• 1
  • 2
2011-10-13, 16:22
Medlem
Halloj!

Skrivarproblem! På jobbet (en relativt stor organisation) har vi en server (?) för samtliga skrivare som heter Cirrato. Datorerna vi har är alla installerade med Windows tillsammans med en Cirrato client. Eftersom jag hatar Windows som pesten har jag installerat Debian via Dual Boot. Jag har nu fått igång allt jag behöver FÖRUTOM utskrifter till en skrivare som jag vill komma åt. Jag behöver verkligen lösa detta. Tilläggas skall att jag får absolut NOLL support från datadriften till dessa operationer. Tvärt om så har de förbjudit mig att köra något annat än befintliga system, men det skiter ju jag såklart i Systemet är dock relativt fritt (man är admin på sin egen burk tex) så det ska nog lösa sig iaf.

Jag har försökt följande:

1. Försökt att installera en Cirrato client för Linux. Förutom att den senaste versionen (?) verkar vara relativt daterad så tillkommer att automatisk skrivardetektering inte stöds av clienten. Därför behövdes därför (vad det verkar) diverse information från datadriften och jag beslöt mig genast för att prova alternativa vägar.

2. Skrev ut en testsida direkt från skrivaren för att få tag i IP-addressen. Där visade det sig även att TCP/IP är aktiverat på skrivaren. Wohoo! Jag gick in i "Printing" i Debian, klickade "Add - Printer", "Network Printer - Find Network Printer", slängde in IP-addressen, några fler klick och där var den. Tilläggas skall att jag också ladda ner senaste Linux drivrutiner direkt från tillverkaren (Sharp MX-2600N) och använde dessa vid installationen.

Nu till problemet. När jag försöker skriva ut från skrivaren (jepp den finns klart och tydligt som tillval) så står det "sent successfully" eller något liknande, men inget kommer ut från skrivaren. Tittar man på skrivaren och bläddrar lite så ser man inte att det man skickat hamnat i någon kö eller någonting. Vad kan detta bero på?

Jag har en teori som jag inte vet är sann eller ej. Jag har läst på Sharp's hemsida att endast "ps" stöds på Linux. Jag har valt "queue - passthru", men valet "queue - ps" går att göra. Kan detta ha med saken att göra?

Hjälp! Problem med skrivare och nätverk är som ett mörker för mig.
Citera
2011-10-13, 20:28
Medlem
Testa på Windows först att skriva direkt till skrivarens IP nummer, så att du ser om det är skrivaren eller Linux det är problem med.
Citera
2011-10-13, 20:53
Medlem
komocka:
Ska testa! Hur gör man det för övrigt? Kan numera nästan inget om Windows Då måste jag söka först.
Citera
2011-10-14, 09:02
Medlem
Sådär. Jag lyckades installera skrivaren konfigurerad för TCP/IP i Windows XP, mha drivrutiner direkt från tillverkaren. Det gick att installera tre olika Printer Protocol (skrivarprotokoll). Jag testade skriva ut till skrivaren på samtliga tre och det fungerade enligt följande,

Fungerade: PCL6
Fungerade ej: PS och PPD

Ovanstående verkar ej lovande då Sharp hävdar att endast PS fungerar på Linux! Vad har man då för chanser när det inte ens verkar fungera på Windows? Frågan är ju ifall jag har gjort allting rätt i Linux och Windows eftersom tillverkaren själv påstår att det ska fungera, fast det har man ju å andra sidan hört förr.

Vad tror ni om detta? Hjääääääälp!
Senast redigerad av KingBongo 2011-10-14 kl. 09:05.
Citera
2011-10-14, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingBongo
Vad tror ni om detta? Hjääääääälp!

Om skrivaren äter pcl6 så ska du skicka pcl6 till den. Inte första gången en tillverkare har fel isf...
Citera
2011-10-14, 21:00
Medlem
lsjoberg:
Tack för tipset! Förhoppningsvis går det att ändra till PCL6 i Linux då. Jag har inte listat ut hur det går till än iaf. Någon kanske kan hjälpa mig?
Citera
2011-10-14, 21:29
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingBongo
lsjoberg:
Tack för tipset! Förhoppningsvis går det att ändra till PCL6 i Linux då. Jag har inte listat ut hur det går till än iaf. Någon kanske kan hjälpa mig?
PCL3-5 verkar ha stöd, däremot verkar PCL6 endast ha stöd via foomatic och då till HP-skrivare. Men jag kan inte säga säkert, har själv ingen erfarenhet av det här, och källan jag hade var några år gammal om jag minns rätt.

