2011-10-14, 01:23
Medlem
BesserWissers avatar
Som topic, vilket av följande Windows:

* Win 7 32-bit
* Win 7 64-bit

...ger bästa prestanda (och minst krångel) på min Mac Pro från 2006? Min dators specs följer nedan:

CPU: 2x2.66 Ghz Dual-Core Intel Xeon 5100 (dubbel-cpu alltså, totalt 4 kärnor)
Level 1 Cache: 32 kB data, 32 kB instruction
Level 2 Cache: 4 MB on-processor
FSB: 1.33Ghz
Register Width: 64-bit
Data Bus Width: 64-bit
Address Bus Width: 64-bit
RAM: 4 GB 667 Mhz DDR2 FB-DIMM
HD: Serial-ATA 250 GB 7200 RPM
GPU: nVidia GeForce 7300GT PCI-Express 256Mb (all resolutions supported)

Spelen jag har i åtanke för stunden är då:

* WoW
* CS-S
* HL2
* Doom 3
* Quake 4
* GTA 4
* FarCry
* Battlefield 1942
* BF2

Stödjer alla ovanstående spel ett 64-bit win 7 eller ska man satsa på 32-bit varianten? Har nämligen tillgång till båda.
Citera
2011-10-14, 01:34
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Stödjer alla ovanstående spel ett 64-bit win 7 eller ska man satsa på 32-bit varianten? Har nämligen tillgång till båda.
Alla stödjer 64bit eftersom allt som inte är 64bit körs i 32bit istället. Det man reagerar på är ditt grafikkort. Aldrig att det orkar dra GTA IV tex...
Citera
2011-10-14, 01:39
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Alla stödjer 64bit eftersom allt som inte är 64bit körs i 32bit istället. Det man reagerar på är ditt grafikkort. Aldrig att det orkar dra GTA IV tex...
Nä det tänkte jag inte på. Kortet är gammalt men ska bytas ut till ett Ati Radeon HD 5870 1GB i början på nästa år, tillsammans med en SSD-disk och lite mer RAM.

Men de övriga spelen ska den väl klara av? De flesta av de spelen har jag kört på min gamla Intel iMac med ATI Radeon Mobility 128Mb

Men kort sagt, 64-bit versionen is teh shit alltså?
Citera
2011-10-14, 01:44
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Nä det tänkte jag inte på. Kortet är gammalt men ska bytas ut till ett Ati Radeon HD 5870 1GB i början på nästa år, tillsammans med en SSD-disk och lite mer RAM.

Men de övriga spelen ska den väl klara av? De flesta av de spelen har jag kört på min gamla Intel iMac med ATI Radeon Mobility 128Mb

Men kort sagt, 64-bit versionen is teh shit alltså?
Om du byter ut grafikkortet till ett 5870 och slänger in mer ram så kommer datorn prestera mycket bättre i spel. Jag är dock väldigt osäker på hur spelen hanterar dubbla processorer, det får du nog googla lite på. Ser man bort ifrån GTA så lär datorn lira fint som du säger, med ytterligare reservation för dina dubbla processorer.
Citera
2011-10-14, 01:56
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Om du byter ut grafikkortet till ett 5870 och slänger in mer ram så kommer datorn prestera mycket bättre i spel. Jag är dock väldigt osäker på hur spelen hanterar dubbla processorer, det får du nog googla lite på. Ser man bort ifrån GTA så lär datorn lira fint som du säger, med ytterligare reservation för dina dubbla processorer.
Men är det inte bara så att om spelet ej stödjer dubbla cpuer så går helt enkelt den ena på tomgång så att säga och bara en som jobbar då? Eller är jag helt ute och turnerar på en ramsne cykel?

Edit: Det är ju en server-burk men det måste ju gå att spela på den? En del av spelen har jag faktiskt kört i OSX utan problem, bortsett från lite smålaggande.
Citera
2011-10-14, 02:00
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Men är det inte bara så att om spelet ej stödjer dubbla cpuer så går helt enkelt den ena på tomgång så att säga och bara en som jobbar då? Eller är jag helt ute och turnerar på en ramsne cykel?

Edit: Det är ju en server-burk men det måste ju gå att spela på den? En del av spelen har jag faktiskt kört i OSX utan problem, bortsett från lite smålaggande.
Hade gärna lärt mig hur det fungerar och kommer följa tråden. Men idag vet jag dessvärre inte hur det fungerar med dubbelbrädor och olika program i Windows. Kan tänka mig att microstuttering kan framträda, men det är ren spekulation.

Googla en halvtimme så lär du hitta en massa svar just rörande det. Tips: googla "dual cpu gaming windows 7"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in