Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-24, 06:58
  #421
Medlem
31G350125s avatar
Att man inte klara av lösa arbetsmiljöproblemet. Bör inte dom som är freak showen skådespelare få en bra ersättning? Väl kul att man driver en kommunal freak show, men då skall inte enskild kommunal chef kunna sko sej på detta.
Citera
2021-12-18, 17:45
  #422
Medlem
busterhudiks avatar
Granskning: Glada Hudik-teatern

Vittnesmål om alkoholkultur i Hudik-teatern: "Stora mängder varje kväll"
18 december 2021 06:00

De funktionsnedsatta skickades till sina rum för att sova – då började festandet för resten av Glada Hudik-teatern.

Före detta medarbetare och anhöriga vittnar nu om en problematisk kultur i den kommunala verksamheten, där chefen Pär Johansson bjuder på stora mängder alkohol.




Alkohol i stora mängder förekommer på Glada Hudik-teaterns turnéer, enligt flera vittnesmål.


I granskningen av Glada Hudik-teatern har HT tidigare berättat om hur medarbetare blivit mobbade och farit illa i verksamheten.

Flera av varandra oberoende källor berättar nu att teatern också präglas av en omfattande alkoholkultur. Vi har pratat med tidigare medarbetare, funktionsnedsatta och anhöriga som medverkat på teaterns turnéer och sett det på nära håll. Vittnesmålen är baserade på återkommande händelser under det senaste decenniet, varav flera inträffat under de senaste två till tre åren.

– Det är en extrem alkoholkultur. Och det är Pär Johansson som driver den, säger en av de tidigare medarbetarna och fortsätter:



– Skådespelarna får gå och lägga sig, sen är det fest. Det är Pär som bjuder på all alkohol. Det är öl, vin och sprit för tiotusentals kronor. Han bjuder alla. Att han bjuder sina anställda på det här sättet gör att man hamnar i en beroendesituation till honom.

En annan före detta medarbetare i teatern ger en liknande bild. Hen beskriver kulturen som problematisk men samtidigt som en del av verksamheten som uppskattades av många i personalen.

– Många har ju tyckt att det varit så otroligt roligt att vara med på turnéerna, för det har alltid varit fest, glädje och en massa alkohol. Det har varit galna fester. Standard var att man gick och la sig vid tre eller senare, säger den före detta medarbetaren och fortsätter:

– På den egna individens ansvar behöver det inte vara ett problem att dricka lite alkohol. Om vi som inte hade assistentansvar ville gå ut och ta ett glas vin efter en föreställning så är det inget konstigt, som jag ser det. Men det här var stora mängder varje kväll. Och det är otroligt tydligt att det drivs av Pär Johansson, som är ytterst ansvarig.

Pär Johansson ska ha bjudit för privata pengar och varit noga med att inte använda kommunala medel till alkohol, enligt vittnesmålen.


Ledningen i den kommunala verksamheten pekas ut som drivande bakom alkoholkulturen.



Flera som vi pratat med berättar att det i praktiken varit ledningen som satt agendan för hela alkoholkulturen och att det sattes en press på personalen att delta vid fester som ordnades.

– Andra ansvariga chefer har varit med ibland och sett det här. Det är förkastligt att det kommer från ledningen och att det varit standard att dricka varje kväll, säger en av dem som vittnar.

Enligt kommunens riktlinjer är det inte tillåtet att vara påverkad av alkohol på arbetstid, och användandet av alkohol på fritiden får inte påverka säkerhet eller effektivitet i arbetet.




Men anställda i Glada Hudik-teatern har ofta festat till sent på natten även när de skulle upp och jobba dagen därpå, enligt flera vittnesmål.

– Jag tycker inte att det är okej. Man kan ha kul på sin fritid, men vi jobbade faktiskt, säger en av källorna och fortsätter:

– Pär har vid oräkneliga tillfällen varit så bakfull på jobbet att han fortfarande varit berusad.

Enligt de tidigare medarbetarna som vi pratat med ska det i samband med fester alltid ha funnits personer ansvariga för assistansen som inte konsumerat alkohol.

