• 5
  • 6
2012-07-21, 23:40
Medlem
Kakalupias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrreee2
Steve Jobs is all hype. Utan Steve Wozniak hade Steve Jobs inte varit känd.
Bill Gates och Steve Wozniak gjorde mer än Steve Jobs för 'personal computers'

http://www.youtube.com/watch?v=nPlDoW0d4a4

Fast utan Jobs hade Wozniak fortfarande jobbat på HP och gett bort all teknik vilket han själv sagt då han aldrig hade några planer att tjäna pengar på det .
Citera
2012-07-22, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Det skall bli intressant - även som Apple-vägrare - att följa företaget de närmaste åren.

Jag tror personligen att presentationen av nya tekniska innovationer inte kommer att dugga lika tätt som tidigare.
Jag tror också att det kanske till och med kommer att bli lite motvind i seglet för Apple.

Tyvärr tror jag du har rätt. Utan Jobs riskerar man tappa tempo och attraktionskraft. Apple har stått utan Jobs tidigare och det gick käpprätt åt helvete. Idag har man skippat företagen som målgrupp och Jobs har förhoppningsvis hittat andra efterträdare den här gången. Ändå tror jag vi redan sett första avvikelsen i o m senaste Ipaden. Den var tjockare än förra versionen. Vet inte om det hänt tidigare och jag tror inte det hade hänt om Jobs varit kvar. Största risken tror jag dock är att man bitvis gör avsteg från det som är Apple; minimalismen. Jobs hade det som religion (Buddhismen), frågan är hur många buddhister som jobbar på Apple.

Citat:
För att den breda massan verkligen ska välja Apple framför andra produkter så måste priserna ner och göras mer attraktiva i mellanklass-segmentet.

Gemene man är inte beredd att betala en massa onödiga extra pengar bara för att få en Apple-logga på baksidan av sin bärbara dator.

Vanligt förekommande missuppfattningar om att Apple försöker dominera marknaden och vad kunderna ser i Apple. Företaget är inte intresserade av att tillverka datorer för alla. Man har så bra marginaler att man klarar sig utmärkt som det är. Dessutom ökar försäljningen ändå.

Säkert finns det de som betalar för loggan men de flesta andra köper av andra skäl. En mycket vanlig missuppfattning som har diskuterats sedan Apple startade. Det finns egentligen bara två saker som är desamma sedan starten, användarvänligheten och stabiliteten. Själv gillar jag enkelheten, det stilrena, det minimalistiska. Varför folk tro att man betalar för loggan förstår jag faktiskt inte.
Citera
2012-07-22, 00:22
Medlem
Citat:
Det skall bli intressant - även som Apple-vägrare - att följa företaget de närmaste åren.

Jag tror personligen att presentationen av nya tekniska innovationer inte kommer att dugga lika tätt som tidigare.
Jag tror också att det kanske till och med kommer att bli lite motvind i seglet för Apple.

För att den breda massan verkligen ska välja Apple framför andra produkter så måste priserna ner och göras mer attraktiva i mellanklass-segmentet.

Gemene man är inte beredd att betala en massa onödiga extra pengar bara för att få en Apple-logga på baksidan av sin bärbara dator.
Det är inte Apple-loggan man köper utan innehållet i datorn, både var det gäller hårdvara, program och tjänster. Och det har kunderna förstått för länge sedan. Datormognanden är något helt annat nu än för bara 10 eller 15 år sedan. Folk har genom iPhone vant sig vid kvalitetsprodukter och allt vad det innebär.
Citera
2012-07-22, 01:19
Bannlyst
Helt klart intressant att se vad som kommer hända nu då retina nu finns i allt, vad kommer vara nästa sak från Apple?

Sedan priserna, kolla likvärdig dator med samma batteriprestanda så får ni se att skillnaden är inte så himla stor.

ni får inte glömma att apples vändning och succe började med IPod, mp3 spelaren som alla har ägt vilket fick fler och fler att börja kolla på Apples varor. Före det var det vänster hippies som hade Apple datorer (grov generalisering jag vet).
Citera
2012-07-22, 02:22
Medlem
De riktiga storsäljarna på datorsidan för Apple är MacBook Pro 13", iMac 20" och MacBook Air, båda storlekarna. Mac mini har jag ingen aning om, men den säljer nog bra den med. MacBook Pro 15,4" är en ren proffsmaskin och har tyvärr gått upp kraftigt i pris. Mac Pro är också för dyr och behöver uppdateras.

Man kan hoppas att Apple släpper en Mac Cube eller en Mac Pro mini, en mindre, billigare men också mycket kompetent stationär maskin, kanske mer utbyggbar också. Själv är jag dock mycket förtjust i iMac, samtliga storlekar. Tydligen är det en ny bra maskin på gång, och det är inget rykte utan uppgiften kommer från Tim Cook.

