2011-10-09, 21:47
Medlem
Pappersvargens avatar
Vad i helvete gör jag då?

Jag ska försöka få med alla detaljer.

Jag råkade radera en mapp av misstag för några dagar sedan. I den mappen låg ett textdokument och lite andra grejer som jag absolut inte vill ska försvinna, men textdokumentet är det viktigaste. Jag skapade det för ett år sedan ungefär, har skrivit i det under årets gång och råkade alltså radera mappen med dokumentet i för några dagar sedan. Jag hade använt Pages att skriva i, så det borde vara ett .doc-dokument.

Jag har försökt hitta filen med hjälp av programmet Mac Keeper, där man gör en scanning efter alla raderade filer. Det visade sig vara riktigt kasst dock. Mac Keeper hittade 250 000 raderade filer, men det visade sig vara ett stort antal kopior av samma 100–200 filer, allt från bilder till filmer till html-koder till textdokument. Det mesta är inte ens sådant jag någonsin har haft sparat på min dator och sedan raderat utan bilder jag tittat på på internet (typ i bloggar och sånt) och sedan stängt ner. Det verkar vara någon slags autospar och -delete som datorn har gjort utan min vetskap? Hur som helst. Jag frågade Mac Keepers support om det och de sade att tja, hundratals (eller tusentals) filer som jag faktiskt har skapat på datorn själv och sedan raderat kan faktiskt ha blivit "overwritten", alltså att informationen har skrivits över efter radering och ja – poff, så är det borta. Jag hittade nästan ingenting jag har skrivit själv, och jag antecknar ganska ofta småsaker i Textredigerare för att sedan slänga dokumentet när jag är klar med det.

Jag blir dock fundersam, för det här Pages-dokumentet jag letar efter är ju raderat så himla nyligen. Jag har knappt raderat någonting annat sedan dess, kanske trettio filer uppskattningsvis, men inget annat Pages eller .doc-dokument utan mest jpg-bilder. Och jag har inte skrivit i Pages efter att jag råkade radera det dokumentet. Hur kan det ha skrivits över?

Nu måste jag anlita en firma att göra det åt mig känns det som, för jag är inte särskilt sugen på att betala för fler programvaror om det inte fungerar. Jag har redan betalat för Mac Keeper och det ser vi ju hur det gick.

Vet ni någon firma som är bra på att hitta sådant här? Och som kan söka djupare än programvaran jag har provat? Jag vet nästan precis vad dokumentet heter, vad mappen det låg i hette och när det är skapat och raderat, så jag kan ge dem de uppgifterna för att hjälpa dem i sökningen. Kanske kan de till och med hitta någonting trots att det blivit överskrivet hux flux ...

Jag googlade och hittade någonting som heter Aurora, http://www.aurora.se/aterskapning-av...FQUYzQodnm7DNw

Någon som anlitat dem någon gång?

PS. Jag har inte autosave i Pages så det finns ingenting i Application Support-mappen.

PS2. Nej, jag har inte backup. Hade tänkt spara en backup när jag märkte att jag råkat radera det. Så jag vet redan vilken idiot jag är som inte har sparat backup. Tro mig, ångesten är total.
Citera
2011-10-10, 09:58
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen

Om nu dokumentet är så viktigt för dig så hoppas jag innerligt för din skull att du inte fortfarande använder datorn. Så länge du har datorn igång så kan din fil skrivas över hur många gånger som helst, och göra det omöjligt att få tillbaka filen.

Datorn använder hårddisken som virtuellt minne, och skickar filer in och ut till hårddisken hela tiden, så sannolikheten är stor att din fil skrivs över. Har du haft datorn igång sedan du raderade filen ska du ha MYCKET stor tur om filen skall vara orörd.

Standardsvaret när folk vill återskapa raderade filer är:

Dra ur kabeln ur datorn. Stäng inte av den på normalt sätt, då finns risk att datorn hinner skriva över filen. Dra ur kabeln bara. Har man en bärbar, tvångsavsluta datorn genom att hålla startknappen intryckt (går att göra med en stationär också, om man inte vill rota efter kabeln).

Om man sedan vill försöka själv med ett program att hitta filen, installera i så fall ett operativsystem på en extern hårddisk, och installera programmet där. Starta för guds skull INTE upp operativet på den disken du vill rädda filen från.

