Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-09, 22:51
  #1
Medlem
Hej
Jag letar efter främst pkcs#11-kompatibla, helst 100% oinitierade, smartkort att köpa. Kan någon säga mig var det skulle kunna finnas tillgängligt? En usb-version skulle också duga.

Jag har hört att sådana ting skulle vara olagliga i Sverige. Stämmer detta? Om sådant är fallet, finns det liknande produkter med jämförbar säkerhet?
Tack på förhand
Citera
2011-10-09, 23:10
  #2
Medlem
zeligs avatar
Citat:
Jag har hört att sådana ting skulle vara olagliga i Sverige. Stämmer detta?

Det tror jag inte... Flera företag som jag varit i kontakt med har använt exempelvis dessa: actividentity

"Securely storing static passwords, one-time passwords, and PKI credentials "

Finns både som kort eller USB-dongel för exempelvis inloggning,vpn eller bara användarautentisering via webben... (vet tyvärr inte om de har återförsäljare i Sverige)
Citera
2011-10-11, 01:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zelig
"PKI credentials "

Tackar för svar, men vad jag söker är smartkort eller usb-stickor utformade efter PKI-standarden PKCS (public key cryptography standard) standard nummer 11 eller 15, och Active Identity verkar inte ha sådana chip till salu (iaf inte till privatpersoner).

Jag har tidigare sprungit på företag som har PKCS-grejor i sitt arsenal men de har bara sålt dem sönderlåsta till deras egna företags mjukvara, och endast sålda som "företagslösningar" tillsammans med saker jag absolut inte behöver. Jag vill bara ha några kort för hemmabruk (dator, internet).

Jag är förvånad över att det finns så få "entusiaster" i området. Om rätt nyttjat är smartkort en verkligen utmärkt säkerhetsanordning.
Citera
2011-10-15, 17:47
  #4
Medlem
sthlmvasas avatar
Jag har tillgång till smartakort av olika fabrikat. även USB varianten om du vill.
Vad ska du med ett oinitierat kort till? Hur ska du Initiera detta?

Du kan få ett kort med PIN och PUK av mig, rulla ut ett cert via mmc och använd dig av
en minidriver från tillverkaren av kortet om du inte vill använda dig av "middleware".

Vet inte hur du får tag i mig ,, finns väl någon PM funktion här? Blev precis medlem

P.S

"Securely storing static passwords, one-time passwords, and PKI credentials "

Detta är bara vilka funktioner kortet stödjer . Applets på kortet. Kort kan vara Java eller .NET baserade m.m och ha stöd för olika funktioner som OTP m.m m.m
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback