2011-10-09, 19:38
Medlem
Vad rekommenderas fr foder till Dogo Argentino? En Djungel av foder och man kan f olika svar frn alla butiker! Ngra som har den rasen och kan rekommendera ngot ?
Citera
2011-10-09, 20:08
Medlem
thatis7tisshows avatar
Kp vanligt hundfoder, s lnge hunden mr bra s r det ingen fara.
Citera
2011-10-09, 22:06
Medlem
Zanizailas avatar
De ter samma sak som alla andra hundar gr.
Leta efter ett foder som har ktt (inte spannml) som huvudingrediens, och grna ett som r tillverkat i Sverige (bttre fr miljn). Sedan fr du se om det passar just DIN hund.
Citera
2011-10-09, 22:54
Medlem
MissBloodyMarys avatar
Jag rekommenderar frskfoder frn nordic. Det var det foder som fungerade allra bst p min hund. (Rottweiler, om det spelar nn roll.)

Nordic hundfoder heter det. Googla fr du gra sjlv. Jag rekommenderar Nordic Special+.
Citera
2011-10-10, 02:13
Medlem
Summerbirds avatar
Standardt om du vill ha torrfoder. Annars frskfoder.
Citera
2011-10-10, 11:49
Medlem
auto607989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linemonzt
Hundfoder? Jag vet inte om du har tnkt p att han har en DOGO ARGENTINO som rkar vara en jvligt tuff och hftig hundras, den kanske behver annan mat n din lilla "hund" som inte r en DOGO ARGENTINO (inte en ras fr alla, hehehe )

Du mste skmta mig aprilo,
Haft ROTTWEILER och har nu en STAFFBULLTERRIER, bda har tit HUNDFODER och det fungerar
jtte bra eftersom bda av jyckarna r hundar.

mvh
Citera
2011-10-10, 12:17
Avstngd
micro113s avatar
Valp eller vuxen?

Tumregel fr hund (jag har inte Dogo - utan schfer) r att valpar till stora raser inte skall ha fr kraftigt foder -- man vill att de hellre vxer lite "sakta" n fr fort, detta med hnsyn till leder/hfter. Stora hundar vxer i stllet i gengld i tre r ca.

Vuxen hund anpassa foder efter aktivitet.

Det finns foder anpassat fr stora hundar - jag skulle vlja ett sdant till en valp om det inte finns rasspecifikt.

Fr vuxen "standard" om hunden inte r aktiv - och foder med hgre energi/protein om det r en arbetande/aktiv hund.

Vlj hellre ett lite dyrare foder n ett billig krafsfoder. Du har oftast tillbaka pengarna i lngden d man ger mindre portioner av bttre foder.

Mitt rd r att du kper ett foder helt enkelt och provar dig fram. Klassiska foder som Royal Canin och Lone Star osv r ju bra foder och passar sannolikt de flesta raser.
Citera
2011-10-16, 20:44
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Valp eller vuxen?

Tumregel fr hund (jag har inte Dogo - utan schfer) r att valpar till stora raser inte skall ha fr kraftigt foder -- man vill att de hellre vxer lite "sakta" n fr fort, detta med hnsyn till leder/hfter. Stora hundar vxer i stllet i gengld i tre r ca.

Vuxen hund anpassa foder efter aktivitet.

Det finns foder anpassat fr stora hundar - jag skulle vlja ett sdant till en valp om det inte finns rasspecifikt.

Fr vuxen "standard" om hunden inte r aktiv - och foder med hgre energi/protein om det r en arbetande/aktiv hund.

Vlj hellre ett lite dyrare foder n ett billig krafsfoder. Du har oftast tillbaka pengarna i lngden d man ger mindre portioner av bttre foder.

Mitt rd r att du kper ett foder helt enkelt och provar dig fram. Klassiska foder som Royal Canin och Lone Star osv r ju bra foder och passar sannolikt de flesta raser.

Vra dogos fr Royal Canin och ibland barf. De ter precis samma krubb som andra hundar... Frutom mer s var beredd p att punga ut..
Citera
2020-02-17, 00:23
Medlem
TrueBeautys avatar
Vi har en Dogo Argentino och har testat flera olika sorters mrken. En Dogo kan vara rtt knslig nr det kommer till mat. Mat utan spannml r det bsta fr vr plskling. Han fr just nu Four Friends large breed junior. Han r 1 r 3 mnader. Funkar jttebra! Ibland fr han ven rtt vildsvinsktt som gr att hans mage mr kanon!
Citera
2020-03-10, 21:19
Medlem
goosehunters avatar
Standardt kan du hoppa ver... "skrpfoder" med ris i. verskattat dessutom. Har sjlv testat och min hund visade inga som helst positiva hlsoeffekter av det fodret. Men finns skert folk som r jttenjda med det. Vill du ha svenskt foder utan spannml s vlj i sdana fall Magnussons spannmlsfria foder. Min morsas frsta hund, kpt i slutet p 70 talet, kkade lgprisfoder frn Doggy (man slsade inte precis pengar p jyckarnas foderkostnader p den tiden) och den blev 15r gammal. S du kan skert f en hund att leva lnge p skrpfoder ocks. Med skrpfoder menar jag mindre knt fabrikat inhandlat p den lokala dagligvaruhandeln.

Men ngra goda rd frn en som verkligen grvt djupt i djungeln av hundfoder.

Vlj spannmlsfritt foder. Spannml anvnds enbart av producenterna fr att dryga ut fodret s det blir billigare att producera. Mindre ktt, mer skrp. Du kommer f hra hundra historier frn mnniskor som minsann anvnder foder med spannml och deras hund mr minsann s bra s. Lt dom betala fr skrp om dom vill det. Men investera dina egna pengar i kvalit istllet. Ingen hund dr av spannml. Men du kan maxa hundens hlsa och levnadskvalite genom att ge den bttre frutsttningar genom bttre foder.

Satsa p spannmlsfritt foder med en kort, okomplicerad ingredienslista, sedan kompletterar du det med barf. D fr din hund allt nyttigt den behver. Barf finns idag i frdiga, frysta frpackningar i vlsorterade djurbutiker. S personen som tipsade dig om frskfoder (som det brukar kallas ocks) har helt rtt. Ta det lugnt med din hund, prva dig fram och frsk notera frndringarna som sker i hundens avfring och beteende. Du behver inte kra ner handen i skiten eller smaka p den. Men notera frndringar som sker till det bttre/smre. Och ska du byta foder s glm inte att fasa in det nya fodret smygande genom att blanda upp det gamla fodret med det nya.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in