2011-10-10, 20:13
Medlem
Hej vi pratar nu världsklass och gourmé mat . Finns det då regler som säger att man inte får blanda fisk och kött .måste alla rätter inehålla fisk eller kan man tex ha , krabba som förät och rådjur till huvudrätt ?
Citera
2011-10-10, 20:19
Medlem
MrPuffs avatar
Det beror ju på hur krabban och rådjuret är tillrätt. En halv kokt krabba till förrätt är ju knappast värdsklass.
Citera
2011-10-10, 20:52
Medlem
SemperTergos avatar
Regler ska man inte bry sig så mycket om - tycker jag.. Du kan säkert skapa intressanta kombinationer om du bara har en tanke bakom ditt menyval! Ta som exempel klassikern kalvfile Oscar som serveras med en hummerklo! Hela "crossoverköket", "surf&turf", etc. blandar och ger friskt.
Krabba och Rådjur? Kan du väl ha om du typ gratinerar krabban el. hellre gör krabbstuvning serverad som en vol au vent.
Citera
2011-10-10, 21:03
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaTaS.
Hej vi pratar nu världsklass och gourmé mat . Finns det då regler som säger att man inte får blanda fisk och kött

Nej, några sådana regler finns inte. Innovativ mat står ofta högt i kurs på gourmetrestauranger.
Citera
2011-10-10, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrPuff
Det beror ju på hur krabban och rådjuret är tillrätt. En halv kokt krabba till förrätt är ju knappast värdsklass.

Var ju mer bara ett exempel med krabban
Citera
2011-10-10, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Nej, några sådana regler finns inte. Innovativ mat står ofta högt i kurs på gourmetrestauranger.

Ok då vet jag . Tänkte bara så man inte blandar och det ser konstigt ut om man lagar fina middagar
Citera
2011-10-10, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SemperTergo
Regler ska man inte bry sig så mycket om - tycker jag.. Du kan säkert skapa intressanta kombinationer om du bara har en tanke bakom ditt menyval! Ta som exempel klassikern kalvfile Oscar som serveras med en hummerklo! Hela "crossoverköket", "surf&turf", etc. blandar och ger friskt.
Krabba och Rådjur? Kan du väl ha om du typ gratinerar krabban el. hellre gör krabbstuvning serverad som en vol au vent.

Jo du har rätt man kan alltid använda hummerklor till det mesta jo då vet jag
Citera
2011-10-10, 21:13
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ok då vet jag . Tänkte bara så man inte blandar och det ser konstigt ut om man lagar fina middagar

Nej då, bara det smakar bra så

En röd tråd genommenyn är ju fint att ha, om man som hemmakock ska bjuda på middag. Men den röda tråden kan ju vara i princip vad som helst. Personligen följer jag gärna årstiderna och dess utbud av läckerheter.
Citera
2011-10-10, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Nej då, bara det smakar bra så

En röd tråd genommenyn är ju fint att ha, om man som hemmakock ska bjuda på middag. Men den röda tråden kan ju vara i princip vad som helst. Personligen följer jag gärna årstiderna och dess utbud av läckerheter.

Jo håller också med att det är kul att följa årstiderna då man får bäst råvaror

Då menar du typ . Kantarell soppa (förätt)
Och älg som huvudrätt och typ ngt gognac och glass till desert ?
Citera
2011-10-10, 21:33
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Jo håller också med att det är kul att följa årstiderna då man får bäst råvaror

Då menar du typ . Kantarell soppa (förätt)
Och älg som huvudrätt och typ ngt gognac och glass till desert ?

Ja man kan ju variera i all oändlighet men svamp och älg är ju verkligen "rätt i tiden".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in