Men det har ändå vid tillfällen skapat obehag för deltagarna, berättar anhöriga och funktionsnedsatta som vi pratat med.

– Skådespelarna förstod att de andra hittade på saker på kvällarna, och ville också vara med. Vilket de inte fick. Det skulle hållas hemligt, man skulle inte prata om det efteråt, berättar en anhörig och fortsätter:

– Det dracks väldigt mycket, nästan varje kväll. Och det blev ofta otrevlig stämning. Det var många situationer som uppstod som inte alls var passande, och det var ofta när personalen hade druckit. Pär Johansson kunde bli väldigt otrevlig.

Jag festade också jättemycket och tyckte att det var jättekul. Jag skäms för att jag varit en del av det.

En av de funktionsnedsatta som varit på turné med Glada Hudik-teatern berättar hur hen upplevt festandet:

– Varje kväll efter föreställningarna dricker alla i personalen. För mig var det inte konstigt förrän min anhöriga tyckte att det var konstigt, för tänk om det skulle hända något allvarligt. Personalen ska ju egentligen finnas där för oss, säger hen.

En före detta anställd som vi pratat med är självkritisk.

– Jag festade också jättemycket och tyckte att det var jättekul. Jag skäms för att jag varit en del av det.

Hen berättar att det för drygt tio år sedan förekom intern kritik mot festandet och drickandet. Innan dess ska det ha förekommit att även deltagare med funktionsnedsättningar var med på fester. Den anställda ska vid ett tillfälle ha fått hjälpa en av skådespelarna som blivit onykter till en toalett för att kräkas, berättar hen.




Efter kritiken ska verksamheten ha blivit mer noga med att hålla undan festandet från deltagarna med funktionsnedsättningar.

– Lösningen blev att de funktionsnedsatta skulle gå och lägga sig så att övriga kunde festa. Det ledde till att det blev ett väldigt smusslande, säger hen och fortsätter:

– Alkoholkulturen skapade ett utanförskap. Alla kanske inte förstod, men flera bland de med funktionsvariationer kände av det där. De ville ju också vara med. Det var så hemskt.

Ännu en medarbetare som var med under den perioden säger att hen själv framförde klagomål mot alkoholkonsumtionen, även direkt till Pär Johansson.

– Det söps hejdlöst på kvällarna. Och det var inte bara någon enstaka kväll. Det var varje kväll, säger hen.


En alkoholfri policy i samband med teaterns turnéer borde införas av kommunen, enligt flera personer som HT pratat med.



Vi har också pratat med en person som har insyn i ledningen av Glada Hudik-teatern och kommunens social- och omsorgsförvaltning. Hen berättar att kritik mot alkoholkulturen nått förvaltningen även på senare år:

– Vi fick information om att alla som uppträdde var tvungna att ligga i sina sängar klockan tio, för sen gick personalen och festade. Och vi fick uppgifter om att det dracks väldigt mycket.

Personen vittnar om att uppgifterna inte togs på allvar av ledningen och kommundirektör Bengt Friberg.

– Du kan inte supa när du på samma hotell har ett gäng personer med funktionsnedsättningar som du ansvarar för. För mig är det helt groteskt, säger hen.

En verksamhet som Glada Hudik-teatern borde tillämpa en alkoholfri policy, anser flera av de personer vi pratat med.

– Det borde vara nolltolerans. Eller att man bara äter middag tillsammans och får ta ett glas öl eller vin till maten. Då kan alla vara med, oavsett om man har en funktionsvariation eller inte, säger en före detta anställd.




En annan före detta medarbetare ser det som otänkbart att en liknande alkoholkonsumtion skulle kunna få förekomma i någon annan kommunal verksamhet.

– Det hade varit helt naturligt om man i teatern hade haft en policy om att man inte ska dricka alkohol på turnéerna, dels för att man är kommunanställd och för att man har ett ansvar, säger hen och fortsätter:

– Varför kunde Pär Johansson inte föregå med gott exempel? Vi skulle upp och jobba nästa dag, men han uppmuntrade till att vara uppe och supa hela natten. Det är fruktansvärt.

