• 1
  • 2
2011-10-13, 21:56
Medlem
Snooze91s avatar
Människan har i alla tider skapat sig syndabockar. Under den tiden pesten härjade i Europa lades en viss skuld på judarna. I södra USA har mörka en bild som smuts och våldtäktsmän. Efter attentaten i Norge trodde väl nästan alla (generellt) att det var någon islamistisk fundementalist som utförde dåden i Oslo och på Uttöya.

I de extrema länderna i mellanöstern målas USA och västvärlden upp som ondskans härskare, och glömmer att de själva står för mycket ondska. Ungdomarna i förorten skyller alla problem på politiker att de inte finns några ungdomsgårdar, och därmed inte har något annat val en fredagkväll än att bränna bilar.

Nu ligger det en viss sanning i allt detta, ingen rök utan eld. Här på Flashback ser man tydligt, hur människor har skapat syndabockar, eftersom alla får säga precis vad dem vill utan några påföljder. Varför svartmålas sverigedemokrater som äkta extrem-nazister som vill deportera alla invandrare till ett gruvhål i Bergslagen och gasa ihjäl dem? När alla vet att så inte är fallet.

Ja jag tror att ni alla har skapat er en syndabock, självklart har jag också en del syndabockar - men hur har ni skapat era? Bildar ni eran uppfattning om era syndabockar/fördomar genom det ni matas av genom media? Eller genom familj/vänner? Eller ni kanske har personliga erfarenheter som gör att ni bokstavligt "hatar" någon annan bara för den personen är född i det landet, eller har en annorlunda livsåskådning.

Mina syndabockar är den typiska klyschan - invandrare, vart dem än hamnar blir det problem. Jag kan inte gå trygg i vissa områden för jag är född svensk. Men är problemet verkligen deras etniska bakgrund eller är det djupare än så?

Ja som ni märker är frågorna många, och det är ett stort ämne, som ibland kanske är relativt. Men jag intresserad av en diskussion varför Ni eller människan rent överlag skapar sig syndabockar som saknar någon vetenskaplig förklaring - annars förefaller vi ju oss idag så väldigt bunda till vetenskaplig fakta i alla andra ämnen. Men syndabockar går bra att fånga ur tomma luften.
Citera
2011-10-15, 02:33
Medlem
Herr obersts avatar
Djupt fokuserade tankar befriar individer.
En tanke distraherad av intryck kräver fokus, för många intryck splittrar fokus.
Fokus splittrat avbryter tanke; tanke avbruten för käppar i hjulet.
Allting stannar då man faller.
Citera
2011-10-15, 11:55
Medlem
ThePuppetMasters avatar
Den där frågan passar nog bättre i psykologiforumet. Jag tror att skapandet av syndabockor är en del av vårt ego. Vi klarar inte av allt för stora motgångar och det finns en viss trygghet i att veta att man inte själv ansvarar för den skiten man siter i.
Citera
2011-10-15, 14:51
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePuppetMaster
Den där frågan passar nog bättre i psykologiforumet. Jag tror att skapandet av syndabockor är en del av vårt ego. Vi klarar inte av allt för stora motgångar och det finns en viss trygghet i att veta att man inte själv ansvarar för den skiten man siter i.

Ja jag tvekade mellan psykologiforumet eller här i filosofi - mod får flytta om denne anser detta passar bättre i Psykologi.

Ja jag tror att människan har ett behov av att ge allting ett "ansikte". Lite som man placerar människor i stereotypa fack. Vilket har varit en av hörnstenarna i människans utveckling. En som spelar fotboll är oftast målmedveten tänker man sig, även fast det kanske inte alltid är så. Samt en terrorist alltid är muslim - även fast det kanske alltid är så heller.

Det tror jag påverkar våran syn på syndabockar - att vi hela tiden matas med negativa saker om en speciell grupp, och som då hamnar i vårat stereotypa fack. När sedan något händer är det så lätt att "plocka fram" de minnerna som påverkat våran syn på den gruppen av människor starkast.
Citera
2011-10-15, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr oberst
Djupt fokuserade tankar befriar individer.
En tanke distraherad av intryck kräver fokus, för många intryck splittrar fokus.
Fokus splittrat avbryter tanke; tanke avbruten för käppar i hjulet.
Allting stannar då man faller.
Mister jag är djupast i världen, jag är så djup att en negerkuk får plats i mig.

OnT: Syndabockar kommer till av okunskap, eller så stämmer de.
Citera
2011-10-15, 16:53
Medlem
Herr obersts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assets
Mister jag är djupast i världen, jag är så djup att en negerkuk får plats i mig.

