• 1
  • 2
2011-10-12, 17:48
Medlem
biggelss avatar
Ser nu på aftonbladet att norska poliser i yttre tjänst vill sluta bära vapen.
Här är länk till artikeln http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle13771413.ab
Vad anser ni om detta? Själv tycker jag att det är helt sjukt, polisen som ska upprätthålla ordning och reda i samhället ska istället lalla runt som vilken annan människa som helst.
Citera
2011-10-12, 18:10
Medlem
Varför måste dom ha vapen för att kunna upprätthålla orningen?
Är du trögfattad så du måste bli hotad av någon med vapen för att förstå?
Citera
2011-10-12, 18:35
Medlem
biggelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximae
Nu kanske jag är trögfattad men själv anser jag att polisen kan bidra till att orningen (som du vill skriva det) om de är beväpnade.

Men det kanske jag är så pass dum att jag inte fattar något men det borde väl finnas en anledning till att alla poliskårer är beväpnade.
Citera
2011-10-12, 18:45
Medlem
bluzs avatar
I de allra flesta fallen händer det nog ingenting men dagen då det smäller tror jag fan de önskade att de hade med sig sina vapen...
Citera
2011-10-12, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maximae

Tänk dig detta polisen jagar några som sen drar upp en pistol, ja vad fan ska polisen försvara sig med då, en batong?

Sen ger pistol ett maktövertag, en polis utan vapen förlorar sin respekt garanterat i alla fall om det är stora killar som absolut inte tänker ge sig. Nu snackar jag inte om vanliga svenssons.
Citera
2011-10-12, 19:38
Medlem
Ode-Ns avatar
Som bluz säger så behövs vapen knappast i vardagen för polisen, men dom är ju trots allt just poliser, och den dagen dom behöver rycka in snabbt med vapen, vad händer då?

Sinnessjukt, men det är klart, norrbaggarna har kanske inte samma problem med gängbråk på gatorna, så dom känner sej väl säkra endå (eller ändå, hur fan de nu stavas...)
Citera
2011-10-12, 20:01
Medlem
Kalle81s avatar
vadå sluta bära vapen? Det är inte det som står i artikeln!

Det måste vara att de inte vill börja bära vapen!

För det gör nämligen inte norska poliser idag. Det fungerar bra. Det kan ju antas vara mindre provocerande för psykist labila eller drogade att veta att polisen inte har vapen.

Om de behöver använda vapen så har de det i bilen, som de då går och hämtar.

Till skillnad mot Sverige alltså för där går ju polisen omkring med vapen hela tiden.
Citera
2011-10-13, 01:39
Medlem
Jag är rätt säkert på att inte norska polisen bär skjutvapen, jag såg iaf ingen under mina 1,5 år som jag bodde i Oslo. Batong och något spray tror jag, sen ett vapen som är låst i bilen, dom måste ringa ett samtal för att få det upplåst.

Det sista där är jag inte 100 på men säkert någon som kan rätta mig.
Citera
2011-10-13, 02:24
Medlem
Denoms avatar
Varför ska polisen bära vapen? Polisens våldsmonopol är ingen bra lösning.
Citera
2011-10-13, 03:58
Medlem
brynarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Varför ska polisen bära vapen? Polisens våldsmonopol är ingen bra lösning.

Frågan är väl snarare varför i hela friden de inte ska bära vapen.

Jag ä lite intresserad av din motivering varför polisens beväpning och våldsmonopol är en dålig lösning. Vad är alternativet?

Jag tycker det är direkt oansvarigt av en poliskår att inte bära vapen. Det jag menar är att de blir i princip maktlösa så fort någon dåre går lös på stan med en yxa till exempel eller ännu värre en ny Breivik. Då förväntar jag mig att polisen ska kunna skydda mig och min familj + allmänheten medelst vapenmakt om det skulle krävas. Det vore ju fördjävligt om polisen stod maktlösa så fort någon gick bärsärk på riktigt... Oacceptabelt!
Citera
2011-10-13, 11:14
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brynarn
Frågan är väl snarare varför i hela friden de inte ska bära vapen.

Jag ä lite intresserad av din motivering varför polisens beväpning och våldsmonopol är en dålig lösning. Vad är alternativet?

Jag tycker det är direkt oansvarigt av en poliskår att inte bära vapen. Det jag menar är att de blir i princip maktlösa så fort någon dåre går lös på stan med en yxa till exempel eller ännu värre en ny Breivik. Då förväntar jag mig att polisen ska kunna skydda mig och min familj + allmänheten medelst vapenmakt om det skulle krävas. Det vore ju fördjävligt om polisen stod maktlösa så fort någon gick bärsärk på riktigt... Oacceptabelt!
Jag vill inte lägga över min möjlighet att försvara mig i en opålitlig poliskårs händer.
Citera
2011-10-13, 15:36
Medlem
brynarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag vill inte lägga över min möjlighet att försvara mig i en opålitlig poliskårs händer.

Men frågan är vad du gör den dagen då du står inför en övermakt och du inte kan försvara dig. Vem ska du då ringa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in