Man bör inte heller bläddra bland filerna på den disken med ett externt operativ, eftersom operativet skriver tumnagelbilder till hårddisken, och därmed riskerar att skriva över filen.

Kör programmet du vill testa med (har inga andra förslag förutom Mac Keeper, som du redan testat, och Data Rescue, som jag tror skall kunna hitta raderade filer också) från den externa hårddisken.

Det brukar dock vara riktigt svårt att hitta filer man raderat, eftersom de tagits ur filsystemet. Det finns inte längre någon hänvisning till filen, så det är svårt för datorn att veta var filen låg, eller ens vad filen hette. Är programmet lite mer avancerat, och om det fanns metadata i filen som berättar lite mer om filtyp och filnamn, så kanske det går att hitta det relativt snabbt, men det är inte säkert.

Om filen är väldigt viktig för dig, skicka in hårddisken till ett företag som gör jobbet åt dig. Då får du vara beredd på att betala dock. Sådana tjänster brukar kosta lite, beroende på vilken metod de använder (mjukvara eller plocka isär hårddisken och läsa skivorna i separat maskin). Det bör ju dock inte behövas den värsta genomgången, eftersom hårddisken i sig inte är skadad.
Senast redigerad av ei96byod 2011-10-10 kl. 10:18.
Citera
2011-10-10, 10:29
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Text.
Tja, det är ju redan för sent eftersom det tog flera dagar innan jag märkte att jag råkat radera mappen. Men jag ska försöka att inte använda datorn mer från och med nu då, om det nu kan hjälpa.

Säg att det är min c-uppsats jag har råkat klanta bort. Jag skulle säga att jag hellre betalar någon för att försöka rädda den än att skriva om hela skiten. Men kan sådana företag rädda (åtminstone delvis) filer som blivit överskrivna till och med? Om vi nu antar att det är det som har hänt i det här fallet.

Vet du om något sånt företag som ska vara bra?
Citera
2011-10-10, 10:56
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Tja, det är ju redan för sent eftersom det tog flera dagar innan jag märkte att jag råkat radera mappen. Men jag ska försöka att inte använda datorn mer från och med nu då, om det nu kan hjälpa.

Säg att det är min c-uppsats jag har råkat klanta bort. Jag skulle säga att jag hellre betalar någon för att försöka rädda den än att skriva om hela skiten. Men kan sådana företag rädda (åtminstone delvis) filer som blivit överskrivna till och med? Om vi nu antar att det är det som har hänt i det här fallet.

Vet du om något sånt företag som ska vara bra?

Tyvärr, jag har ingen erfarenhet av sådana företag, så jag har inget att rekommendera i detta fall.

De enda jag hört talas om är "ibas" som räddat info från hårddiskar som hittats i sjunkna skepp. De är nog mer för när man har en trasig hårddisk, och inte när man vill återskapa raderade filer, så det kan jag nog inte rekommendera. De är dessutom svindyra.

Jag vet att många datorbutiker numera har avtal med sådana företag, så gå in i närmaste datorbutik och fråga där.

Vad är det för sorts dator vi pratar om?

En bärbar är ju lite svårare att plocka ur hårddisken ur t.ex. , så då kanske det är enklare att skicka in hela datorn.

Om man kan rädda information som redan skrivits över vet jag inte. Det är nog osannolikt att det går tror jag.

Det finns säkert andra som har mer erfarenhet av dessa företag och kan rekommendera något.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer.

Lycka till.

(Se för guds skull till att ta backuper i framtiden. Speciellt på så viktiga filer)
Citera
2011-10-10, 11:28
Moderator
Rassas avatar
IBAS kan absolut hjälpa dig att återskapa raderade filer: http://www.ibas.se/ontrack-datarecov.../standard.html

Jag hjälpte en person att skicka en disk till IBAS för några år sen, för att återskapa raderade filer. Det gick bra, den gången. Kostade ca 10.000 kr.

Ett program jag har använt med framgång (under förutsättning att sektorn där filen låg inte är överskriven med annan data) är Data Rescue: http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php
Citera
2011-10-10, 14:08
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
IBAS kan absolut hjälpa dig att återskapa raderade filer: http://www.ibas.se/ontrack-datarecov.../standard.html

Jag hjälpte en person att skicka en disk till IBAS för några år sen, för att återskapa raderade filer. Det gick bra, den gången. Kostade ca 10.000 kr.

