• 1
  • 2
2011-10-12, 03:35
Medlem
Screamos avatar
Helgade Flashbackare.

Kan man någonsin vara nöjd med livet? En evig fråga.

Är ni det?

Själv kan jag gå och grubbla över olika val i livet, tills de nästan blir absurda, och driver mig till vansinne. Det blir ju varken jag eller någon annan lyckligare av, och grejer jag grubblat över, men ändå bestämt mig för att göra, tycks ändå bli meningslösa.

Tar inte upp några speciella situationer. Men kan väl t.ex. nämna "Studera på universitet nu, eller nästa år". Då kan ju det negativa vara att man inte kommer in nästa år, kontra det positiva, som är, att man kanske faktiskt inte ville studera det aktuella året.

Diskussionsunderlag.

1. Vad kan man göra för att alltid "leva i nuet" och ändå känna sig nöjd?

2. Om inte, hur kan man tackla det?

3. Vilka är de lyckligaste i vårat samhälle egentligen? Måste man känna att man lyckats med något för att vara nöjd?

4. Om ni tänker "onödigt" mycket angående olika val i livet. Hur tar ni beslut? Hur hanterar ni faktumet att ni ångrar något ni gjort/inte gjort?
Citera
2011-10-12, 04:34
Medlem
C21H30O2-s avatar
skulle vilja tipsa om en dokumentärserie i 6delar som heter philosophy:guide to hapiness
som tar upp olika filosofers tankar om hur vi finner/skapar lycka.

min favorit är part2 om epicuros.

du kan hitta dokumentärserien här: http://topdocumentaryfilms.com/philo...-to-happiness/
Citera
2011-10-12, 05:34
Medlem
Screamos avatar
Tackar! Ligger mycket sanning i ändå.

Och vad som menades med ett självförsörjande liv tror jag är viktigt även ur en annan aspekt. Man förlorar ju då alla krav från omvärlden osv. Vilket gör att man kan leva ett friare liv = Frihet. Och detta tror jag sannerligen skulle göra någon lycklig.

Det där med (onödig) konsumering som nämns mycket tycker jag även kan refereras till; även fast att man gör det och det, köper det och det (kan ju även vara resor, osv) så behöver jag nödvändigtvis inte bli lyckligare av det (om man inte gör det med massa vänner då såklart). Vilket är viktigt att minnas, för då försvinner ju även många av sina egna krav på sig själv.

Men ett faktum kvarstår: Blir man lycklig även när man tänker tillbaka på sitt liv. Känns inte som om det liv som förespråkas ger upphov till någon vidare stolthet, eller bekräftelse, i/på sitt liv. Vilket även detta kan vara nog så viktigt för att känna sig lycklig (även om den lyckan inte utgår från nuet, men yttrar sig i nuet).

Obs. såg bara del 2. De andra delarna kanske tar upp något om detta.

Men vad tror du om den punkten? Hur tänkte du när du såg videon?
Citera
2011-10-12, 05:35
Medlem
Screamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C21H30O2-
skulle vilja tipsa om en dokumentärserie i 6delar som heter philosophy:guide to hapiness
som tar upp olika filosofers tankar om hur vi finner/skapar lycka.

min favorit är part2 om epicuros.

du kan hitta dokumentärserien här: http://topdocumentaryfilms.com/philo...-to-happiness/

Tackar! Ligger mycket sanning i ändå.

Och vad som menades med ett självförsörjande liv tror jag är viktigt även ur en annan aspekt. Man förlorar ju då alla krav från omvärlden osv. Vilket gör att man kan leva ett friare liv = Frihet. Och detta tror jag sannerligen skulle göra någon lycklig.

Det där med (onödig) konsumering som nämns mycket tycker jag även kan refereras till; även fast att man gör det och det, köper det och det (kan ju även vara resor, osv) så behöver jag nödvändigtvis inte bli lyckligare av det (om man inte gör det med massa vänner då såklart). Vilket är viktigt att minnas, för då försvinner ju även många av sina egna krav på sig själv.

Men ett faktum kvarstår: Blir man lycklig även när man tänker tillbaka på sitt liv. Känns inte som om det liv som förespråkas ger upphov till någon vidare stolthet, eller bekräftelse, i/på sitt liv. Vilket även detta kan vara nog så viktigt för att känna sig lycklig (även om den lyckan inte utgår från nuet, men yttrar sig i nuet).

Obs. såg bara del 2. De andra delarna kanske tar upp något om detta.

Men vad tror du om den punkten? Hur tänkte du när du såg videon?

Edit: Tror jag citerar också för att verkligen ge dig chansen att dras i mitt grubblande över livet, mm. haha =)
Citera
2011-10-12, 08:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Screamo
Helgade Flashbackare.

Är ni det?

Själv kan jag gå och grubbla över olika val i livet, tills de nästan blir absurda, och driver mig till vansinne. Det blir ju varken jag eller någon annan lyckligare av, och grejer jag grubblat över, men ändå bestämt mig för att göra, tycks ändå bli meningslösa.

Tar inte upp några speciella situationer. Men kan väl t.ex. nämna "Studera på universitet nu, eller nästa år". Då kan ju det negativa vara att man inte kommer in nästa år, kontra det positiva, som är, att man kanske faktiskt inte ville studera det aktuella året.

Diskussionsunderlag.

I dagens förstörda värld har man två alternativ:

a) Droga ner sig. Cannabis, kaffe, tobak, Tv, tilmer, radio, skrammelmusik, sex, runkkande, internet, resor...allt för att fly från den ohållbara situationen.

b) Lida utav bara fan, se fanstyget rakt i ögat och börja hata orsaken till eländet. Förstå att det inte är du det är fel på utan hela systembygget skapat av vetenskap och teknologi som alienerar oss från vår egen natur.

