2011-10-13, 03:11
Medlem
UNIKEFFs avatar
Första gången jag hörde någon uttala sig negativt om Lill-Lördag (humpty dumpty Wednesday) var när David Letterman kritiserade det i sin tv-show. Letterman är kanske världens mest kände anti-WT personlighet.

Fenomenet Lill-Lördag hörs nämnas bland WT-människor med arbete då WT till skillnad från vad många tror faktiskt påfallande ofta har ett jobb.

Hur idiotisk är inte ide'n att folk med jobb ska supa till en Onsdag mitt i veckan och det måste vara alla WT's högtid?

Är Lill-Lördag på Onsdagar en WT-tradition?

Mitt svar är ja men vad tycker ni?
Senast redigerad av UNIKEFF 2011-10-13 kl. 03:14.
Citera
2011-10-13, 03:17
Medlem
Jag tror att det mer har med ålder att göra.
När jag var tonåring så tog man ju varenda ursäkta man kunde hitta för att få supa till.
Numera skiter jag fullständigt i lill-lördag.
Citera
2011-10-13, 03:19
Medlem
UNIKEFFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
Jag tror att det mer har med ålder att göra.
När jag var tonåring så tog man ju varenda ursäkta man kunde hitta för att få supa till.
Numera skiter jag fullständigt i lill-lördag.

Tyvärr hör man folk i alla åldrar med jobb säga det så där håller jag inte med.
Citera
2011-10-13, 03:39
Medlem
Vad jag har hört härstammar fenomenet från tiden då många hade pigor i Sverige. Då de flesta pigor fick ledigt mitt i veckan för att det nödgades befinna sig på gården på helgen. Detta kallades således "Piglördag" och jag antar att uttrycket "Lill-lördag" bara är en uppgraderad form av detta.

Jag tycker nog det inte är särskilt "WT" att gå ut och ha kul och/eller dricka alkohol mitt i veckan, då jag anser att detta inte endast ska förpassas till helgerna. Dessutom är det mer städat en onsdag än en valfri helgdag. Jag tycker det är mer "WT" att supa skallen av sig fredag och lördag och sedan gå tillbaka till kneget och televisionen på veckodagarna.
Citera
2011-10-13, 03:41
Medlem
UNIKEFFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swacker
Vad jag har hört härstammar fenomenet från tiden då många hade pigor i Sverige. Då de flesta pigor fick ledigt mitt i veckan för att det nödgades befinna sig på gården på helgen. Detta kallades således "Piglördag" och jag antar att uttrycket "Lill-lördag" bara är en uppgraderad form av detta.

Jag tycker nog det inte är särskilt "WT" att gå ut och ha kul och/eller dricka alkohol mitt i veckan, då jag anser att detta inte endast ska förpassas till helgerna. Dessutom är det mer städat en onsdag än en valfri helgdag. Jag tycker det är mer "WT" att supa skallen av sig fredag och lördag och sedan gå tillbaka till kneget och televisionen på veckodagarna.

Ja du har rätt i din historiska beskrivning så jag tackar för det.
Citera
2011-10-13, 03:53
Medlem
Zelogaths avatar
Iofs är jag ung, men jag har hört uttrycket lill-lördag hela livet men häromkring har det mestadels handlat om att man får unna sig något gott som godis/fika mitt i veckan.. fast det kanske är vanligare att dricka alkohol då?
Citera
2011-10-13, 03:59
Medlem
UNIKEFFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Iofs är jag ung, men jag har hört uttrycket lill-lördag hela livet men häromkring har det mestadels handlat om att man får unna sig något gott som godis/fika mitt i veckan.. fast det kanske är vanligare att dricka alkohol då?

Ja eller "utgång" som alla WT säger vilket innebär krogen och alkohol.
Citera
2011-10-13, 04:07
Medlem
Spår av nötters avatar
Japp ölen kostar bara 25:- på den lokala puben så varför inte? Kan ändå skippa första lektionen Torsdagsmorgon (inser man på Torsdagsmorron, planen var ju bara två öl och en dans till kvällens bästa låt).

Så såg det ut några Onsdagar på gymnasiet. Ser dock vissa WT tendenser hos somliga som verkat gjort detta till en livstidstradition.

Citera
2011-10-13, 04:20
Medlem
om man knegar som rivare eller håltagare, har ekonomiska besvär, väger 130 pannor , bor i en inrökt 3 rummare i flemingsberg och gillar ultima thule, så är lill lördagen både en ursäkt att supa sig full på. det är även WT .. är man svensson och tar några öl alt några glas vin till någon bra film på tv är det inte det. ja tycker det beror på personen..

OT:
en granne till mig jobbar som målare , och 2 utav hans arbets dagar så drar han till den lokala pizzerian och dricker direkt efter jobbet. efter det sätter han sig i sin firmabil och tar sig dom 500 meterna till sin parkering, både jag och min mamma har sett han göra det. jag har velat ringa till polisen och anmäla det, men känns lite sådär smygtaskigt då han är i behov utav sitt körkort i hans yrke. så en anmälan skulle få allt och rasa för han. att säga något som - om inte du slutar åka efter du vart på pizzerian och druckit kommer jag att anmäla dig känns bara vardagshjälte bryare att göra. hur bör jag göra ?
Citera
2011-10-13, 04:33
Medlem
Spår av nötters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillisar
....//
en granne till mig jobbar som målare , och 2 utav hans arbets dagar så drar han till den lokala pizzerian och dricker direkt efter jobbet. efter det sätter han sig i sin firmabil och tar sig dom 500 meterna till sin parkering,// ......// hur bör jag göra ?

Säg bara till honom att han kan gå dom där 500+500 metrarna till och från pizzerian. Låter inte som nån grov samhällsfara men för hans egen skull utifall det händer nåt eller han åker på en enkel kontroll.

Borde inte vara så mycket begärt, kanske tror han att ingen uppmärksammat det och uppskattar små tillrättavisanden, så länge du inte låter "sur" eller grinig utan hellre hjälpsam.

Nej nu börjar mina skriv och meningsuppbyggnadskunskaper lida av smärre sömnbrist och korrekthetsbrist, Natti natti.
Citera
2011-10-13, 05:02
Medlem
freedom291s avatar
Ser inte det som en WT grej. Men det är klart det lättare att komma till ett okvalificerat jobb bakis en om tex en civilingenjör skulle komma i det tillståndet till jobbet.
Citera
2011-10-13, 05:27
Medlem
popman123s avatar
Det beror helt på. I gymnasiet hamnade jag på krogen ett fåtal gånger på en onsdag. Målet var väl mest att det kändes spännande att ta sig en öl då trots att man skulle till skolan dagen efter. Dessutom var man rätt ny med krogmiljön, så man kunde inte riktigt skilja sådär knivskarpt mellan värda och ovärda dagar att vistas i krogmiljö.

Nu när man blivit äldre skulle jag tycka att man är riktigt jävla WT om man drar ut på en onsdag. Då menar jag så klart de äldre som drar ut då, inte kidsen som fortfarande lär sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in