2004-12-16, 17:59
Medlem
Nu har jag allafall varit runt på bokhandlarna och kollat och jag fastnade för en bok som jag köpte:
Konsten att teckna. Verkar mycket pedagogisk, mer bilder än text vilket skulle förefalla logiskt med tanke på ämnet. Då har jag allafall något som stöd om jag stöter på problem och dyl.
Citera
2004-12-16, 18:03
Medlem
sonlard80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egosum
Jag skulle väldigt gärna vilja lära mig "rita"/"skissa" med blyertspenna, undrar om något har en bra sida att hänvisa till eller har några generella tips. Jag har tyvärr inte pengar till dyra kurser.

Tack!

http://www.polykarbon.com/tutorials/index.htm
Citera
2004-12-16, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egosum
Nu har jag allafall varit runt på bokhandlarna och kollat och jag fastnade för en bok som jag köpte:
Konsten att teckna. Verkar mycket pedagogisk, mer bilder än text vilket skulle förefalla logiskt med tanke på ämnet. Då har jag allafall något som stöd om jag stöter på problem och dyl.

Hoppas det går bra! Posta gärna bilder på utvecklingen

Får man förresten fråga varför du vill lära dig teckna? Vad ska du med till, så att säga?
Citera
2004-12-16, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanakastre
Hoppas det går bra! Posta gärna bilder på utvecklingen

Får man förresten fråga varför du vill lära dig teckna? Vad ska du med till, så att säga?

Kreativt uttryck? Jag har inga aspirationer på att bli en känd konstnär, , däremot är jag "relativt" duktig när det gäller mer "logiska" uttryck för kreativitet, så som matematik eller utredande skrift. Men än så länge är jag näst intill handikappad när det gäller att uttrycka mig i sång, musik, skulptering eller måleri. Min förhoppning var väl att ändra på det och någonstans måste man börja.

Har tyvärr ingen scanner men får väl gå till biblioteket och scanna när jag väl fått ihop lite i mitt skissblock.
Citera
2004-12-17, 19:14
Medlem
WorlocKs avatar
Gåva och gåva, är man kreativ har tålamod och tycker att det är ROLIGT ATT TECKNA så kommer man långt. Jag har tecknat sedan jag var en liten snorunge och har väldigt svårt att föreställa mig att en människa kan bli duktig på att teckna om personen i fråga "bara vill bli bra".

Träna, träna, träna fungerar alltså inte om man inte tycker att det är roligt... för tycker man inte att det är roligt så har man inte tillräckligt med tålamod.
En annan fördel är att ha gott om självförtroende. Och att vara vänsterhänt skadar inte heller.

Det är mina bästa tips, lycka till.
Citera
2004-12-18, 02:38
Medlem
Förutom mycket övning och tålamod är mitt tips att rita det du ritar i 3d.
Skissa miljöer och karaktärer som om dom vore genomskinliga. Till exempel, ifall du ska rita en person från sidan så kommer ena armen till viss del skymmas av kroppen, men när du skissar bilden så rita hela armen även där den ligger bakom kroppen. Detta hjälper i alla fall mig mycket med att få proportioner rätt, och ger även teckningen ett helt annat djup. Sedan när du är nöjd med skissen "klär" du dina genomskinliga skelett med hud och kläder.
Citera
2005-01-04, 14:34
Medlem
_Montanas avatar
Egosum, hur funkade boken du köpte? Funkar den bra? Är sugen på att köpa den själv nu när jag läst igenom tråden.
Citera
2005-01-07, 21:07
Medlem
fragdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WorlocK
"Och att vara vänsterhänt skadar inte heller. "

Huh?
Citera
2005-01-07, 23:16
Medlem
WorlocKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragdoll
Huh?
Jo det brukar sägas att vänsterhänta är mer kreatvia än andra. Detta är något jag fullt tror på.
Citera
2005-01-07, 23:43
Medlem
fragdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WorlocK
Jo det brukar sägas att vänsterhänta är mer kreatvia än andra. Detta är något jag fullt tror på.

Haha, okej.

Tro det du

Jag har varken reflekterat ett studerat om det, så jag säger bara 'okej'.
Citera
2010-03-25, 18:06
Medlem
Numbeds avatar
Då jag utvecklades väldigt mycket var när jag tittade på deviantART hur andra väldigt skickliga målare hade gjort sin bild. Tittade på detaljer osv, hur ska jag göra för att få till det så m.m. Och sen när jag lärde mig hur man gjorde skuggor (realistiska skuggor förstås) så kunde jag börja rita mer realistiska bilder.

Det här är han jag tittade på: http://klsadako.deviantart.com/
Riktigt duktig måste jag säga.
Senast redigerad av Numbed 2010-03-25 kl. 18:12.
Citera
2010-03-26, 00:14
Moderator
Hamilkars avatar
Teckning och måleri platsar inte i Foto utan får husera i Kultur: allmänt till dess det eventuellt blir något specifikt konstforum.
/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in