. Om det inte duger som svar för dig så önskar jag dig lycka till i ditt fortsatta letande.
Citera
2011-10-22, 15:13
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:

"Anledning varför du är du och jag är jag är för att våra hjärnor utvecklats från att vara inget annat än atomer och molekyler utan sammanhang till att bilda ett nät av nerver och synapser som sedan uppfattar sig själva som "jag"."

Så enkelt som att vi fungerar som individer pg av olika funktioner i vår hjärna köper jag inte. Isf skulle väl det vara ett genetiskt arv? Och om sådant ha missat åtskilliga avtagsvägar på resan.
Citera
2011-10-22, 16:19
Medlem
MeineMeinungs avatar
Citat:
Så enkelt som att vi fungerar som individer pg av olika funktioner i vår hjärna köper jag inte. Isf skulle väl det vara ett genetiskt arv? Och om sådant ha missat åtskilliga avtagsvägar på resan.

Det är klart att hjärnan är ett genetiskt arv. En katt får en unge med en katts hjärna. En människa får ett barn med en mänsklig hjärna. Jag förmodar att många av hjärnans egenskaper förs över till avkomman, både från fadern och moderns sida eller tidigare släktled.
Sedan kan man diskutera hur uppväxten och hjärnans grundstruktur påverkar hur vi blir.
Citera
2011-10-22, 17:03
Medlem
Drapåtrissors avatar
Tycker ändå att diskussionen alltid hamnar på ruta 1 tyvärr. Lite som att försöka förklara för en blind hur färger ser ut. Men till topic hur vill du förklara att du blinkar till i en ofattbar evighet och sedan bara lämnas i något slags vacum i tillvaron? Gissar att det lär bli en fortsättning på den sagan intill tidens ände. (finns det ens en tidens ände?)
Citera
2011-10-22, 17:13
Medlem
MeineMeinungs avatar
Citat:
Tycker ändå att diskussionen alltid hamnar på ruta 1 tyvärr. Lite som att försöka förklara för en blind hur färger ser ut. Men till topic hur vill du förklara att du blinkar till i en ofattbar evighet och sedan bara lämnas i något slags vacum i tillvaron? Gissar att det lär bli en fortsättning på den sagan intill tidens ände. (finns det ens en tidens ände?)

Bra jämförelse med den blinde och färger. Det ligger nog en hel del sanning i det (Därför kommer vi aldrig komma nån vart i denna diskution). Jag förstår dock inte vad du menar med det fetstilta
Citera
2011-10-22, 17:49
Medlem
Drapåtrissors avatar
Ärligt så skulle den som fattar detta mysterium i vår självpåtagna logik få minst dubbla nobelpris. Men tyvärr är medvetandets gåta lite av en karamell som går att smaka på men är omöjlig att lösa.
Citera
2011-10-22, 17:55
Medlem
MeineMeinungs avatar
Citat:
Ärligt så skulle den som fattar detta mysterium i vår självpåtagna logik få minst dubbla nobelpris. Men tyvärr är medvetandets gåta lite av en karamell som går att smaka på men är omöjlig att lösa.

Vi får forstätta denna diskussion om 20 år
Citera
2011-10-22, 19:15
Medlem
Citat:
Ok du ser ett skeende i denna pyttipanna av händelser. Själv ser jag det som en förbannelse att ens behöva existera. Så hur kul att lyckas svälta ihjäl i Somalia bara för att man råkade dra en nitlott?
Dock så har inte barnen i afrika dragit någon nitlott, de hade aldrig kunnat födas av dina föräldrar, och du inte av deras. De är resultaten av sina förfäder liksom du är resultatet av dina. Ditt medvetande hade aldrig kunnat "hamna" i någon annans kropp än din då du är din kropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in