Läs även: Pär Johansson svarar på alkohol-kritiken: "Det är för mina privata pengar"
Citera
2021-12-20, 13:00
  #423
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busterhudik
Granskning: Glada Hudik-teatern

Vittnesmål om alkoholkultur i Hudik-teatern: "Stora mängder varje kväll"
18 december 2021 06:00

De funktionsnedsatta skickades till sina rum för att sova – då började festandet för resten av Glada Hudik-teatern.

Före detta medarbetare och anhöriga vittnar nu om en problematisk kultur i den kommunala verksamheten, där chefen Pär Johansson bjuder på stora mängder alkohol.




Alkohol i stora mängder förekommer på Glada Hudik-teaterns turnéer, enligt flera vittnesmål.


I granskningen av Glada Hudik-teatern har HT tidigare berättat om hur medarbetare blivit mobbade och farit illa i verksamheten.

Flera av varandra oberoende källor berättar nu att teatern också präglas av en omfattande alkoholkultur. Vi har pratat med tidigare medarbetare, funktionsnedsatta och anhöriga som medverkat på teaterns turnéer och sett det på nära håll. Vittnesmålen är baserade på återkommande händelser under det senaste decenniet, varav flera inträffat under de senaste två till tre åren.

– Det är en extrem alkoholkultur. Och det är Pär Johansson som driver den, säger en av de tidigare medarbetarna och fortsätter:



– Skådespelarna får gå och lägga sig, sen är det fest. Det är Pär som bjuder på all alkohol. Det är öl, vin och sprit för tiotusentals kronor. Han bjuder alla. Att han bjuder sina anställda på det här sättet gör att man hamnar i en beroendesituation till honom.

En annan före detta medarbetare i teatern ger en liknande bild. Hen beskriver kulturen som problematisk men samtidigt som en del av verksamheten som uppskattades av många i personalen.

– Många har ju tyckt att det varit så otroligt roligt att vara med på turnéerna, för det har alltid varit fest, glädje och en massa alkohol. Det har varit galna fester. Standard var att man gick och la sig vid tre eller senare, säger den före detta medarbetaren och fortsätter:

– På den egna individens ansvar behöver det inte vara ett problem att dricka lite alkohol. Om vi som inte hade assistentansvar ville gå ut och ta ett glas vin efter en föreställning så är det inget konstigt, som jag ser det. Men det här var stora mängder varje kväll. Och det är otroligt tydligt att det drivs av Pär Johansson, som är ytterst ansvarig.

Pär Johansson ska ha bjudit för privata pengar och varit noga med att inte använda kommunala medel till alkohol, enligt vittnesmålen.


Ledningen i den kommunala verksamheten pekas ut som drivande bakom alkoholkulturen.



Flera som vi pratat med berättar att det i praktiken varit ledningen som satt agendan för hela alkoholkulturen och att det sattes en press på personalen att delta vid fester som ordnades.

– Andra ansvariga chefer har varit med ibland och sett det här. Det är förkastligt att det kommer från ledningen och att det varit standard att dricka varje kväll, säger en av dem som vittnar.

Enligt kommunens riktlinjer är det inte tillåtet att vara påverkad av alkohol på arbetstid, och användandet av alkohol på fritiden får inte påverka säkerhet eller effektivitet i arbetet.




Men anställda i Glada Hudik-teatern har ofta festat till sent på natten även när de skulle upp och jobba dagen därpå, enligt flera vittnesmål.

– Jag tycker inte att det är okej. Man kan ha kul på sin fritid, men vi jobbade faktiskt, säger en av källorna och fortsätter:

– Pär har vid oräkneliga tillfällen varit så bakfull på jobbet att han fortfarande varit berusad.

Enligt de tidigare medarbetarna som vi pratat med ska det i samband med fester alltid ha funnits personer ansvariga för assistansen som inte konsumerat alkohol.

Men det har ändå vid tillfällen skapat obehag för deltagarna, berättar anhöriga och funktionsnedsatta som vi pratat med.

