Resultat: Gaffelhand?
Gaffel i höger hand
38,22%
73 röster
Gaffel i vänster hand
61,78%
118 röster
2022-03-29, 08:50
Medlem
Jag gör som du, TS. Var ingen som sa något om det och det var väl först i nedre tonåren jag insåg att det inte var kutym efter att någon såg mig äta och frågade om jag var vänsterhänt. Insåg samtidigt att man tydligen ska hålla gaffeln upp och ner när man äter också och fösa upp maten på baksidan, helt ologiskt. Har väl försökt äta "rätt" ibland men det känns så himla avigt, och ingen verkar ändå bry sig om hur jag gör.
Citera
2022-03-29, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
När jag gick i skolan lagade vi bara mat och bakade på hemkunskapen, och mina föräldrar kommenterade aldrig hur jag använde mig av bestick förrän jag hade vuxit upp nästan så jag kanske bara hade oturliga omständigheter.
Det var inte så att vi hade hur-man-äter-kurser hemma, mer att barnen eller vi barn såg hur vuxna gjorde och ville lära sig.

När de sedan fick hjälpa till med dukningen så förklarades det hur besticken skulle ligga, var glasen skulle stå och så vidare.

Ungefär så som man lär sig laga mat.
Citera
2022-03-29, 08:53
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Jag gör som du, TS. Var ingen som sa något om det och det var väl först i nedre tonåren jag insåg att det inte var kutym efter att någon såg mig äta och frågade om jag var vänsterhänt. Insåg samtidigt att man tydligen ska hålla gaffeln upp och ner när man äter också och fösa upp maten på baksidan, helt ologiskt. Har väl försökt äta "rätt" ibland men det känns så himla avigt, och ingen verkar ändå bry sig om hur jag gör.
Haha ja! Så jävla märkligt. Vems idé var det egentligen? Att fösa upp maten på baksidan av gaffeln? Finns ju ingen logik! Skulle det få plats mer mat på baksidan av gaffeln eller vad är det frågan om? Varför gör man det?
Citera
2022-03-29, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Har väl försökt äta "rätt" ibland men det känns så himla avigt, och ingen verkar ändå bry sig om hur jag gör.
Kan tänka mig att det är avigt att som vuxen lära sig så, men för mig är det fullt naturligt. Inget jag ens tänker på om jag går på krogen eller äter med andra.

Äter jag själv framför datorn så kan det bli enbart gaffel. Men visst, serverar jag mig en köttbit med sås och potatis framför teven eller datorn så använder jag kniv och gaffel, och gaffel i vänster hand.
Citera
2022-03-29, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Haha ja! Så jävla märkligt. Vems idé var det egentligen? Att fösa upp maten på baksidan av gaffeln? Finns ju ingen logik! Skulle det få plats mer mat på baksidan av gaffeln eller vad är det frågan om? Varför gör man det?
Du sticker gaffeln i köttbiten, exempelvis, och skär med kniven. Sedan för du upp sås på köttbiten med kniven.

Har man lärt sig så (europeisk metod) är det hur enkelt och smart som helst.

Inser att det är svårt att förklara hur man gör, för mig går det helt automatiskt som att simma eller cykla. Saker en del också lärde sig som barn, haha.
Citera
2022-03-29, 08:57
Medlem
Bonnatorps avatar
Äter med gaffeln i höger hand, lägger aldrig fram kniv om jag äter själv.

Enda tillfället då jag aktivt vill ha kniv är om det är kött till mat, typ kotletter.
Då har jag kniven i höger hand för att såga bättre.
Citera
2022-03-29, 08:58
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Du sticker gaffeln i köttbiten, exempelvis, och skär med kniven. Sedan för du upp sås på köttbiten med kniven.

Har man lärt sig så (europeisk metod) är det hur enkelt och smart som helst.

Inser att det är svårt att förklara hur man gör, för mig går det helt automatiskt som att simma eller cykla. Saker en del också lärde sig som barn, haha.
Jag vet hur man gör! Ibland gör jag det med, fast med gaffeln i höger hand. beror lite på vad man äter. Om det är både sås och lingonsylt t.ex. då ”fastnar” det bättre utan att droppa ner.
Citera
2022-03-29, 09:00
Medlem
hippilis avatar
Gaffeln I höger kniv i vänster, är högerhänt
Citera
2022-03-29, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Jag vet hur man gör! Ibland gör jag det med, fast med gaffeln i höger hand. beror lite på vad man äter. Om det är både sås och lingonsylt t.ex. då ”fastnar” det bättre utan att droppa ner.
Håller du gaffeln åt "fel" håll då? Annars förstår jag inte hur det skulle kunna hamna mer på gaffeln för att du använder den med höger hand.
Citera
2022-03-29, 09:02
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Barn växer upp med sina föräldrar som har gaffeln i vänster hand och då blir det automatiskt så för barnen. Det är inget man behöver lära dem. Jag är faktiskt förvånad över att de finns svenskar som har gaffeln i höger hand. Det har jag alrig sett. Märkligt och bakvänt.
Fast det stämmer inte! Ingen kommenterade hur jag åt med mina bestick! Alla i min familj äter rätt.

Beror nog helt på hur petiga ens föräldrar är. Finns ju vissa som vill påpeka precis allt.
Citera
2022-03-29, 09:08
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Jag gör som TS och använder besticket som förs till munnen med höger hand.
Testade vänster som barn när jag uppfostrades, men då hamnade gaffeln i näsan. Grymt opraktiskt.
Ser faktiskt mer civiliserat ut att skönta bordskicket i övrigt med högerhand om resultatet med vänster är att du kör upp en broccolibukett i ögat unser måltiden.
Citera
2022-03-29, 09:08
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Håller du gaffeln åt "fel" håll då? Annars förstår jag inte hur det skulle kunna hamna mer på gaffeln för att du använder den med höger hand.
Jag växlar beroende på vad jag äter. Men har alltid gaffeln i höger hand. Äter jag kött, potatis, sås och kanske någon lingonsylt till - då händer det att jag vänder på gaffeln ibland för att få med allt i ett. Men aldrig 3 sådana tuggor på raken..

Tror du missförstod vad jag skrev. Har aldrig gaffeln i vänster hand. Har den alltid i höger hand men växlar med att äta med gaffelns insida och utsida. Föser ju på maten på gaffeln med hjälp av kniven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in