• 1
  • 2
2011-10-17, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingBongo
Isjoberg:
Så här ser device URI ut (censurerar IP)

Connection: lpd://xxx.yyy.z.aaa/pcl6

Testa med IPP istället för lpd. Du behöver dock veta vad det är för kö-namn (pcl6-delen av uri:n) skrivaren vill ha.
Citera
2011-10-17, 09:20
Medlem
lsjoberg:
Hur fan får jag tag på könamnet? Vad jag än försöker med till IPP så får jag svaret "This print share is not accessible."

Ska det vara så illa att man tvingas kasta in handduken snart och printa via Winblow Det här måste ju gå att lösa.
Citera
2011-10-18, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingBongo
lsjoberg:
Hur fan får jag tag på könamnet? Vad jag än försöker med till IPP så får jag svaret "This print share is not accessible."

Ska det vara så illa att man tvingas kasta in handduken snart och printa via Winblow Det här måste ju gå att lösa.

Installera nmap i debian och kör sen "nmap -sT skri.var.ens.ipnummer". Det listar öppna portar på skrivaren, vilket borde säga en del om vilka protokoll skrivaren stödjer.
Citera
2011-10-18, 07:19
Medlem
honkalonk:
Tackar! Verkar som det mesta är öppet.

Kod:
Not shown: 991 closed ports
PORT      STATE SERVICE
21/tcp    open  ftp
23/tcp    open  telnet
80/tcp    open  http
443/tcp   open  https
515/tcp   open  printer
631/tcp   open  ipp
5900/tcp  open  vnc
9100/tcp  open  jetdirect
50001/tcp open  unknown

Varför lyckas jag inte lösa detta bekymmer, suck Finns gott om saker att läsa om på nätet men tamejfan inget har fungerat än!

Lite små frågor; När man installerar en skrivare mha en PPD fil så har inte jag lyckats hitta någonstans där det går att välja vilket skrivarprotikoll man vill ha, dvs PCL6 i detta läge. Går det att bestämma det under installationen eller via någon konfiguration i efterhand? HUR vet jag vilket skrivarprotokoll som används i dag? Om det inte är PCL6 så är det klart varför inget fungerar. Det verkar dessutom som att PCL6 i sig har lite inställningsmöjligheter (det har jag snappat upp någonstans) så det måste ju gå att konfigurera saker. Hur?

Just nu kör jag utskrifter via VirtualBox/WindowsXP, vilket verkligen inte var meningen Är det någon som vet om det åtminstone går att skriva ut via Wine/WindowsXP?
Citera
2011-10-18, 16:06
Medlem
Från https://discussions.apple.com/thread...art=0&tstart=0 : "Use gutenprint HP LaserJet 4 drivers in CUPS to print to the Sharp MX2600N."

Prova det.
Citera
2011-10-18, 22:15
Medlem
hashs avatar
Jetdirect är alltid bäst på HP-skrivare.
Citera
2011-10-19, 07:24
Medlem
honkalonk:
FY FAN! Det fungerar! Du förtjänar stora och många pussar nu alltså Nu gäller det bara att få igång färgen också. Jag ska testa med övriga infon och PPDerna på sidan du länkade till.

hash:
Du förtjänar en puss du med! Jag valde JetDirect och gick vidare från det, dvs "socket://ip-nummer:9100".

För övrigt så tycker jag det är förjävligt när företag skickar ut PPDer som de hävdar ska fungera och så gör de inte det. WTF? Då är det faktiskt bättre att de inte skickar ut ett piss.

För alla som vill få igång en likadan skitskrivare; Jag använde drivrutinen (?) "HP LaserJet 4 Plus - CUPS+Gutenprint v5.2.6". Det är troligt att det även fungerar med andra LaserJet 4 drivisar i listan. Det finns ca 5 st olika att välja mellan.

Nu måste jag fråga en sak. Det är många som har antytt att Sharp och HP skulle vara i stort sett samma sak. Har HP köpt upp hela Sharps "skrivardivision" eller köper Sharp delar av hårdvaran direkt från HP?

EDIT: Ajdå. Det verkar inte vara så enkelt att använda tipsen till OS X för att få igång färgen till skrivaren Är det någon som kan leda mig vidare?
Senast redigerad av KingBongo 2011-10-19 kl. 07:37. Anledning: Ny info.
Citera
2011-10-19, 16:01
Medlem
Skulle gissa på att du behöver ppd-filen från openprinting.org (allt annat borde redan vara installerat).

Tyvärr är openprinting.org nere just nu (på grund av attacken mot Linux Foundation och kernel.org) men den borde komma tillbaka hyfsat snart.
Citera
2011-10-19, 16:24
Medlem
honkalonk:
Att sidan är nere har jag tyvärr upptäckt själv ett antal gånger under mitt SCUD-missil-surfande på nätet de senaste dagarna Man får väl hoppas att den snart är uppe igen. Bara att vänta.
Citera
2011-11-16, 14:58
Medlem
Jag kan härmed meddela att openprinting.org's PPD fungerar alldeles lysande för att även få utskrifter i färg

Tack så mycket till alla hjälpsamma själar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in