– Skådespelarna förstod att de andra hittade på saker på kvällarna, och ville också vara med. Vilket de inte fick. Det skulle hållas hemligt, man skulle inte prata om det efteråt, berättar en anhörig och fortsätter:

– Det dracks väldigt mycket, nästan varje kväll. Och det blev ofta otrevlig stämning. Det var många situationer som uppstod som inte alls var passande, och det var ofta när personalen hade druckit. Pär Johansson kunde bli väldigt otrevlig.

Jag festade också jättemycket och tyckte att det var jättekul. Jag skäms för att jag varit en del av det.

En av de funktionsnedsatta som varit på turné med Glada Hudik-teatern berättar hur hen upplevt festandet:

– Varje kväll efter föreställningarna dricker alla i personalen. För mig var det inte konstigt förrän min anhöriga tyckte att det var konstigt, för tänk om det skulle hända något allvarligt. Personalen ska ju egentligen finnas där för oss, säger hen.

En före detta anställd som vi pratat med är självkritisk.

– Jag festade också jättemycket och tyckte att det var jättekul. Jag skäms för att jag varit en del av det.

Hen berättar att det för drygt tio år sedan förekom intern kritik mot festandet och drickandet. Innan dess ska det ha förekommit att även deltagare med funktionsnedsättningar var med på fester. Den anställda ska vid ett tillfälle ha fått hjälpa en av skådespelarna som blivit onykter till en toalett för att kräkas, berättar hen.




Efter kritiken ska verksamheten ha blivit mer noga med att hålla undan festandet från deltagarna med funktionsnedsättningar.

– Lösningen blev att de funktionsnedsatta skulle gå och lägga sig så att övriga kunde festa. Det ledde till att det blev ett väldigt smusslande, säger hen och fortsätter:

– Alkoholkulturen skapade ett utanförskap. Alla kanske inte förstod, men flera bland de med funktionsvariationer kände av det där. De ville ju också vara med. Det var så hemskt.

Ännu en medarbetare som var med under den perioden säger att hen själv framförde klagomål mot alkoholkonsumtionen, även direkt till Pär Johansson.

– Det söps hejdlöst på kvällarna. Och det var inte bara någon enstaka kväll. Det var varje kväll, säger hen.


En alkoholfri policy i samband med teaterns turnéer borde införas av kommunen, enligt flera personer som HT pratat med.



Vi har också pratat med en person som har insyn i ledningen av Glada Hudik-teatern och kommunens social- och omsorgsförvaltning. Hen berättar att kritik mot alkoholkulturen nått förvaltningen även på senare år:

– Vi fick information om att alla som uppträdde var tvungna att ligga i sina sängar klockan tio, för sen gick personalen och festade. Och vi fick uppgifter om att det dracks väldigt mycket.

Personen vittnar om att uppgifterna inte togs på allvar av ledningen och kommundirektör Bengt Friberg.

– Du kan inte supa när du på samma hotell har ett gäng personer med funktionsnedsättningar som du ansvarar för. För mig är det helt groteskt, säger hen.

En verksamhet som Glada Hudik-teatern borde tillämpa en alkoholfri policy, anser flera av de personer vi pratat med.

– Det borde vara nolltolerans. Eller att man bara äter middag tillsammans och får ta ett glas öl eller vin till maten. Då kan alla vara med, oavsett om man har en funktionsvariation eller inte, säger en före detta anställd.




En annan före detta medarbetare ser det som otänkbart att en liknande alkoholkonsumtion skulle kunna få förekomma i någon annan kommunal verksamhet.

– Det hade varit helt naturligt om man i teatern hade haft en policy om att man inte ska dricka alkohol på turnéerna, dels för att man är kommunanställd och för att man har ett ansvar, säger hen och fortsätter:

– Varför kunde Pär Johansson inte föregå med gott exempel? Vi skulle upp och jobba nästa dag, men han uppmuntrade till att vara uppe och supa hela natten. Det är fruktansvärt.