Ett program jag har använt med framgång (under förutsättning att sektorn där filen låg inte är överskriven med annan data) är Data Rescue: http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php

Ja, Data Rescue har jag också testat en gång, när en kund kom in med en hårddisk som hade fel på filsystemet. Då lyckades vi rädda ut all viktig information som han ville ha.

Det var dock lite knepigt vill jag minnas att lista ut vilka filer som var vilka, eftersom det för vissa filer inte fanns någon referens till vad de en gång hette, utan de fick istället något sorts generiskt namn. Vilket gjorde att han fick gå igenom alla filer och öppna dem för att se vad de innehöll.

Om det nu var ett pages-dokument så borde det dock finnas lite metadata i själva filen som indikerar det, så då kanske du får rätt filtyp i alla fall. Det kanske även finns metadata i filen om filnamnet också om du har tur.

Installera ett nytt system på en extern hårddisk, och installera Data Rescue där. Sök sedan av din hårddisk med det. Var noga med att inte bläddra på hårddisken, för att inte göra saken värre.
Citera
2011-10-10, 17:49
Moderator
Rassas avatar
En tanke: Nån gång har jag hittat raderade filer i ~.Trash-mappen, om dom inte skrivits över. Öppna Terminal och skriv: cd /Users/användarnamn/.Trash och tryck enter. skriv ls och tryck enter. Kolla om filen ligger där.
Citera
2011-10-11, 02:52
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Jag vet att många datorbutiker numera har avtal med sådana företag, så gå in i närmaste datorbutik och fråga där.

Vad är det för sorts dator vi pratar om?
Jag ska göra det i morgon tänkte jag, det är en iMac jag har.

Citat:

Ska ta mig en funderare på om det är värt 10k :P

Jag har testat två olika program nu och eftersom inget av dem har hittat filen så tror jag inte att DataRescue kommer hitta den heller tyvärr. Inget av programmen har över huvud taget lyckats hitta några Pages-dokument ens utan bara rtf-filer och Microsoft Word-filer. Jag har tittat igenom dem och lustigt nog verkar alla filer vara ganska exakt två år gamla. Detta gäller både textdokument och bilder. Har ingen aning om varför scanningarna bara hittar filer som raderades under en kort period för ett par år sen.

Citat:
En tanke: Nån gång har jag hittat raderade filer i ~.Trash-mappen, om dom inte skrivits över. Öppna Terminal och skriv: cd /Users/användarnamn/.Trash och tryck enter. skriv ls och tryck enter. Kolla om filen ligger där.
Tack för tipset, men det gav inte resultat heller. I'm screwed.
Citera
2011-11-03, 13:04
Medlem
Pappersvargens avatar
Jag kan uppdatera om hur det gick ... Efter många om och men skickade jag hårddisken till Recovery.se i Uppsala. De tar bara betalt om de faktiskt hittar filen, vilket kändes skönt. De hittade faktiskt det jag förlorat, så jag fick tillbaka det till min stora lättnad. De tog 5 000 kronor för det, inklusive moms. Sammanlagt har jag lagt ut drygt 6 500 kronor. Plus att jag köpt en till extern hårddisk och installerat Time machine
Citera
2011-11-03, 16:46
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Jag kan uppdatera om hur det gick ... Efter många om och men skickade jag hårddisken till Recovery.se i Uppsala. De tar bara betalt om de faktiskt hittar filen, vilket kändes skönt. De hittade faktiskt det jag förlorat, så jag fick tillbaka det till min stora lättnad. De tog 5 000 kronor för det, inklusive moms. Sammanlagt har jag lagt ut drygt 6 500 kronor. Plus att jag köpt en till extern hårddisk och installerat Time machine

Häftigt att du fick tillbaka det. Då hade du lite tur.

TimeMachine är definitivt en billigare lösning vid framtida problem :-)

Kom bara ihåg att ha hårddisken inkopplad. Jag var hos en kund en gång som hade TimeMachine på, men han hade kopplat ur hårddisken vid något tillfälle, och sedan glömt att koppla in den igen, vilket naturligtvis ledde till att när han väl behövde sin backup så var den för gammal

Edit: Tack för uppdateringen förresten. Då har man något man kan rekommendera när folk frågar om företag som kan hjälpa en återskapa data.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in