Citat:
Ursprungligen postat av Screamo
Helgade Flashbackare.
Kan man någonsin vara nöjd med livet? En evig fråga.
Är ni det?
Själv kan jag gå och grubbla över olika val i livet, tills de nästan blir absurda, och driver mig till vansinne. Det blir ju varken jag eller någon annan lyckligare av, och grejer jag grubblat över, men ändå bestämt mig för att göra, tycks ändå bli meningslösa.
Tar inte upp några speciella situationer. Men kan väl t.ex. nämna "Studera på universitet nu, eller nästa år". Då kan ju det negativa vara att man inte kommer in nästa år, kontra det positiva, som är, att man kanske faktiskt inte ville studera det aktuella året.
Diskussionsunderlag.
1. Vad kan man göra för att alltid "leva i nuet" och ändå känna sig nöjd?
I dagens förstörda värld har man två alternativ:
a) Droga ner sig. Cannabis, kaffe, tobak, Tv, tilmer, radio, skrammelmusik, sex, runkkande, internet, resor...allt för att fly från den ohållbara situationen.
b) Lida utav bara fan, se fanstyget rakt i ögat och börja hata orsaken till eländet. Förstå att det inte är du det är fel på utan hela systembygget skapat av vetenskap och teknologi som alienerar oss från vår egen natur.
2. Om inte, hur kan man tackla det?
Citat:
3. Vilka är de lyckligaste i vårat samhälle egentligen? Måste man känna att man lyckats med något för att vara nöjd?
Ingen! Och definitivt inte dom enstaka vilda djur som finns kvar.
Eventuellt någon enstaka människa någon sekund strax efter att han har skjutit heroin i ådran eller är dödsfull...en sekund kanske...vem vet.
Citat:
4. Om ni tänker "onödigt" mycket angående olika val i livet. Hur tar ni beslut? Hur hanterar ni faktumet att ni ångrar något ni gjort/inte gjort?
Spelar ingen roll vilket beslut du tar du är hela tiden en kugge i maskineriet. T o m jag är det. Jag sitter ju framför datorn just nu! Och då lever jag ganska fritt trots allt.