Hejsan kamrater!
Jag köpte i somras en vattenskoter, närmare bestämt en Yamaha GP1200 - 2 takt från -97.
Då jag köpte den kunde jag inte allt för mycket om just skotrar, men tyckte den gick rent osv i motor. Tog hem den och lade i den i vattnet och lekte runt en del, lite ring och vattenskidor.
Sedan läste jag att just den skotern jag har bör göra runt 55 knop i originalutförande. Vi mätte då upp min skoter till ca 70 km/h = ca 37 knop (?), vilket betyder att jag saknar ca 20 knop!?
Den varvar bara runt 5-5500 varv, vilket jag tycker är underligt då jag hört att dessa bör varva upp emot en 7200 varv.
Har ett problem till - Tanken är på 50 liter, men jag har räknat ut att den bara suger i sig 30 liter ungefär, innan jag får soppa-torsk? Är bränslepumpen åt helvete måntro? Tilläggas kan att bränslemätaren är trasig och blinkar "low" hela tiden, även då jag tankat fullt.
Jag har blåst rent bränsleledningar, hällt k-sprit i bränslet för eventuell fukt, men ändå så vill inte aset varva eller gå som den ska. Har också bytt bränslefilter.
Så nu undrar jag om det finns någon kunnig i ämnet här på Flashback. Vad kan mina problem bero på?
Skotern startar och går alltså utan problem, men den går inte som den skall.
Tacksam för svar.