2011-10-15, 02:40
Medlem
Labrinths avatar
"Dock verkar hon inte vara medlem, utan bara en av alla dessa som besöker utan att tillägga någonting själva - vilket jag inte förstår mig på."

Är det här ett korrekt användande av bindestreck? Jag tycker nämligen att det känns väldigt lämpligt, att ersätta det med ett komma hade fungerat ganska bra i just den här situationen dock. Men gånger då jag har stött på det här förut har det inte alls sett lika bra ut att ersätta bindestrecket med ett kommatecken.
Citera
2011-10-15, 03:12
Medlem
Det ska vara ett tankstreck, inte bindestreck. Googla skrivregler tankstreck så ser du skillnaden, och du får fram flera guider med rekommendationer om hur du använder tankstreck.
Citera
2011-10-15, 10:48
Medlem
Notera även att det ska vara det halvlånga strecket – och inte —.
Citera
2011-10-15, 11:46
Medlem
egon2bs avatar
I SMS-miljö (och ev i email och på bloggar) låter man dubbla minus ersätta [kort] tankstreck. Till min dotter skickade jag ett SMS med tankstreck. Detta kom fram som ¿ (spanskt inledande frågetecken) hos en annan operatör och föranledde en fråga om vad den djupare meningen var med det.

I engelsk text förekommer långa tankstrecket — ibland utan mellanslag kring.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tankstreck
http://en.wikipedia.org/wiki/Dash
Citera
2011-10-15, 15:14
Medlem
Labrinths avatar
Tack! Alltså använder jag det korrekt bara det att jag använder mig av fel tecken?

Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Notera även att det ska vara det halvlånga strecket – och inte —.

Tack för upplysningen! Hur gör man dessa tecken i Windows-miljö på ett simpelt sätt, är det ens möjligt utan att krångla till det?
Citera
2011-10-15, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labrinth
Tack! Alltså använder jag det korrekt bara det att jag använder mig av fel tecken?
Ja, du kan använda tankstreck där för att framhäva bisatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Labrinth
Tack för upplysningen! Hur gör man dessa tecken i Windows-miljö på ett simpelt sätt, är det ens möjligt utan att krångla till det?
Du kan trycka Alt + 0150 för att få – eller kopiera det från programmet Teckenuppsättning. Sedan har jag för mig att egon2b har ett specialknep som jag aldrig kommer ihåg och som du säkert kan få ta del av om du ber snällt.
Citera
2011-10-15, 21:03
Medlem
Labrinths avatar
Citat:
Du kan trycka Alt + 0150 för att få – eller kopiera det från programmet Teckenuppsättning.

Tack! Att man kan kopiera det från teckenuppsättningen hade jag dock redan koll på. Kan dessutom påpeka att Alt + 0150 bara fungerar med numpaden, det är alltså där man ska trycka in "0150" för att det här ska fungera.

Citat:
Sedan har jag för mig att egon2b har ett specialknep som jag aldrig kommer ihåg och som du säkert kan få ta del av om du ber snällt.

Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Text
Anropar egon2b!
Citera
2011-10-16, 00:40
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
... Du kan trycka Alt + 0150 för att få – eller kopiera det från programmet Teckenuppsättning. Sedan har jag för mig att egon2b har ett specialknep som jag aldrig kommer ihåg och som du säkert kan få ta del av om du ber snällt.
Här är tipset. Rutinmässigt kör jag fortfarande Windows XP och har inte kommit mig för att testa på en flyttbar sak som har Windows 7.
... hur man berikar sitt Windows-anslutna tangentbord för att enkelt skriva øøçÇ i Moçambique etc:
https://www.flashback.org/sp25091709
Man får tankstreck med AltGr+minus, hårt mellanslag med AltGr+Space etc. Glöm inte skriva ut PDF-filen med kartan, även om många tillägg är logiskt placerade.
Senast redigerad av egon2b 2011-10-16 kl. 01:01.
Citera
2012-09-13, 21:03
Medlem
egon2bs avatar
I pappersupplagan av tidningen På Väg underträffar Trafikverket närstående Svevia sig själva. Följande vilsna mix av {bindestreck, utelämnade bindestreck, bindestreck som tankstreck} finns även i nätupplagan av tidskriften På Väg. Korrekturläsaren släppte igenom en *ytterliggare från Näringslivet.

http://www.pavag.nu/8/nyheter/artiklar/2012-09-02-foretagen-kraver-rejala-satsningar.html ¹

Hur ska vi kunna ha fullt förtroende för Trafikverket, Svevia och Näringslivet om en text med denna kvalitet går igenom?
... kontinuerligt utveckla förutsättningarna för hållbara effektiva logistik och transportsystem genom omfattande infrastruktursatsningar. ...

... Betydelsen av att det svenska huvudvägnätet-liksom viktiga järnvägsstråk-har en hög kapacitet och tillgänglighet

... Det är viktigt att det nu görs en kraftsamling genom ytterliggare investeringar ...
I missionen för riktiga tankstreck har Egon råtts att ringa telefonväkterier i Sveriges Radio. Tveksamt om rådgivare som skriver så taffligt skulle lyssna. Infrastruktur ska inte behandlas språkligt infra – det handlar om svindlande investeringar och då ska man hålla stilen.

¹ I observatörskretsar kallas alstret för Grodan Boll.
Senast redigerad av egon2b 2012-09-13 kl. 21:44.
Citera
2012-09-13, 21:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
... Det är viktigt att det nu görs en kraftsamling genom ytterliggare investeringar ... [/indent]I missionen för riktiga tankstreck har Egon råtts att ringa telefonväkterier i Sveriges Radio. Tveksamt om rådgivare som skriver så taffligt. Infrastruktur ska inte behandlas språkligt infra – det handlar om svindlande investeringar och då ska man hålla stilen.

¹ I observatörskretsar kallas alstret för Grodan Boll.

Kanske är det en "överliggare" som skrivit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in