2011-10-12, 18:25
Medlem
Firewaias avatar
Undrar om någon vet på en höft vad detta kommer kosta mig?
Blir det gröt eller oxfilé nästa månad om jag fick dessa fel:

1. Omborddiagnossystem, felkoder, P0136 samt P0141. (Lambdasond?)
2. Spindelled, fram vänster, glapp.
3. Styrled, vänster yttre, glapp.

Det är en peugeot 206 gti 2.0 från -02.
Citera
2011-10-12, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Undrar om någon vet på en höft vad detta kommer kosta mig?
Blir det gröt eller oxfilé nästa månad om jag fick dessa fel:

1. Omborddiagnossystem, felkoder, P0136 samt P0141. (Lambdasond?)
2. Spindelled, fram vänster, glapp.
3. Styrled, vänster yttre, glapp.

Det är en peugeot 206 gti 2.0 från -02.
fel 2 och 3 är ju inga dyra saker direkt men fel 1 kan vara klurit och bli dyrt också, den enda som kan svara dig säkert är en verkstad som fixar sådant
Citera
2011-10-12, 18:51
Medlem
Flashen1961s avatar
Felkoderna hittar du här http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/8081EDCC68FBF1D9C1256F46005530A7/$file/EOBD%20felkoder.pdf

Ett liknande problem finns bl.a här http://forum.clubrenaultsverige.com/viewtopic.php?f=7&t=11257&view=previous och det var i det fallet en gammal felkod som dom löste genom att släcka den och sen kontrollera om den återkom.

Antingen köper du en odb2-läsare som finns bl.a här http://www.24.se/biltillbehor/bildiagnostik-obd2-c-227-1.aspx eller så låter du en verkstad släcka och sen kontrollera

Med lite tur så får du oxfilé nästa månad och slipper gröten till middag.
Citera
2011-10-12, 19:25
Medlem
Snor tråden lite. Fick också en 2a på bes.

1. Parkeringsbroms bromsverkan, otillräcklig.

I somras gick handbromswiren av och skickade in den på verkstad så satte de in en ny. Kan det vara något där som är problemet, är det bara att åka ner till verkstaden igen?
Tycker också att mitt HC-värde var ovanligt högt, 66, lite orolig att det ska höjas mer till nästa gång.

Det är en Opel Corsa -05.
Citera
2011-10-12, 20:01
Medlem
Ja jag tycker du åker tillbaka till verkstaden och hör med dom angående det och visar upp det igen o ber dom kolla upp deras gamla arbetsordrar, så kanske man kan få det billigare eller gratis
Citera
2011-10-12, 20:03
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redig009
fel 2 och 3 är ju inga dyra saker direkt men fel 1 kan vara klurit och bli dyrt också, den enda som kan svara dig säkert är en verkstad som fixar sådant
Aha, jag trodde fel 3 var det riktigt dyra om det behövs bytas, fel 1 känns ju bara som att det antingen behövs resetas i datorn (gratis?) eller byta lambdasond och det är väl billigt?
Citera
2011-10-12, 21:15
Medlem
steeekarns avatar
fixa dom 2 felen samt lyft av minuskabeln på bilen för att resetta alla felkoder se om varnings symbolen försvinner om den gjorde det åk in på besiktningen och hoppas att den inte tänds under besiktningen.

Mvh
Citera
2011-10-12, 21:47
Medlem
grejigabosses avatar
Lambdasonden är den dyraste delen
Citera
2011-10-12, 21:57
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grejigabosse
Lambdasonden är den dyraste delen
500 spänn på bildelsbasen är väl inget att käfta om, eller är det dyrt att installera?
Citera
2011-10-12, 23:10
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steeekarn
fixa dom 2 felen samt lyft av minuskabeln på bilen för att resetta alla felkoder se om varnings symbolen försvinner om den gjorde det åk in på besiktningen och hoppas att den inte tänds under besiktningen.

Mvh
Har inga varningssymboler, det är det som är grejen. Syns bara när de hookar upp den till deras datorer. Så vill ogärna chansa och betala ytterligare 300 spänn.
Citera
2011-10-13, 21:43
Medlem
steeekarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Har inga varningssymboler, det är det som är grejen. Syns bara när de hookar upp den till deras datorer. Så vill ogärna chansa och betala ytterligare 300 spänn.

Om jag förstått det rätt så är dina lambda värden dåliga, kontrollera sonden + kablaget
hade dåliga avgasvärden på en bil jag köpt från utlandet och då var kablaget trasigt.
Citera
2011-10-13, 22:36
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steeekarn
Om jag förstått det rätt så är dina lambda värden dåliga, kontrollera sonden + kablaget
hade dåliga avgasvärden på en bil jag köpt från utlandet och då var kablaget trasigt.
Får helt enkelt be nån mekaniker kika på allt, jag kan inte ett piss själv, hehe. Men tack för all hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in