2011-10-12, 12:42
Medlem
fillefilosofs avatar
Uppdrag granskning i kväll komer att handla om hur den prisade och hyllade Pär Johansson tjänat grova pengar på Glada Hudik Teatern medan de utvecklingsstörda skådespelarna nästan inte fått någon ersättning alls.

Se mer information inför programmet: http://svt.se/ug/?lid=20111012&lpos=...ens?&_suid=103

Han har en heltidsanställning i Hudiksvalls kommun och lyfter full lön samtidigt som hans extraknäck med föreläsningar m.m. dragit in 15 miljoner (350 000 kr i månaden). Han låter dock kommunen betala nästan alla hans utgifter och boka hans guldkantad föreläsningar.

"Kommunen har också gett Pär Johansson helt fria tyglar att hantera Glada Hudik-teaterns ekonomi och hans chefer har litat blint på honom. Han har skrivit miljonavtal, förhandlat löner och dessutom på egen hand godkänt alla fakturor, även sina egna."

"De som står längst fram på scen – de funktionshindrade – är också de som får sämst betalt när Glada Hudik-teatern uppträder. ”Man utnyttjar de här människorna, så är det ju” säger Lars Åström, jurist på Teaterförbundet."

"När skådespelarna, för att spara pengar, satts på långa bussresor hem till Hudiksvall har Pär Johansson – och medbjudna chefer från Hudiksvalls kommun – rest hem med flyg. Allt betalat av Glada Hudik-teatern."

Är det ens lagligt eller är det bara moraliskt och filosofiskt fel att tjäna pengar på utvecklingsstörda?

Vad vet ni kan vara formellt fel enligt lagen och avtal på arbetsmarknaden?

Vad tycker ni om detta rent moraliskt?
Citera
2011-10-12, 12:52
Medlem
Herrtrosas avatar
"De som står längst fram på scen – de funktionshindrade – är också de som får sämst betalt när Glada Hudik-teatern uppträder" blev jag lite nyfiken över. Vad kan det vara för summor det rör sig om?
Citera
2011-10-12, 13:16
Medlem
Jobbar själv inne i stan på en Teater där glada hudik teatern nyligen uppträtt.
Det var 3 shower med temat "Elvis" och alla platser var slutsålda, 600 st platser och de kostade 375 SEK st.

Dom är på Turné och spelar på många städer runtom sverige, dom får ihop riktigt mycket pengar!

Vad pengarna går till är jag inte helt 100% på.
Citera
2011-10-12, 13:50
Medlem
vators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Vad skulle dom göra om dom fick mycket pengar? köpa glass och godis för allt

Vilket bra argument. Jag förmodar att du inte är helt seriös.

Tycker det är fruktansvärt dåligt gjort om detta stämmer. Om man jobbar ska man ha någonting för det.
Citera
2011-10-12, 13:54
Medlem
C.Malloys avatar
Man skall nog vara försiktig när man uttalar sig om detta.
Det finns kanske skäl till att de utvecklingsstörda som uppträder får mycket betalt.

Sen kan jag tycka att istället för att flyga, så kanske Pär kan göra tillvaron bättre för de människor som faktiskt tagit honom såpass långt, även om han likväl är ett kugghjul i det hela.
Citera
2011-10-12, 14:01
Medlem
Pulpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Vad skulle dom göra om dom fick mycket pengar? köpa glass och godis för allt

Huvudet på spiken!

Ge pengarna till någon som har nytta av dom!
Citera
2011-10-12, 14:14
Medlem
Frejssons avatar
Är det inte så att utvecklingstörda har en typ av pension/sjukpenning?
Om dom helt plötsligt skulle börja tjäna pengar så borde dom förlora bostadsbidrag, lite av pensionen mm. Kanske inte värt att riskera det, om det inte rör sig om väldigt mycket pengar för en person.
Någon som vet hur det är?

