Citat:

Ursprungligen postat av [Strange Days]

Det skall bli intressant - även som Apple-vägrare - att följa företaget de närmaste åren.
Jag tror personligen att presentationen av nya tekniska innovationer inte kommer att dugga lika tätt som tidigare.
Jag tror också att det kanske till och med kommer att bli lite motvind i seglet för Apple.

Tyvärr tror jag du har rätt. Utan Jobs riskerar man tappa tempo och attraktionskraft. Apple har stått utan Jobs tidigare och det gick käpprätt åt helvete. Idag har man skippat företagen som målgrupp och Jobs har förhoppningsvis hittat andra efterträdare den här gången. Ändå tror jag vi redan sett första avvikelsen i o m senaste Ipaden. Den var tjockare än förra versionen. Vet inte om det hänt tidigare och jag tror inte det hade hänt om Jobs varit kvar. Största risken tror jag dock är att man bitvis gör avsteg från det som är Apple; minimalismen. Jobs hade det som religion (Buddhismen), frågan är hur många buddhister som jobbar på Apple.
	Citat:

Ursprungligen postat av [Strange Days]

För att den breda massan verkligen ska välja Apple framför andra produkter så måste priserna ner och göras mer attraktiva i mellanklass-segmentet.
Gemene man är inte beredd att betala en massa onödiga extra pengar bara för att få en Apple-logga på baksidan av sin bärbara dator.

Vanligt förekommande missuppfattningar om att Apple försöker dominera marknaden och vad kunderna ser i Apple. Företaget är inte intresserade av att tillverka datorer för alla. Man har så bra marginaler att man klarar sig utmärkt som det är. Dessutom ökar försäljningen ändå.
Säkert finns det de som betalar för loggan men de flesta andra köper av andra skäl. En mycket vanlig missuppfattning som har diskuterats sedan Apple startade. Det finns egentligen bara två saker som är desamma sedan starten, användarvänligheten och stabiliteten. Själv gillar jag enkelheten, det stilrena, det minimalistiska. Varför folk tro att man betalar för loggan förstår jag faktiskt inte.