• 1
  • 2
2011-10-11, 13:57
Medlem
Hej jag går en yrkesutbildning och praktiserar ett antal mil hemifrån, kan jag göra reseavdrag i deklarationen för detta? Eller fungerar det bara om man får lön?
Citera
2011-10-11, 17:39
Medlem
toby79s avatar
Du kommer aldrig komma upp i avdragsgillt belopp, det ligger väl på 6-7000 eller något just nu. Däremot kanske det finns reseersättningar. Din lärare bör veta mer om detta. Är det något med AF inblandat så bör det gå. Jag fick milersättning för en utbildning jag gick på, men det var ruskigt länge sedan så det kan ju ha ändrats.
Hur som helst bör du ha någon kontaktperson i anslutning till utbildningen som kan svara närmre på frågorna.
Citera
2011-10-12, 14:05
Medlem
Våran skolas anställda kan inget om sånthär. Det är inte en utbildning genom Af utan en Yrkeshögskola.

Jag kör ca 10mil om dagen och har redan praktiserat i 9veckor i våras och skall nu göra 12 veckor till så det blir: 18kr/mil x 10mil x 5dagar x 21 veckor = 18900kr
Citera
2011-10-12, 15:00
Medlem
Conceptions avatar
Finns det möjlighet att åka kollektivt till praktiken?
Citera
2011-10-12, 15:37
Medlem
Det finns men då betalar jag hellre bensinen själv för det behövs två bussar och ett tåg för att komma dit.

Tilläggas kan ju att jag är skriven typ 13mil från praktikplatsen men bor hos mor för tillfället. Möjligheten finns alltså att göra ett ganska stort avdrag om det bara är giltigt
Citera
2011-10-12, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Det finns men då betalar jag hellre bensinen själv för det behövs två bussar och ett tåg för att komma dit.

Tilläggas kan ju att jag är skriven typ 13mil från praktikplatsen men bor hos mor för tillfället. Möjligheten finns alltså att göra ett ganska stort avdrag om det bara är giltigt

Tror du är tvungen att välja billigaste färdsätt alt betala allt själv.
Citera
2011-10-12, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Tror du är tvungen att välja billigaste färdsätt alt betala allt själv.

Nu kan jag inte reglerna men har för mig att man ska tjäna in något visst antal minuter på att köra bil för att avdraget ska vara giltigt.

Men sånt kan jag gå in på sedan, vad jag funderar på är om en oavlönad praktikplats är något som jag kan göra avdrag för öht.
Citera
2011-10-12, 16:49
Medlem
toby79s avatar
Grejen är ju att du får ju inte tillbaka några pengar bara så där. Om du inte betalat in skatt under året så har du ju inget att kvitta mot. Men det kanske du har? Då borde det ju inte vara omöjligt. Spar kvitton, deklarera avdraget och se vad som händer. Annars är det säkrast att ringa skatteverket och fråga.
Citera
2011-10-12, 17:12
Medlem
Ja jag tjänar ju pengar på mitt deltidsjobb så det finns att ta av, jag har inte sparat några kvitton hittills eftersom jag ju använder bilen till annat än att pendla också så jag tycker bevisen faller lite där men jag får väl börja spara alla dessa för att iaf ha nånting att visa upp.

Ringde skatteverket men ska ringa igen när jag är på en billigare telefon
Citera
2011-10-13, 08:04
Medlem
Går du en YA utb via AF så betalar AF ut reseersättning till dig. Är det långt nog så kan dom även betala för boende.
Citera
2011-10-13, 10:02
Medlem
Det är inte genom AF dock
Citera
2011-10-13, 10:26
Medlem
Conceptions avatar
Du måste tjäna minst 2 timmar per dag på att åka med egen bil också.

Jag har faktiskt blivit kollad ett par ggr när jag kör med egen bil till jobbet så det är inte så lätt att fuska som man tror. De ber dig bl.a skicka in besiktningsbeskedet för att visa hur många mil bilen rullat osv.

Sen kan du inte säga att du tjänar 2 timmar per dag om du kör 20km/h för fort. De räknar med laglig hastighet till och från jobbet inräknat bilköer osv. Jag satt ungefär 30min i tingstadstunneln varje dag och det fanns med i deras utredning också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in