2011-10-11, 17:03
Medlem
Jag undrar om en tandläkare kan kolla i min läkarjournal ifall jag t.ex. haft en könssjukdom och fått behandling för denna?

Jag har precis börjat dejta en tandläkare och har ingen lust att hon snokar, inte för att det är någonting extremt obehagligt som döljer sig i min journal, men har ändå ingen lust att hon får veta exakt vad för mediciner jag tagit. Känns privat.

Observera att hon är tandläkare, inte vanlig läkare.

Någon?
Citera
2011-10-11, 17:09
Medlem
Omarsels avatar
Nej.
Citera
2011-10-11, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omarsel
Nej.

Tack, nu lugnade du ner mig. Fick nämligen ett felaktigt besked om misstänkt kondylom för några år sedan, men vid andra besöket bekräftades att det bara var utslag från rakning när en mer kunnig tittade på det. Dock fick jag ju medicin mot detta av den först läkaren, och vill inte att min nya dejt ska tro att jag haft denna könssjukdom.
Citera
2011-10-11, 21:20
Medlem
evelin733s avatar
När jag varit hos tandläkaren har de då fått upp info från min läkarjournal på sin datorskärm

Jag har sobril på recept och det är alltid det första tandläkaren kommenterar och frågar om, direkt de har tittat på sin skärm
Citera
2011-10-11, 21:35
Medlem
Tupelo80s avatar
det beror på vilket landsting... en del landsting har gemensam journal.

men detta loggas och kontrolleras, dvs du måste ha en vårdrelation med henne samt att hon skall ha orsak för att titta i din läkarjournal så du kan vara lugnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in