Läs även: Pär Johansson svarar på alkohol-kritiken: "Det är för mina privata pengar"

Schysst!! Undrar om du även kan klistra in texten från några av/ dessa låsta artiklar, hade varit jättesnällt...

https://www.helahalsingland.se/2021-...ce=sharebutton

https://www.helahalsingland.se/2021-...privata-pengar

https://www.helahalsingland.se/2021-...-mot-ledningen

https://www.helahalsingland.se/2021-...ta-ar-efter-ar
Citera
2021-12-20, 14:49
  #424
Medlem
cece123s avatar
Det är obegripligt att Pär blivit en sådan helig ko att han kan hålla på i decennier, utan att man ställer motkrav.
Förvisso brukar inte kommunansvariga vara brightast i landet.
Men det är tyvärr uppenbart att funktionshindrade ska vara tacksamma för det lilla de får.
Citera
2021-12-20, 20:30
  #425
Medlem
busterhudiks avatar
Bakom kulisserna har folkkära Glada Hudik-teatern under många år haft allvarliga arbetsmiljöbrister och problem med mobbning.

Det vittnar nu fem före detta medarbetare om.

– Fler kommer att fara illa om det får fortsätta, säger en av dem.

Flera före detta medarbetare berättar om mobbning och bristande arbetsmiljö i den kommunala verksamheten under flera års tid. (Bilden är arrangerad.)



I ett mötesrum i Hudiksvalls kommunhus sitter en kvinna i 30-årsåldern som vi kan kalla Agnes. Hon har varit en del av personalgruppen runt Glada Hudik-teatern i många år, en uppskattad medarbetare som jobbat nära grundaren och chefen för teaterverksamheten, Pär Johansson. Men nu har Agnes plötsligt hamnat i kylan och upplever att cheferna är ute efter henne.

Vi har fått ta del av en inspelning som avslöjar vad som sades på mötet, som ägde rum för ett par år sedan.

På andra sidan mötesbordet sitter en chef inom kommunens social- och omsorg tillsammans med Pär Johansson. Agnes betonar att hon varit tydlig med att samarbetet med Pär Johansson havererat, att hon blivit utfryst och att hon gått hem och gråtit varje dag efter jobbet. Hur mycket mer tydlig än så ska man behöva vara för att få hjälp, utbrister hon uppgivet.


– Det här att du har mått dåligt och att jag inte backat upp dig – jag är jätteledsen för att jag inte har gjort det. Förlåt, jag skulle ha tagit det på mycket större allvar, säger chefen.

Agnes ifrågasätter ett besked hon tidigare fått från den kommunala chefen om att "det är så här det är" på Glada Hudik-teatern och att man bara får "gilla läget".

Chefen svarar uppläxande:

– Det står jag för. Om du upplever att Pär inte har förtroende för dig måste du först och främst gå till dig själv, och tänka vad är det som har hänt? Varför har han inte förtroende för dig?

Agnes upplever att hon från en dag till en annan blev oönskad och utmobbad.

Och hon är inte ensam om det.


I sin strävan efter att förändra hela världens sätt att tänka, se och förhålla sig till intellektuellt funktionsnedsatta har Glada Hudik-teatern gång på gång betonat vikten av sina värderingar om att alla ska få vara med och känna sig delaktiga. Grundaren Pär Johansson har föreläst om vikten av att bli sedd och behövd.

Men det finns också en annan sida av teatern – där de fina värderingarna bytts ut mot mobbning.

Vi har träffat fem kvinnor som vittnar om en kultur präglad av utfrysning och kränkningar mot vissa anställda inom Glada Hudik-teatern. Kvinnorna är före detta anställda och berättar om upplevelser i olika perioder mellan tidigt 2010-tal och fram till för två år sedan.

Alla har inte varit personligt utsatta men upplevde ändå en utfrysningskultur som de själva blev en del av. Flera vittnar om att arbetsmiljön präglades av en rå ton. Att man ofta förväntades stämma in i att prata illa om medarbetare som inte var där och att det förekom mycket raljerande och glåpord riktade mot kollegor.

Andra berättar att de blivit så mobbade att det lett till sjukskrivningar och dåligt mående i flera år därefter.

– Det var som inkludering via exkludering. Gemenskapen byggde på att någon alltid var på väg ut – därför var alla andra med, säger en kvinna vi kallar Louise, som på nära håll såg utfrysningen men själv inte var drabbad.


– Det här handlar inte om att svartmåla Pär Johansson. Det här är en maktstruktur som inte får fortgå. Det är folk som far illa.

