• 1
  • 2
2011-10-10, 10:19
Medlem
Hej,

Jag skulle vilja ha lite tips och idéer påbillig mat. Samtidigt som den ska vara nyttig också.
Nudlar till exempel, det är ju billigt. Men inte vidare "nyttigt" När jag säger nyttigt menar jag mat som har lite proteiner i sig och andra ämnen som kroppen behöver.

Oxfile, nyttigt men inte vidare billigt. Ni förstår vad jag menar?

Alltså, tips på mat som är nyttig samtidigt som det inte lämnar stora avtryck i plånboken.
Citera
2011-10-10, 10:32
Medlem
Kött är inte nyttigt, men folk tycker det är gott.

Bönor och sallad, grönsaker och så vidare. Då menar jag inte äckliga kidneybönor på konservburk, de är inte goda.
Det finns torra bönor som måste blötläggas i 10timmar+ sen kokas i en timme typ. 1 dl torra bönor blir 3dl färdiga och ett kg kostar väl 30:-

Jag brukar ta 1dl av 4 olika sorter sen har jag mat för 3 dagar framöver. Jag kokar först de i vatten i en timme, sen kokar jag dem i tomatsås tillsammans med lök, purjulök, morötter och potatis samt något trevlig krydda. Billigt och nyttigt på samma gång.
Citera
2011-10-10, 10:38
Medlem
Formsvackas avatar
Rotfrukter. Framförallt nu när det är höst. Det är bland det nyttigaste och billigaste du kan köpa. Gör en god korv/grönsakssoppa med massa rotfrukter (rotselleri, morötter, potatis, kålrötter, palsternacka), några korvslantar, buljong och kanske lite linser.
Senast redigerad av Formsvacka 2011-10-10 kl. 10:43.
Citera
2011-10-10, 10:42
Medlem
Det jag menade med att kött är nyttigt är att det ofta innehåller mycket protein.

-Bönor, klart intressant. Vad heter bönorna?

Gällande grönsakssoppan - Kockar du endast rotfrukterna i vatten eller gör du någon annan fom av redning eller dyl?
Citera
2011-10-10, 10:44
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nords
Det jag menade med att kött är nyttigt är att det ofta innehåller mycket protein.

-Bönor, klart intressant. Vad heter bönorna?

Gällande grönsakssoppan - Kockar du endast rotfrukterna i vatten eller gör du någon annan fom av redning eller dyl?

Nej, jag kokar alla rotfrukter tillsammans i vatten och buljong samt lite lagerblad och andra kryddor.. sen mot slutet har jag i stekta korvslantar och massa hackad persilja.

Vissa rotfrukter får du ju för typ någon krona per kilo. Det är riktigt billigt..
Senast redigerad av Formsvacka 2011-10-10 kl. 10:46.
Citera
2011-10-10, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Nej, jag kokar alla rotfrukter tillsammans i vatten och buljong samt lite lagerblad och andra kryddor.. sen mot slutet har jag i stekta korvslantar och massa hackad persilja.

Vissa rotfrukter får du ju för typ någon krona per kilo. Det är riktigt billigt..

Okej, det låter faktiskt inte helt fel. Tack för tipset!
Citera
2011-10-10, 11:15
Medlem
Kinshasas avatar
Vitkål är hur billigt som helst och det innehåller även vitaminer men framförallt mineraler.
På sommaren brukar Broccoli vara riktigt billigt och det är ju en av de nyttigaste grönsakerna som finns.
Citera
2011-10-10, 12:18
Medlem
krss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrvarMedKorvar

Hurså?
Citera
2011-10-10, 12:22
Medlem
stenenberts avatar
Citat:
Hej,

Jag skulle vilja ha lite tips och idéer påbillig mat. Samtidigt som den ska vara nyttig också.
Nudlar till exempel, det är ju billigt. Men inte vidare "nyttigt" När jag säger nyttigt menar jag mat som har lite proteiner i sig och andra ämnen som kroppen behöver.

Alltså, tips på mat som är nyttig samtidigt som det inte lämnar stora avtryck i plånboken.
1,5kg havregrynsgröt kostar ca 20kr. En portion består av ca 50g, vilket betyder att varje portion kostar mindre än 1kr. Samtidigt nyttigt.
Citera
2011-10-10, 12:23
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrvarMedKorvar

Intressant, vad har du för argument för det?
Citera
2011-10-10, 12:25
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Hej,

Keso, kesella, kyckling. Proteinrika livsmedel och inte allt för dyrt.

Det mesta beror ju på vad du själv tycker är billigt.
Citera
2011-10-10, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stenenbert
1,5kg havregrynsgröt kostar ca 20kr. En portion består av ca 50g, vilket betyder att varje portion kostar mindre än 1kr. Samtidigt nyttigt.

Havregryn är inhandlat!
Dock vill man kanske inte äta havregryn till både frukost och middag, men ett mycket bra och prisvärt tips!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in