Citat:
3. Vilka är de lyckligaste i vårat samhälle egentligen? Måste man känna att man lyckats med något för att vara nöjd?
Ingen! Och definitivt inte dom enstaka vilda djur som finns kvar.

Eventuellt någon enstaka människa någon sekund strax efter att han har skjutit heroin i ådran eller är dödsfull...en sekund kanske...vem vet.

Citat:
4. Om ni tänker "onödigt" mycket angående olika val i livet. Hur tar ni beslut? Hur hanterar ni faktumet att ni ångrar något ni gjort/inte gjort?
Spelar ingen roll vilket beslut du tar du är hela tiden en kugge i maskineriet. T o m jag är det. Jag sitter ju framför datorn just nu! Och då lever jag ganska fritt trots allt.
Senast redigerad av Tinman 2011-10-12 kl. 08:40.
Citera
2011-10-12, 10:21
Medlem
gulkiosks avatar
Citat:
Helgade Flashbackare.

Är ni det?

Diskussionsunderlag.

Det här skulle beskriva mig relativt väl. Tyvärr.
Jag är ambivalent inför i stort sett varje val. Dels för att jag finner ett intellektuellt nöje i att vända och vrida på saker, att låta ett arguments sidor utmanar varandra i en kamp så jämn att det inte säkert leder till någons seger i slutändan. På ett sätt ser jag det som en intellektuell död ibland när jag träffar människor som har slagit rot så hårt i vissa tankar att de inte kan se sanning eller rimlighet längre. Samtidigt så är förlusten av att inte ta ställning en svag personlighet och ett evigt hinder för att ta sig för något. Förhållandet till samhället blir i viss mening ett betraktande av hur saker och ting företer sig istället för att aktivt delta i dessa. Det finns en bok som heter "Mannen utan egenskaper" av Robert Musil som beskriver detta väl i de inledande delarna av boken.

1. Jag antar att man får komma till insikt om att ett vals betydelse inte alltid har den vikten som man tillskriver det. Att det finns aktiva och passiva val. Ett ickeval leder också till en konsekvens och varför då passivt invänta detta, istället för att aktivt välja vad man vill?

3. Det görs lyckoforskning. Jag har ingen djupare kunskap om denna men det jag minns var att det lönade sig, rent lyckomässigt, att vara religiös och att ha barn.

4. Jag är dålig på att göra val, men jag ångrar sällan val som jag har gjort. Hur jag ska lösa det vet jag inte, men jag får väl försöka börja med idag och göra något vettigt av det.
Citera
2011-10-12, 12:50
Medlem
Jag älskar livet men önskar ändå vid varje take-off och landing att något skall paja.
Citera
2011-10-12, 14:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Helgade Flashbackare.

Är ni det?

Diskussionsunderlag.

1. Fokusera på att du är ninja och bättre än alla andra. Och stora mängder alkohol.
2. Stora mängder alkohol.
3. De lyckligaste i samhället är utan tvekan de med Downs syndrome. Har jobbat med dessa och de glider runt ett helt liv och tycker att de är bäst i världen. Så jävla rätt inställning. Vi har mycket att lära av dowsarna.
4. Läs lite Kirkegaard. Han säger att ta beslutet är det som är det viktigaste, inte vilket beslut det är. Kör på bara!
Citera
2011-10-12, 16:28
Medlem
Pawlees avatar
Som du själv redan skrivit i TS så mår du sämre av att just grubbla. Tänka.

Det kan uppstå en aningen obekväm känsla (räddsla?) när man faller tillbaka i ovisshet när man kommer fram till att man inte kan lösa tankeproblemet. Man är rädd för att inte förstå/veta. Att inte veta verkar skrämma folk till att tänka och grubbla. Mao istället för att vila så tänker man. Man måste inse att man inget vet och acceptera det.

Frågan är 'varför det okända skrämmer oss'? Jag tror att nyckeln här är att om vi inget vet så förlorar vi även den bild vi har om oss "själva", dvs personlighet/identitet.

Jag tror att anledningen, till att vi är rädda för att slappna av och inse att vi inte vet något, är att vi då även måste förlora/tappa oss själva.. och det är skrämmande.

Gå och grubbla över val i livet... det är som att du försöker att välja mellan två (eller fler) fasta punkter i framtiden.. som inte ens finns.. och finns absolut ingen garanti att någon av dina framtida punkter stämmer/kommer att existera. Allting är i ständig förändring.

Jag skulle vilja tipsa dig om Tao. Finns material att läsa på nätet.
http://acc6.its.brooklyn.cuny.edu/~p.../taote-v3.html

Tänker tipsa att du läser det istället för att jag ska ge mig på att beskriva Tao.

**edit** lite stavning..
Senast redigerad av Pawlee 2011-10-12 kl. 16:31.
Citera
2011-10-12, 16:36
Medlem
Pawlees avatar
saxat ur länken ovan:

9)

Fill your bowl to the brim
and it will spill.
Keep sharpening your knife
and it will blunt.
Chase after money and security
and your heart will never unclench.
Care about people's approval
and you will be their prisoner.

Do your work, then step back.
The only path to serenity.

**edit** råkade citera istället för editera på förra inlägget..
Citera
2011-10-12, 19:35
Medlem
Lycka kommer endast till en själv igenom glädje från andra. <------Punkt slut
Citera
2011-10-12, 19:48
Medlem
FredrikSahlins avatar
Ja, jag är nöjd med livet

Varför? För jag vet att det tar slut innan det ens hunnit börja
Citera
  • 1