En annan före detta anställd, som vi kan kalla Helena, beskriver en arbetsmiljö där ingen vågade säga emot den "konstnärlige ledaren".

– Han har en otrolig makt och många är i beroendeställning till honom. Det är som en sektliknande lojalitet mot honom från medarbetarna, det är inte sunt för fem öre, säger hon.

Det är svårt att förstå hur allvarliga problemen är förrän man själv sitter där och blir utfryst, säger Ylva som vill vara anonym och egentligen heter något annat:

– Glada Hudik-teatern är fin, men det finns allvarliga problem att ta tag i som ingen bryr sig om. Det liknar en sekt.

"Det var som inkludering via exkludering. Gemenskapen byggde på att någon alltid var på väg ut", säger en av kvinnorna vi pratat med. (Bilden är arrangerad.)


Bakgrunden till att just Agnes bemöttes med ett hårt tonläge från cheferna var att hon hade kommit i kläm i Pär Johanssons privata relationer, som enligt Agnes och flera andra vi pratat med genomsyrar hans arbete på teatern.

Det beskrivs som att han skapade drama genom att ställa medarbetare mot varandra. Att han ofta hade en ledarstil präglad av misstänkliggöranden, humörsvängningar och ett stort kontrollbehov.

Agnes fick förklarat i samtal med Pär Johansson att han kände sig baktalad på grund av meningsskiljaktigheter som rörde hans privata relationer.

– Han förklarade att jag var illojal mot verksamheten och att jag hade valt sida. Jag upplevde det som utfrysning, ett straff och ett sätt att tvinga bort mig, säger Agnes.

Arbetsgivaren började lista brister och fel som Agnes påstods ha begått, vissa från flera år tillbaka.

– De hade redan stängt mig ute och fryst ut mig. Men nu började de med en aktiv jakt där de letade fel för att kunna göra sig av med mig, berättar Agnes.


Hon hotades bland annat med att bli polisanmäld på mycket vaga grunder, berättar Agnes. I slutändan drog kommunen tillbaka sitt hot och köpte i stället ut henne från anställningen.

– När jag ser på det så här i efterhand är det sjukt vidrigt hur de behandlade mig. Ingen i teamet reagerade och sa ifrån.

Agnes drabbades av en krisreaktion och blev sjuk av det hon utsattes för. I journaler som vi tagit del beskrivs det som att hon blev "mycket otäckt behandlad" och utsatt för kränkningar av arbetsgivaren.

"Historien är fruktansvärd och hon har blivit utsatt för härskartekniker, utfrysning och oskyldigt anklagats för en mängd händelser som inte stämmer", skriver ansvarig vårdpersonal.

I de berättelser vi tagit del av finns ett tydligt mönster. De före detta medarbetarna tycker i grunden att det var fantastiskt att få jobba med Glada Hudik-teatern, en verksamhet med gott syfte och med fantastiska möjligheter yrkesmässigt.

Men från en dag till en annan kunde någon som jobbade med teatern bli utfryst, inte bli inkallad till möten och lämnas utan information – efter att de på något sätt sagt ifrån mot ledningen.

– Att jobba med teatern är det roligaste jag gjort i hela mitt liv, men det är också det bittraste jag varit med om, säger en kvinna som vi kallar Lisa.

Lisa petades från teatern efter att hon konfronterat Pär Johansson om brister. Det gällde bland annat den alkoholkultur som fanns runt teatern.

– Jag satte mig upp emot honom, och det var där min bana utför började.

En liknande upplevelse beskriver Helena som jobbade nära Pär Johansson. Hon berättar att allt var fantastiskt till en början, men sedan vände det snabbt.

– Under turnén började jag ifrågasätta och säga ifrån om yrkesmässiga saker som jag tyckte inte var bra. Då försökte han bli av med mig på olika sätt.

Helena berättar att hon slutade få inbjudningar till möten och sociala sammankomster med Glada Hudik-teatern. Dessutom trycktes hon ned inför kollegorna.

Pär Johansson, grundare och chef för Glada Hudik-teatern, kritiseras för arbetsmiljöbrister och utfrysning.


