2011-10-13, 16:35
Medlem
Logisks avatar
Hej!
Det verkar som att man ska använda Udev istället för HAL, stämmer det? Hur är isåfall konfigurationen i Arch Linux?
Om jag inte minns helt fel så bytte man ju tangentbords-layout genom HAL, hur funkar det med Udev?

Tack på förhand.
Citera
2011-10-13, 19:25
Medlem
Run3s avatar
Nu minns jag inte vad Udev eller HAL är, men jag känner igen orden.
Men i /etc/rc.conf kan du specificera vilken tangentbordslayout du vill använda. För svenska ska KEYMAP-raden vara:
Citat:
KEYMAP="sv-latin1"
Sedan kan du förmodligen i din skrivbordsmiljö också välja en tangentbordslayout - dessa två är alltså olika och påverkar inte samma sak. (I alla fall i Gnome 3 som jag själv använder.)
Hoppas att det var till någon hjälp.
Citera
2011-10-13, 22:37
Medlem
Om man inte har ett bloatdesktop såsom Gnome med massa hjälpprogram så får man ställa det i Xorg. Många använder inte xorg.conf längre och då kan man istället ställa in det i /etc/X11/xorg.conf.d/10-evdev.conf
Sektionen som berör keyboard kan t.ex. se ut så här för svensk layout:
Citat:
Section "InputClass"
Identifier "evdev keyboard catchall"
MatchIsKeyboard "on"
MatchDevicePath "/dev/input/event*"
Driver "evdev"
Option "xkb_layout" "se"
EndSection
Citera
2011-10-13, 23:41
Medlem
Logisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 81er
Om man inte har ett bloatdesktop såsom Gnome med massa hjälpprogram så får man ställa det i Xorg. Många använder inte xorg.conf längre och då kan man istället ställa in det i /etc/X11/xorg.conf.d/10-evdev.conf
Sektionen som berör keyboard kan t.ex. se ut så här för svensk layout:

Tack, det funkade! =)
Kan man ändra font också? Väldigt ful font som default, använder Fluxbox men jag gissar på att det är Xorg som sköter det.
Citera
2011-10-14, 11:38
Medlem
Nej, det borde ligga på fluxbox egna nivå.
Prova detta:
http://fluxbox-wiki.org/index.php?title=Style_overlay

Sedan ställs ju fonten i vissa fall programspecifikt, t.ex. för terminalemulatorn och Conky.

Jag fick själv greja med fonter lite härom dagen när jag bytte från Nvidias proprietära drivrutin till Nouveau, vilket fick fonterna att renderas helt åt skogen. Allt blev frid och fröjd efter att jag installerade och bytte till Terminus i Terminator och Conky. Det är en trevlig "fixed width" font som renderas korrekt oavsett drivrutin och dessutom ser ut som terminal-minimalism bör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in