OnT: Syndabockar kommer till av okunskap, eller så stämmer de.
"þu ær æi mans maki oc eig maþr i brysti!" på dig också.
Frågan var inte huruvida syndabockar existerar, utan varför. Att "de stämmer" är ett logiskt felslut.
Senast redigerad av Herr oberst 2011-10-15 kl. 16:57.
Citera
2011-10-15, 17:11
Bannlyst
Citat:
"þu ær æi mans maki oc eig maþr i brysti!" på dig också.
Frågan var inte huruvida syndabockar existerar, utan varför. Att "de stämmer" är ett logiskt felslut.
du är ett logiskt felslut och att citera fula ord imponerar inte på mig.
gå och bli en franska lärare eller något annat obetydligt.

OnT: stäng tråd.
Citera
2011-10-15, 17:15
Medlem
Herr obersts avatar
Citat:
du är ett logiskt felslut och att citera fula ord imponerar inte på mig.
gå och bli en franska lärare eller något annat obetydligt.

OnT: stäng tråd.
Ingen människa existerar för att imponera på dig. Ditt tänkande är infantilt. Det är OnT.
Citera
2011-10-15, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ingen människa existerar för att imponera på dig. Ditt tänkande är infantilt. Det är OnT.
Så bra att jag är OnT.. Du är OT just nu..
Citat:
Ursprungligen postat av Snooze91
Mina syndabockar är den typiska klyschan - invandrare, vart dem än hamnar blir det problem. Jag kan inte gå trygg i vissa områden för jag är född svensk. Men är problemet verkligen deras etniska bakgrund eller är det djupare än så?
Klart det inte är deras bakgrund. Det är deras kultur och hjärntvättade hjärnor.
Citera
2011-10-15, 17:59
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Klart det inte är deras bakgrund. Det är deras kultur och hjärntvättade hjärnor.

Du och Herr oberst smutsar ned min tråd. Ni frångår en hel del min grundtanke med tråden - varför skapar människor syndabockar till allt? En del syndabockar skapas av ren okunskap som du säger...men VARFÖR? Utveckla gärna.

Sen att en persons bakgrund och i vilken kultur man härstammar ifrån är synonymt förstår väl vem fan som helst.

För att summera min frågeställning så lite fler mogna svar kan tillkomma: Varför har människan ett behov av syndabockar och varför existerar dem överhuvudtaget?
Citera
2011-10-24, 15:45
Medlem
TheBoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snooze91
Du och Herr oberst smutsar ned min tråd. Ni frångår en hel del min grundtanke med tråden - varför skapar människor syndabockar till allt? En del syndabockar skapas av ren okunskap som du säger...men VARFÖR? Utveckla gärna.

Sen att en persons bakgrund och i vilken kultur man härstammar ifrån är synonymt förstår väl vem fan som helst.

För att summera min frågeställning så lite fler mogna svar kan tillkomma: Varför har människan ett behov av syndabockar och varför existerar dem överhuvudtaget?

Det är väl ändå ganska sällan syndabockar skapas ur tomma luften? Antingen blir vi (det lilla folket) indoktrinerade genom media och andra påtrycksfaktorer att tänka på ett visst sätt och ur en viss synvinkel - helt felaktigt eller med verklighetsförankring. Eller så gör vi oss intryck utifrån det vi själva upplever. Har jag sett blattegäng misshandla 10 gånger och svenska gäng 1 gång känner jag att blattar är våldsammare och misshandlar oftare. Det betyder inte nödvändigtvis att det är så. Det kan vara att jag haft "oturen" att mest se den ena sidan in action, eller som ofta här i Sverige har skapat en subjektiv uppfattning och således selektivt ser saker, hör och tar åt mig av saker. Säkert inbillar mig jag mig en hel del också; går en blatte förbi ser har aggressiv ut, går en svensk förbi med samma kroppsspråk är han neutral.

I verkligheten så är det en stor soppa av alla dessa faktorerna, och många fler som gör imaginära eller faktiska syndabockar.

Folk med rädslor eller agendor påverkar folk med rädslor, hysterin är ett faktum och syndabockar skapas.

Sen vad som är moraliskt rätt och fel är svårt att sätta fingret på. Det närmaste vi kommer är lagstiftning, men alla har nog något de tycker är allvarligt fel med lagen. Så en syndabock skapar du och dina jämlikar om någon som bryter mot det ni uppfattar som moraliskt fel.
Citera
2011-10-24, 16:16
Medlem
Om man gör dem till fel så gör man därmed sig själv till rätt, vilket stärker ens uppfattning av sig själv. Delvis..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in