Efter att ha skummat igenom följande länk så verkar det snarare vara så att HPs skrivare som kör PCL6 också stödjer PCL5e, vilket är anledningen att de funkar i linux:
http://fixunix.com/sco/323214-unix-s...-printers.html

Men åter igen, jag har inte mycket erfarenhet av det här, och därmed inte mycket att bidra med till den här diskussionen.
Citera
2011-10-15, 08:28
Medlem
Zom:
Hörrö. Försök inte, jag har redan sett här på forumet att du är mer eller mindre som kungen

Ok. Jag tror att jag behöver förstå hur kedjan fungerar när man skall skriva ut någonting. Är det någon smart typ som kan förklara åt mig? Lite frågor,

1. När man vill skriva ut från en applikation, hur går det till? Kommunicerar appen med en lokal printer server på ens egen burk (CUPS kanske?) och skickar en fil i något skrivarprotokoll till denna (PS eller nåt?) eller hur funkar det? Nu är jag troligen duktigt ute och cyklar men då får någon montera stödhjul

2. Som jag har fattat det så är det sedan CUPS som skickar informationen vidare via nätverket till en nätverksprinter långt långt borta. Är det så? Kan man specifiera åt CUPS vilket skrivarprotokoll denna skall sändas vidare (PS, PCL5, PCL6, ...) eller styrs det redan av inputen till CUPS? Finns det val? HUR funkar detta?

3. Vad händer om inte CUPS kan sända ut det skrivarprotokoll som skrivaren kräver? Det är då man tvingas köra outputen från CUPS genom tex GhostScript eller GhostPCL för att omvandla till rätt format va? Hur säger man isf till Ghost*** att fånga utsignalen från CUPS och leda vidare denna? Hur?

4. När man sätter upp en ny skrivare i tex Debian, vad gör man egentligen då? Är det reglerna för CUPS som sätts upp, inkluderat output och beskrivningen för själva skrivaren? Hur kommer tillverkarens PPD filer in i detta?

Som ni ser så har jag inte alla getter hemma, men det är det man har forum till,
Citera
2011-10-15, 13:13
Medlem
Den här figuren förklarar allt betydligt bättre,

http://en.wikipedia.org/wiki/File:CU...ck-diagram.svg

Halleluja!

Det verkar som att man på något vis kan använda Ghostscript eller Foomatic för att omvandla från PS till andra format (tex PCL6) och skicka detta till icke-PS skrivare. HUR gör jag för att implementera någon av dessa i Debian så att proceduren sker automatiskt? Det ska helt enkelt gå att klicka "skriv ut" i GUI som man alltid gör och så ska det ploppa ut från skrivaren. Mer hjälp tack!

En till fråga; Hur kan jag ta reda på om det som skickas till skrivaren i dagsläget verkligen är PS?
Citera
2011-10-15, 16:16
Medlem
Jag testade med min Ubuntu och där kan jag lägga till PCL-skrivare.
  • Surfa till http://localhost:631 (CUPS)
  • Välj att du vill lägga till en skrivare
  • Fyll i IP-adress och välj tillverkare "Generic"
  • I listan över modeller har jag en uppsjö av PCL-versioner, inklusive PCL6. Jag skulle tro att Gutenprint är att föredra. Annars funkar nog hpijs också.

Nu har jag ingen PCL-skrivare att tillgå så jag kan inte testa skriva ut men det torde fungera.

Du kan såklart göra det manuellt också men web-gränssnittet är ganska smutt. Om du har en PPD-fil för skrivaren så kan du använda dig av den (finns en funktion för att ladda upp en PDD i samma gränssnitt som du väljer skrivarmodell)
Citera
2011-10-15, 18:28
Medlem
lsjoberg:
Tack som faaaaaaaaaaaaaan! Skall testas genast när jag är tillbaks på jobbet på Måndag! Jupp, har en PPD fil tillgänglig som jag redan använt och allt.
Citera
2011-10-17, 07:36
Medlem
Isjoberg:
Funkar skit Det funkar kanon att lägga till skrivaren. Sen efter det så är det business-as-usual. Det påstås överallt att allt gick väl, men inte fan kommer det ut nåt papper i skrivaren för det

Så här ser device URI ut (censurerar IP)

Connection: lpd://xxx.yyy.z.aaa/pcl6

IP-numret är rätt iaf, det borde vara skrivarens IP (DHCP). Jag vet inte ifall "lpd" är det rätta valet, men det är vad det blir när man konfigurerar skrivaren automatiskt iaf. Sen vet jag inte ifall "pcl6" är rätt heller eftersom man fick fixa raden ovan helt manuellt. Är det rätt så här månne?

Any more ideas?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in