– Jag kunde bli inkallad på möten där jag anklagades för allt möjligt. I efterhand har jag insett att det var ett sätt att få det att framstå som att jag inte skötte mitt jobb, så att han kunde bli av med mig. Men det kunde han inte, för han hade inget att gå på.

– Han försökte hela tiden framställa mig som inkompetent inför de andra i gruppen. Det var härskarteknik efter härskarteknik.

Den exkluderande och underminerande behandlingen av Helena blev värre och värre, berättar hon.

– Till slut pratade ingen med mig. Jag blev mobbad.

Efter ett år tog utfrysningen ut sin rätt. Helena blev sjukskriven på grund av en akut stressreaktion.

– Det var kroppsliga symptom. Det var verkligen fruktansvärt. Det värsta jag varit med om, säger Helena och fortsätter:

– Det har inte gått upp för mig att jag blev mobbad förrän senaste året. Jag anklagade mig själv och trodde att det var något fel på mig, för det är så det funkar.

Varför vill du att det här ska komma fram?

– Jag tycker att verksamheten är fantastisk i grunden. Bara för att man är kritisk mot någonting betyder det inte att allt är dåligt. Men verksamheten styrs på ett väldigt osunt sätt, framför allt då mot de anställda utan funktionsnedsättningar.

– Jag och flera andra har farit illa, och fler kommer att drabbas om det fortsätter.


Fackförbundet Vision har under de aktuella åren varit involverade i flera ärenden som slutat med att personal i teatern blivit omplacerade eller slutat för att de mått dåligt.

Kim Jutterström, ordförande i Visions styrelse i Hudiksvall, beskriver att deras medlemmar bland annat upplevt en tystnadskultur och känt sig utfrysta. Facket har vid flera tillfällen lyft problematiken till olika chefer inom kommunen.


Men det är först under 2021, i samband med att Glada Hudik-teatern flyttats till kultur- och fritidsförvaltningen, som kommunen börjat arbeta med arbetsmiljöfrågorna på allvar, enligt Jutterström.

Har kommunen tagit tag i problemen tillräckligt?

– Nej, det tycker jag inte, eftersom att problemen har kvarstått.

Har ni fått intrycket att kommunen tagit situationen på allvar?

– Till viss del. Men Glada Hudik-teatern är väldig viktig för kommunen och även om vi har tryckt på så har problemen kvarstått. Så jag kan inte säga att kommunen tagit det på så stort allvar att man gjort något åt det, säger Kim Jutterström.
Citera
2021-12-20, 20:32
  #426
Medlem
busterhudiks avatar
Pär Johansson svarar på alkohol-kritiken: "Det är för mina privata pengar"
18 december 2021 06:00

Efter kritik mot alkoholkulturen i Glada Hudik-teatern svarar nu verksamhetschefen Pär Johansson.

– Det är klart att jag har bjudit mina anställda på en öl efter föreställningen, men det är definitivt inga stora mängder, säger han.



Pär Johansson svarar efter vittnesmål om omfattande alkoholkonsumtion i samband med teaterns turnéer.


Flera personer som i olika roller medverkat i Glada Hudik-teatern berättar att verksamhetens turnéer präglas av en problematisk alkoholkultur. Enligt vittnesmålen har verksamhetschef Pär Johansson bjudit på stora mängder alkohol och det har ofta festas till sent på natten.

Men Pär Johansson delar inte den bilden. Han medger att han bjudit på alkohol, men förnekar att det skulle röra sig om stora mängder.

– Om vi enligt kommunens policy, på ett ansvarfullt sätt tar en öl efter en föreställning och jag bjuder någon i kommunen så tycker jag att det är okej, säger han och fortsätter:



– Det är klart att jag har bjudit mina anställda på en öl efter föreställningen, men det är inga stora mängder.

– Min uppfattning är att påståendet om att våra turnéer präglas av en problematisk alkoholkultur inte stämmer. Som jag ser det har våra turnéer istället präglats av glädje, fantastiska insatser av våra aktörer och integrationsarbete, säger Pär Johansson.

Han betonar att han följer kommunens regler och alkoholpolicy på ett ansvarsfullt sätt, och att han inte köpt någon alkohol för kommunala medel.

