2004-12-16, 02:53
Medlem
Jag skulle väldigt gärna vilja lära mig "rita"/"skissa" med blyertspenna, undrar om något har en bra sida att hänvisa till eller har några generella tips. Jag har tyvärr inte pengar till dyra kurser.

Tack!
Citera
2004-12-16, 04:10
Medlem
En visuell process är svårt att beskriva i ord, därför många av kurserna inte är så effektiva när det kommer till att lära ut realistiskt tecknande till såna som inte kan (det är vad jag har hört, har inga egna erfarenheter av kurser).
Därmed inte sagt att det är omöjligt, mitt eget tecknande upphörde att utvecklas mellan åldrarna 5 och, tja..13-14. Ritade fula streckgubbar och glada solar ända upp i högstadiet. Men en dag fick vi i uppgift att rita av en kompis. Kul tänkte jag, det blir alltid så fult, nu får man skratta lite. Men under den halvtimmen lyckades jag knåpa ihop ett nära på identiskt porträtt för första gången i mitt liv och har kunnat teckna och måla sen dess. Blev minst sagt förvånad över min nyvunna förmåga, likså läraren och klasskaraterna. Snubblade tveklöst över något, mina tidigare teckningar och de senare är som natt och dag.

Menade inte att stjäla din tråd, bara ge dig lite motivation. Om ett fån som jag kan lära sig konsten att teckna på en halvtimma kan vem som helst göra det...
Citera
2004-12-16, 04:54
Medlem
Odrägligs avatar
Det var någon som sa "alla har 10 000 dåliga målningar, bäst att få ut dem ur systemet". Mao, träna träna träna träna träna.
Citera
2004-12-16, 07:19
Medlem
Ninjans avatar
vad jag alltid undrat är om verkligen alla människor kan lära sig att teckna hyfsat, eller om det är en gåva man föds med,
SJälv påstår min kära mor att jag började klottra maniskt som två åring redan så fort jag fick en chans
Citera
2004-12-16, 07:28
Medlem
Mamonakus avatar
Jag gissar att det delvis är en medfödd gåva. Dock så kan alla definitivt träna sig och bli bättre på att teckna.

Fast som redan har påpekats tror jag enda sättet att lära sig är att teckna, teckna, teckna. Gärna utifrån verkligheten snarare än andra teckningar.

Och så kanske man kan läsa lite om perspektiv och så.

Jag minns att på den gamla goda tiden när jag var 10-13 år gammal och ville bli serietecknare så uppskattade jag boken How to draw comics the Marvel Way
Citera
2004-12-16, 07:59
Medlem
Odrägligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamonaku
Jag gissar att det delvis är en medfödd gåva. Dock så kan alla definitivt träna sig och bli bättre på att teckna.

Fast som redan har påpekats tror jag enda sättet att lära sig är att teckna, teckna, teckna. Gärna utifrån verkligheten snarare än andra teckningar.

Och så kanske man kan läsa lite om perspektiv och så.

Jag minns att på den gamla goda tiden när jag var 10-13 år gammal och ville bli serietecknare så uppskattade jag boken How to draw comics the Marvel Way

Haha, de böckerna var så jävla bra. Först så ritade man två bollar, det var kroppen och huvudet. Sen några bollar som ben. Det var ganska enkelt ända till detaljerna kom in i bilden.
Citera
2004-12-16, 08:09
Medlem
Mamonakus avatar
Jafan. Jag älskar såna där guider. "Så tecknar du Musse Pigg."

Hur enkelt som helst.

Steg 1: Cirklar
Steg 2: Rita hela jävla bilden

Hur enkelt som helst
Citera
2004-12-16, 08:46
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odräglig
Haha, de böckerna var så jävla bra. Först så ritade man två bollar, det var kroppen och huvudet. Sen några bollar som ben. Det var ganska enkelt ända till detaljerna kom in i bilden.

herregud, har varenda jävel studerat den boken!

Perspektiv tog den boken dock upp på ett jävligt bra sätt helt lysande bitvis
Citera
2004-12-16, 14:29
Medlem
Tack så mycket för alla svar!

Jag själv upplevde lite samma sak, i skolan på högstadiet fick jag gömma mig i fotofamkallningsrummet på bildlektionerna eftersom läraren trodde att jag skämtade med mina teckningar för att de var så obota dåliga, streckgubbar och glada solar som sagt. Men för några veckor sedan tänkte jag att jag skulle försöka igen och då gick det betydlig bättre, lyckades bland annat få ned ett inte helt värdelöst porträtt. Det jag letar efter är som sagt lite generella tips, sådant som alla gör fel på i början och lite tips för hur man ska "bryta ned" en bild innan man försöker efterskapa den.
Citera
2004-12-16, 14:40
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egosum
Tack så mycket för alla svar!

Jag själv upplevde lite samma sak, i skolan på högstadiet fick jag gömma mig i fotofamkallningsrummet på bildlektionerna eftersom läraren trodde att jag skämtade med mina teckningar för att de var så obota dåliga, streckgubbar och glada solar som sagt. Men för några veckor sedan tänkte jag att jag skulle försöka igen och då gick det betydlig bättre, lyckades bland annat få ned ett inte helt värdelöst porträtt. Det jag letar efter är som sagt lite generella tips, sådant som alla gör fel på i början och lite tips för hur man ska "bryta ned" en bild innan man försöker efterskapa den.

men då undrar jag, har du FÖRSÖKT lära dig teckna i större utsträckning eller bara konstaterat att du inte kan det från början och gett upp?...
Jag dissar dig alltså inte, jag bara undrar med intresse av diskusionen ovan
Citera
2004-12-16, 15:31
Medlem
Som jag skrev ovan har jag försökt seriöst nu och det har gått relativt bra men jag känner att jag behöver något konkret att arbeta utifrån.
Citera
2004-12-16, 16:13
Medlem
Själv rekommenderar jag att du teckar, teckar o tecknar. Jag har alltid haft ett enormt intresse och tecknar fortfarande lite då o då. Känns som att man utvecklas hela tiden.
Fick 5 gamla "lär dig skissa"-böcker när jag var yngre.. började lite smått med bok ett men tyckte det var så enormt tråkigt. Kändes bättre att fortsätta teckna med sin "stil" och utveckla den vidare än att apa efter en gammal gubbes gamla skisser. Teckar nästan dagligen nu, hade vart kul att hålla på med vid sidan om i framtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in