Samtidigt är iOS lika stort som Mac OS X självt! Hälften av Apple är iOS nu, det går helt strålande.
Senast redigerad av Putsch 2012-07-22 kl. 02:52.
Citera
2012-07-22, 03:45
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Jobs var helt klart en fantastisk produkt-innovatör och entreprenör - det kan ingen ta ifrån honom.

Men jag tycker TS tenderar att ge Jobs en lite väl grandios cred.

Faktum är att utvecklingen av persondatorn hade fortskridit med eller utan Apple och Steve Jobs.

Förutom IBM och Apple så fanns även andra aktörer på persondatormarknaden under tidigt 80-tal som alla på något sätt drog sitt strå till utvecklingen.
Man får t. ex. inte glömma företag som Atari och Amiga Corporation som också har betytt mycket för persondatorutvecklingen.

Inte minst det sistnämnda - Amiga Corporation - har haft stor betydelse för utvecklingen av integrerade chipsets och ett användbart grafiskt gränssnitt.

Nu får du inte glömma att Shiraz Shivji byggde Atari ST som en ren Mac-kopia.. ST TOS fönsterhanderare GEM var licencerad av Digital Research och var en ren blek kopia av MacOS fönsterhantering

http://www.seasip.info/Gem/History/gem1.html

Så nej, utan Jobs så hade vi inte haft någon Atari St/TT/Falcon heller..
Senast redigerad av trickydick 2012-07-22 kl. 03:48.
Citera
2012-07-22, 07:34
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Nu får du inte glömma att Shiraz Shivji byggde Atari ST som en ren Mac-kopia.. ST TOS fönsterhanderare GEM var licencerad av Digital Research och var en ren blek kopia av MacOS fönsterhantering

http://www.seasip.info/Gem/History/gem1.html

Så nej, utan Jobs så hade vi inte haft någon Atari St/TT/Falcon heller..

Rätt, det borde jag såklart tänkt på.

Men min poäng är ändå att utvecklingen av persondatorn och användbara desktop-gränssnitt till vad de är idag inte enbart har avgjorts av Apple, IBM och Microsoft.

I slutändan anser jag jag att man tenderar att ge Jobs så oerhört mycket mer cred än vad han kanske egentligen förtjänar - mycket tack vare hans karisma och den personkultstatus han har haft.
Citera
2012-07-22, 11:37
Medlem
Citat:
I slutändan anser jag jag att man tenderar att ge Jobs så oerhört mycket mer cred än vad han kanske egentligen förtjänar - mycket tack vare hans karisma och den personkultstatus han har haft.

Du får gärna motivera dig här, vad får Jobs oförtjänt cred för? Själv räknar jag bara med de produkter Apple har sålt och som inspirerat andra som t ex Windows och Atari. Jobs karisma har helt säkert hjälpt till att sälja dessa produkter, annars förstår jag inte riktigt hur du menar.

Citat:
Inte minst det sistnämnda - Amiga Corporation - har haft stor betydelse för utvecklingen av integrerade chipsets och ett användbart grafiskt gränssnitt.

Amigan är nog vad jag närmast skulle jämföra med Apple. Innovativt tekniskt sett och med mycket hängivna kunder. Tyvärr fick man inte den kommersiella utveckling man förtjänade. Hur Amigas utveckling sett ut utan Apple är naturligtvis svårt att spekulera om. De hade helt klart ett gränssnitt som var överlägset något från MS. Jag tror att bl a de ekonomiska problem Amiga hade redan från start hade lett till att de konkurrerats ut trots sina tekniska färdigheter.
Citera
2012-07-22, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
Hur skulle datorn och dess industri sett ut om inte Steve Jobs och Apple funnits?

Bättre prestanda, snyggare design, mindre hausse och mer privärd..
Citera
2012-07-22, 11:43
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
.

Amigan är nog vad jag närmast skulle jämföra med Apple. Innovativt tekniskt sett och med mycket hängivna kunder. Tyvärr fick man inte den kommersiella utveckling man förtjänade. Hur Amigas utveckling sett ut utan Apple är naturligtvis svårt att spekulera om. De hade helt klart ett gränssnitt som var överlägset något från MS. Jag tror att bl a de ekonomiska problem Amiga hade redan från start hade lett till att de konkurrerats ut trots sina tekniska färdigheter.

Jag har läst om Amigans tillblivelse.. Den var tänkt först att bara köra CLI (textbaserat). Amiga Workbench kom rätt sent in i bilden.
Citera
2012-07-22, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jag har läst om Amigans tillblivelse.. Den var tänkt först att bara köra CLI (textbaserat). Amiga Workbench kom rätt sent in i bilden.

Det finns ett problem till med Amiga. Amiga blev en hemdator. Från hemdatorn är steget ganska stort till persondator. Persondatorn attraherade företagen men det gjorde knappast hemdatorn. Olika datorer, olika målgrupper. Macen attraherade båda även om den var för dyr som hemdator. Det var inte bara Amiga som inte klarade skiftet från hemdator till persondator, det finns flera exempel.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in