Självklart skall dom inte utnyttjas, om Per kan få åka flyg borde dom också kunna få det.
Citera
2011-10-12, 14:41
Medlem
Bob Luntas avatar
Nu vill jag inte uttala mig innan programmet sänts, men spontant känns det alarmerande illa om dessa skådespelare inte får betalt enligt teaterförbundets kollektivavtal. Jättebra att Uppdrag granskning granskar även den här sortens verksamhet.
Citera
2011-10-12, 14:42
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrtrosa
"De som står längst fram på scen – de funktionshindrade – är också de som får sämst betalt när Glada Hudik-teatern uppträder" blev jag lite nyfiken över. Vad kan det vara för summor det rör sig om?
Nu citerar jag från SVT: http://svt.se/ug/20111011114522/teat..._rimliga_loner

"Glada Hudik-teaterns succé har gjort att miljonerna rullar in i olika produktionsbolag, hos konsulter och till teaterledaren Pär Johanssons egna bolag. De funktionshindrade däremot – de som har huvudrollerna – får knappt ekonomin att gå ihop.

Lars Åström, jurist på Teaterförbundet, blir bestört när Uppdrag granskning visar de avtal Pär Johansson skrivit med de funktionshindrade skådespelarna.

- Det är ju åt skogen, det får inte förekomma. Man utnyttjar de här människorna, så är det ju, säger han.

De funktionshindrade får 920 kronor per föreställning, men inget betalt för repetitioner, resdagar eller några traktamenten. Övriga skådespelare, de utan funktionshinder, får i vissa fall tre gånger så mycket betalt."
Citera
2011-10-12, 14:49
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frejsson
Om dom helt plötsligt skulle börja tjäna pengar så borde dom förlora bostadsbidrag, lite av pensionen mm. Kanske inte värt att riskera det, om det inte rör sig om väldigt mycket pengar för en person.
Det finns stor risk att dessa bidrag minskas med nästan motsvarande belopp. Så egentligen får de inte särskilt mycket betalt. Men jag vet tyvärr inte reglerna.

Citat:
Självklart skall dom inte utnyttjas, om Per kan få åka flyg borde dom också kunna få det.
Tycker du det?

Forts citat från SVT, http://svt.se/ug/20111011114522/teat..._rimliga_loner
"Bäst betalt av alla har Pär Johansson själv. Han får ett lönetillägg på 8 500 kronor per föreställning - utöver sin månadslön på 30 000 kronor. Det är ersättningen för att han står på scen, regisserar och har skrivit manus. Bara för i år blir det över 280 000 kronor extra i lönekuvertet medan de funktionshindrade får ihop drygt 30 000 kronor vardera."

Glöm inte att Pär Johansson dessutom i genomsnitt drar in 350 000 kr i månaden på sitt extraknäckande i sitt privata företag kring Glada Hudik Teatern (15 miljoner på 3 och ett halvt år).

Men för kommunen går verksamheten med Glada Hudikteatern årligen med miljonförlust, d.v.s. Hudiksvalls kommun satsar mycket skattepengar på att driva verksamheten med Glada Hudik Teatern (så vitt jag läst tidigare någonstans, men rätta mig gärna om jag har fel om någon vet bättre om detta).

Forts från citatet från SVT:
"När Pär Johansson haft uppdrag i egna bolaget har han låtit kommunen betala resor med taxi, flyg och hyrbil – till och med parkeringsböter har tagits från Glada Hudik-teaterns konto.
Fakturor hos arrangörer som anlitat Pär Johansson avslöjar att han själv tagit betalt för samma resor som han sen låtit Hudiksvalls kommun betala."

Detta borde väl vara bedrägeri eller gäller andra regler om man "bara" gör giriga "misstag"?
Senast redigerad av fillefilosof 2011-10-12 kl. 15:13.
Citera
2011-10-12, 15:23
Medlem
Frank-the-tanks avatar
Om Pär utnyttjat Hudiksvalls kommun för kostander som det privata bolaget sedan tjänat pengar på, lär det inte vara någon match att hitta.

I övrigt tycker jag det verkar lite som Jantelagen här.

Pär tjänar pengar, grova pengar, och det tjänar han främst på sina föreläsningar.
Att Pär hjälpt en hel hög andra människor utan samma förutsättningar glöms lätt bort.

Glöm inte heller att Pär vid ett flertal tillfällen skänkt HELA sitt gage som hans privata bolag dragit in, till välgörande ändamål.

Jantelagen......
Citera
2011-10-12, 15:26
Medlem
Frank-the-tanks avatar
Citat:

Jag tror inte att det har med transportsättet att göra, jag tror det har med tidspress att göra.
Dels så ska en stor del av ensemblen och instrumenten transporteras på väg.
Skulle inte förvåna mig om någon av övriga i Glada Hudik dessutom föredrar bil före flyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in