2011-10-12, 00:33
Medlem
MrMonos avatar
Jag har ett samyang fisheye 8mm f 3 5. Idag när jag tog upp kameran, kollade in i titthålet, så märkte jag att det var mörkt, mörkt som fan där inne. jag såg knappt motivet!
På objektivet brukar man kunna ställa in ljus och mörker genom att ställa in det på objektivet. Dock funkade inte detta längre, och nu vet jag inte vad jag ska göra. Vad kan ha hänt och vad ska jag göra för att återställa min glugg?
Citera
2011-10-12, 09:51
Moderator
rotadents avatar
Du kan med andra ord inte ställa in bländaren, eller? Funkar det att vrida på bländarringen om du tar av objektivet från kameran? Om du tittar i det bör du se bländaröppningen ändra storlek när du vrider. Om det inte går att vrida runt den har din bländarring fastnat.
Citera
2011-10-12, 10:29
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Om objektivet inte sitter på kameran måste man väl hålla ner en liten pinne baktill för att bländaren ska ändras när man vrider på ringen? Men förutom det, så är det nog bländarlamellerna som kärvat fast på något sätt.
Citera
2011-10-12, 13:43
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Om objektivet inte sitter på kameran måste man väl hålla ner en liten pinne baktill för att bländaren ska ändras när man vrider på ringen? Men förutom det, så är det nog bländarlamellerna som kärvat fast på något sätt.

Ja, det kanske man måste på nyare objektiv. Jag har bara gammal manuell optik med med bländarring och där behöver man inte det. Men det är ju olika bajonetter så det skiljer sig nog åt.
Citera
2011-10-12, 15:27
Medlem
MrMonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Du kan med andra ord inte ställa in bländaren, eller? Funkar det att vrida på bländarringen om du tar av objektivet från kameran? Om du tittar i det bör du se bländaröppningen ändra storlek när du vrider. Om det inte går att vrida runt den har din bländarring fastnat.
OKej, om den nu har fastnat, vad ska jag göra? måste jag lämna in den på reparation eller kan jag fixa det själv hemma?
Citera
2011-10-12, 16:26
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMono

OKej, om den nu har fastnat, vad ska jag göra? måste jag lämna in den på reparation eller kan jag fixa det själv hemma?

Bra fråga, jag har aldrig skruvat i objektiv själv. Mestadels för att inget objektiv har gått sönder för mig. Men jag hade lämnat in det, det är precisionstillverkade prylar och har du ingen kunskap alls i det så skulle jag låta bli det. Men om du är säker på handen och modig kan du förstås prova, jag har dock ingen aning om hur man gör.
Citera
2011-10-17, 15:14
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMono

Har den blandar ring? I sadana fall kor du den fram och tillbaka, sakta, nagra ganger, sa kan det vara att den "lossnar".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in