En visuell process är svårt att beskriva i ord, därför många av kurserna inte är så effektiva när det kommer till att lära ut realistiskt tecknande till såna som inte kan (det är vad jag har hört, har inga egna erfarenheter av kurser).
Därmed inte sagt att det är omöjligt, mitt eget tecknande upphörde att utvecklas mellan åldrarna 5 och, tja..13-14. Ritade fula streckgubbar och glada solar ända upp i högstadiet. Men en dag fick vi i uppgift att rita av en kompis. Kul tänkte jag, det blir alltid så fult, nu får man skratta lite. Men under den halvtimmen lyckades jag knåpa ihop ett nära på identiskt porträtt för första gången i mitt liv och har kunnat teckna och måla sen dess. Blev minst sagt förvånad över min nyvunna förmåga, likså läraren och klasskaraterna. Snubblade tveklöst över något, mina tidigare teckningar och de senare är som natt och dag.
Menade inte att stjäla din tråd, bara ge dig lite motivation. Om ett fån som jag kan lära sig konsten att teckna på en halvtimma kan vem som helst göra det...