• 1
  • 2
2004-12-15, 14:32
Medlem
alter egos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Jag bor i Uddevalla, här säger en del "bamba" och en del matsal. Ingen stör sig på någotdera.
När jag gick i skolan så stod det på matsedeln vi fick: "Veckans bamba", alltså var det veckans matsalsmeny.

Och av ditt namn att döma, åtminstone en del av det, så antar jag att ordet funnits i bruk ett tag nu. Skulle du kunna berätta när du först stötte på detta ord, dvs hur gammal är du nu och hur gammal du var när du först hörde det?
Citera
2004-12-15, 14:33
Medlem
RigorMortiss avatar
Kan hålla med om att det inte är det vackraste ordet i världen kanske. Har också hört att det skulle komma från "barnbespisningsmatsal" eller något annat tungvrickande ord, men det är kanske bara skrönor. Oavsett är det ganska spritt i västra Sverige och alltså inte bara lokaliserat till Gbg:s kommun.
Som sagt: inte vackert, men ett ganska bra ord.
Citera
2004-12-15, 20:02
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Alter ego:

Jag är född under sextiotalet. Första gången jag stötte på "Bamba" minns jag inte men det känns som om det alltid har funnits.
Men jag håller med, det är ett fult ord.
Jag minns när jag bodde i stockholm och Helsingfors, då var det många som inte begrep vad jag sade. "Tyken, tyka sig" m.m. visste de inte vad det betydde t ex. Det fanns massor av fler dialektala exempel men jag orkar inte dra upp allt.
Hur som helst så är det fascinerande med dialekter och jag tycker man borde vara stolt över dem trots att jag själv talar en utav Sveriges fulaste dialekter.
Citera
2004-12-15, 20:34
Medlem
lukaszs avatar
Bamba, ja herregud, det låter enormt motbjudande i mina öron. Nä tacka vet jag en vanlig matsal.
Citera
2004-12-15, 23:09
Medlem
alter egos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Alter ego:

Jag är född under sextiotalet. Första gången jag stötte på "Bamba" minns jag inte men det känns som om det alltid har funnits.
Men jag håller med, det är ett fult ord.
Jag minns när jag bodde i stockholm och Helsingfors, då var det många som inte begrep vad jag sade. "Tyken, tyka sig" m.m. visste de inte vad det betydde t ex. Det fanns massor av fler dialektala exempel men jag orkar inte dra upp allt.
Hur som helst så är det fascinerande med dialekter och jag tycker man borde vara stolt över dem trots att jag själv talar en utav Sveriges fulaste dialekter.

Tack för ett ingående svar! Verkar som att spåra detta ords ursprung kommer vara ganska svårt... kanske är mer besvär än vad det är värt...

Visst finns det många dialektala ord, och man kan inte förvänta sig att förstå alla eller veta varifrån de kommer, men jag blev fascinerad av just "bamba" då detta nog är det enda dialektala ord jag inte förstod på en gång sedan jag flyttade hit till Göteborg...
Citera
2004-12-16, 01:02
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Bamba är Göteborgsslang för skolmatsal. Ordet kan ha uppkommit ur ett slarvigt eller barnsligt uttal av "barnbespisning" men ingen har ännu helt otvetydigt lyckats fastställa ordets etymologiska uppkomst. Ordet bambatant betyder således "person som jobbar med att laga mat, servera och sköta disken i en skolmatsal".

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Bamba

Så vi får helt enkelt acceptera att ordets ursprung kvarstår som icke-känt.
Citera
2004-12-16, 01:57
Bannlyst
Mina farsa och morsa gick i skolan i Göteborg under 50-talet och då sa man bamba. När började man med mat i skolan? 40-tal, 30-tal?
Citera
2004-12-16, 15:58
Medlem
alter egos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av el_kamel
Mina farsa och morsa gick i skolan i Göteborg under 50-talet och då sa man bamba. När började man med mat i skolan? 40-tal, 30-tal?

Det var som fan... tack för ytterligare en tidsgräns!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in