2004-12-16, 13:57
Awaiting Email Confirmation
Fortsätter min utredning av min egen medicinska status. Detta problem har uppkommit varje natt de senaste fyra dygnen och omöjliggjort sömn, vilket sabbat mina studier fullständigt och gjort mig till en zombie.

Jag har fått extrema svettningar nattetid. Har influensa och har trott att det berott på feber men efter att ha införskaffat en termometer så börjar jag betvivla denna förklaring.

Är i princip en våt fläck efter hela min överkropp i lakanen och täcket är helblött. Fattar inte att jag kan utsöndra så mycket vatten. Till detta kan tilläggas att jag tror jag har kraftig vätskebrist när jag vaknar, eftersom jag oftast har huvudvärk och mitt urin ser ut som kaffe

Vad kan detta bero på? Vad kan man göra åt det?
Citera
2004-12-16, 14:14
Medlem
Kent-Ronnys avatar
gå till doktorn och lämna lite blodprover. Kanske är något knas med sköldkörteln.
Citera
2004-12-16, 14:19
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Ronny
gå till doktorn och lämna lite blodprover. Kanske är något knas med sköldkörteln.

Usch då, det första lät som en god idé men det senare lät inte bra. Kan du utveckla lite? Varför skulle det kunna vara sköldkörteln?
Citera
2004-12-16, 14:33
Medlem
Rumpelstilskins avatar
Herpes kan ge nattliga svettningar, både munherpes och genital herpes. Har du munsår eller blåsor/sår på apparaten? Herpesvirus kan finnas latent i kroppen utan att ge några symptom, men har en tendens att komma till liv när man är förkyld eller stressad.
Citera
2004-12-16, 14:34
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpelstilskin
Herpes kan ge nattliga svettningar, både munherpes och genital herpes. Har du munsår eller blåsor/sår på apparaten?

Nope.
Citera
2013-02-21, 13:03
Medlem
Medalines avatar
Ser att ämnet har några år på nacken, men sitter med till 100 % samma symptom som TS.
Någon som känner till vad det kan vara? Orkar inte betala 200 kr för att träffa en läkare som säger att jag bör vila.
Citera
2013-02-21, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medaline
Ser att ämnet har några år på nacken, men sitter med till 100 % samma symptom som TS.
Någon som känner till vad det kan vara? Orkar inte betala 200 kr för att träffa en läkare som säger att jag bör vila.
Har du också influensa som TS hade?
För att någon här skall kunna ge någon som helst vettigt råd så behöva mer info. Ålder, kön, längd, vikt, tidigare sjukdomar, aktuella sjukdomar, ärftlighet för sjukdom, läkemedel, droger, rökning, hur länge har du haft problemet, något som underlättar eller förvärrar?
Senast redigerad av op9618 2013-02-21 kl. 14:30.
Citera
2013-02-21, 14:54
Medlem
Medalines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av op9618
Har du också influensa som TS hade?
För att någon här skall kunna ge någon som helst vettigt råd så behöva mer info. Ålder, kön, längd, vikt, tidigare sjukdomar, aktuella sjukdomar, ärftlighet för sjukdom, läkemedel, droger, rökning, hur länge har du haft problemet, något som underlättar eller förvärrar?

25+ år, man, 183 cm, normalvikt, ingen större sjukdomshistorik än det som drabbar alla. (Körtelfeber, virus och bakterieinfektioner i hals och svalg, osv).
Ingen ärftlighet för sjukdom. Tar läkemedel mot nagelsvamp. Inga droger, ej rökare.

Har haft problemet de senaste 5 dagarna. I samband med att jag åkte på influensa så började jag svettas onaturligt mycket vid sömn. Första dagarna trodde jag att det var sjukdomsrelaterat och tänkte inte så mycket på det. Men nu när sjukdomen avtagit så är svettningarna kvar.

Jag svettas kopiösa mängder, men bara när jag somnat.
Vaknar efter 2 timmar och är helt dynsur, samma sak om och och igen under natten.
Det blir inte många timmars sömn.

Är det någonting jag bör uppsöka läkarvård för?
Citera
2013-02-21, 15:15
Medlem
Vet inte alls hur vanligt det är kopplat till influensa och dylikt. Finns säkert många anledningar till dessa svettningar.

Men det jag vet av erfarenhet är att det finns en del tråkiga sjukdomar där ute med detta som ett vanligt symptom. Så varför inte söka vård och åtminstone ta lite vanliga prover för att utesluta det? någon 100-lapp är det definitivt värt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in