– Det är för mina privata pengar, och det har jag rätt att göra?

Ser du några problem med att vara på turné och bjuda dina anställda på alkohol även om det är för dina egna pengar?

– Om man genomför turnén på ett sätt som är briljant så är det inget problem, om man gör det på ett ansvarsfullt sätt som vi har gjort, säger han.

Vad säger du om att det finns flera som upplevt att det druckits för mycket på turnéerna?

– Jag kan inte ta ansvar för alla personer i ensemblen. Vi är runt 60 personer på turné. Och när människor är lediga får de ta eget ansvar och det upplever jag att de gör. Hade något inträffat som inte har varit bra hade jag definitivt fått veta det. Vi har dessutom sedan dag ett när vi varit på turné jobbat dagligen med allt som finns runt arbetsmiljö, säger Pär Johansson och fortsätter:

– Om någon upplever det här på det sätt som du beskriver så kan inte jag ta ifrån dem den upplevelsen. Men det är inte min bild. Och vi försöker göra så gott vi kan i alla frågor, och även den här frågan. Men jag ska självfallet gå igenom detta med våra medarbetare.


Kommunens alkoholpolicy följs till punkt och pricka enligt teaterns verksamhetschef Pär Johansson.



Har det hänt att personal festat till sent på natten?

– Jag kan inte svara för alla. Men jag har inte upplevt det. Jag har upplevt att våra medarbetare har skött det här på det bästa sätt man kan tänka sig.

Har du själv festat till sent på natten och varit bakfull dagen efter under turné?

– Nej. Vi har ett stenhårt jobb på en turné, vi jobbar nästan dygnet runt med allt det här.

Vad säger du om att flera tidigare medarbetare upplever att du har festat mycket och varit bakfull på jobbet?

– Som jag redan sagt, det stämmer inte. Det finns ingen av mina tidigare eller nuvarande arbetare som har tagit upp frågan med mig. Men om någon påstår det så är det deras upplevelse och då får det stå för dem. Jag anser att jag skött mitt jobb.

Flera av de personer som kritiserat drickandet i Glada Hudik-teatern anser att en alkoholfri policy borde gälla i verksamheten. Vi frågade Pär Johansson varför teatern inte redan har en sådan.

– Eftersom att vi är en del av kommunen följer vi kommunens policy, och vi tycker att vi följer den på ett briljant sätt, säger han.

Pär Johansson påpekar att det är en stor personalgrupp som följer med på teaterns turnéer. Han tycker att alla medarbetare representerar kommunen på ett föredömligt sätt.

– Och min uppfattning är att alla följer all alkoholpolicy som finns, säger han och fortsätter:

– Vi har ett stenhårt schema när vi är på turné. Ibland spelar vi dubbla föreställningar. Vi har ett schema för jourverksamhet dygnet runt. Och då går personalen på schema. Vi har ett gediget schema framtaget av gedigen personal som gör att allt fungerar, och att det blir en bra balans mellan arbete och ledighet.

Har ni fått några synpunkter på alkoholkulturen tidigare?

– Vi har inte fått några synpunkter. Det har inte kommit något till mig. Varken tidigare eller nu.
Citera
2023-01-07, 18:52
  #427
Medlem
Vad har glada Hudik åstadkommit mer än att många downs fick vara med i ett par filmer och åka till new York?
Citera
2023-01-23, 17:13
  #428
Medlem
Mogaku-sans avatar
Pär Johansson från Glada Hudik är kvällens Efter fem gäst.
Dyker säkert upp på TV4 play så man kan se det i efterhand.

Minns när man såg om Pär Johansson i dokumentären och senare att Janne Josefsson kallades till SVTs vd Eva Hamiltons kontor. Utnyttjandet av förståndshandikappade fann inga gränser.
Citera
2023-04-28, 16:04
  #429
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fraKtur
Jo, men borde de inte tjäna pengar i proportion till deras insats och till hur mycket pengar de drar in?

Det är det väl väldigt få personer som gör idag. Arbetare tjänar MYCKEt mindre än de drar in på produktion och kapitalister tjänar MYCKET mer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback