2011-10-12, 08:17
Medlem
Aftershocks avatar
Har tidigare haft möjlighet att kunna ringa min vårdcentral där jag är listad för att få recept utskrivet via telefon, inget jag gör ofta men kan komma bra tillhands när man behöver det. Jag slipper då betala 100 spänn för att gå dit och slösa tid för att få ett recept.

Ringde då och bad att få ett speciellt recept utskrivet, samtalet varar ca 1-2 minuter och det skall finnas redo att hämtas ut dagen efter. Två dagar senare får jag en faktura hem på 80 spänn för att jag fått recept via telefon!

Är detta verkligen okej, det lilla jag tjänar för att få en vara utskriven på recept vs. köpa den receptfritt tjänar då vårdcentralen på istället. Är det inte ockerpris?! 80 spänn för ett telefonsamtal. Är de dessutom inte tvugna att informera mig om detta? Har ni råkat ut för detta? Är det vanligt... Kommer byta vårdcentral jävligt snabbt efter detta.

Jag kan leva med förlusten av 80 spänn, vilket motsvarar ca 1 och en halv öl, men principiellt tycker jag det är fördjävligt!
Citera
2011-10-12, 08:56
Medlem
Aftershocks avatar
Vid vidare efterforskningar så har jag fått reda på att detta inte är valfritt utan något som landstinget kräver, det är tydligen obligatoriskt för alla vårdcentraler...

...Jävla utsugare...
Citera
2011-10-12, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aftershock
Har tidigare haft möjlighet att kunna ringa min vårdcentral där jag är listad för att få recept utskrivet via telefon, inget jag gör ofta men kan komma bra tillhands när man behöver det. Jag slipper då betala 100 spänn för att gå dit och slösa tid för att få ett recept.

Ringde då och bad att få ett speciellt recept utskrivet, samtalet varar ca 1-2 minuter och det skall finnas redo att hämtas ut dagen efter. Två dagar senare får jag en faktura hem på 80 spänn för att jag fått recept via telefon!

Är detta verkligen okej, det lilla jag tjänar för att få en vara utskriven på recept vs. köpa den receptfritt tjänar då vårdcentralen på istället. Är det inte ockerpris?! 80 spänn för ett telefonsamtal. Är de dessutom inte tvugna att informera mig om detta? Har ni råkat ut för detta? Är det vanligt... Kommer byta vårdcentral jävligt snabbt efter detta.

Jag kan leva med förlusten av 80 spänn, vilket motsvarar ca 1 och en halv öl, men principiellt tycker jag det är fördjävligt!
Ja, det är likadant på min vårdcentral.
Citera
2011-10-12, 09:25
Medlem
epost72s avatar
Vari ligger problemet med att du får betala för en utförd tjänst?
Citera
2011-10-12, 09:45
Medlem
Kaixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72

TS är uppenbarligen fattig.
Citera
2011-10-12, 10:49
Medlem
Aftershocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaix
TS är uppenbarligen fattig.

Du är uppenbarligen trångsynt. Detta är ingen pengafråga utan det handlar om principer. Hade jag blivit informerad om att tjänsten hade kostat mig pengar så hade jag passat på att uppdatera hela medecinskåpet och få så mycket valuta för pengarna som möjligt. I detta samhälle får man inget gratis, när systemet utnyttjar alla möjliga små bäckar till att samla pengar ifrån sina invånare så vill jag i gengäld göra detsamma. Ingen gillar att känna sig lurad. Antagligen är du en sådan som bara betalar utan att ifrågasätta.
Citera
2011-10-12, 10:50
Medlem
Aftershocks avatar
Citat:

Inget alls, men jag trodde att det ingick i det vi betalar våra vårdcentraler när vi besöker dem. Sedan uppskattar jag att bli informerad om fakta innan fakturan trillar in. Nu vet jag att det kostar och jag kommer se till att få ut mera utav min hädanefter påfyllda läkemedelslista då jag vet att tid är pengar, så är även min tid värd pengar.
Citera
2011-10-12, 11:03
Medlem
Kaixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aftershock
Antagligen är du en sådan som bara betalar utan att ifrågasätta.

Jag är en sådan som kan betala utan att ifrågasätta.
Citera
2011-10-12, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaix
Jag är en sådan som kan betala utan att ifrågasätta.

80 kr är det arvode som läkaren tar ut för att förnya receptet. Det kostar samma om man förnyar ett eller tio recept. Beloppet ingår i högkostnadsskyddet.
Citera
2011-10-12, 16:13
Medlem
Lommis avatar
Citat:

Betalar man världens (näst) högsta skatt så kan man ju möjligtvis tycka att sådana saker som skatten sägs vara till för bör vara "gratis".

Kanske däri problemet ligger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in