Ordet "bamba" används i Göteborg (jag vet dock inte hur vida spritt ord är) som synonym till "skolmatsal", men vet någon var ordet kommer från egentligen?
Någon Göteborgare som har koll på detta? Någon som kanske växte upp när det först började användas?
Det är BARA ni Göteborgare som använder det ordet, kunde inte störa mig mer på det.
MATSAL FÖR HELVETE!!!!
Jag får väl tacka för att en sak förtydligats, det bör dock tilläggas att jag bara varit en Göteborgare sedan tre år tillbaka, så jag använder inte på något sätt detta ord själv...
Det heter ju bamba från början, förstår inte varför stockholmare och andra ska krångla till det. Matsal låter ju skitnödigt.
Har för mig att man även i Kiruna säger det korrekta ordet bamba.
Det är en förkortning av barnmatsal som någon nämnde.
Låter fördjävligt i mina öron, Matan säger man om man är ball.
Kan det verkligen stämma? Steget från "barnbespisningsmatsal" eller "barnmatsal" till "bamba" är ganska ologiskt... de första tre bokstäverna kan jag se finnas med i en förskortning av dessa ord, men de två sista? De ser inte ut att kunna höra dit...
Jag bor i Uddevalla, här säger en del "bamba" och en del matsal. Ingen stör sig på någotdera.
När jag gick i skolan så stod det på matsedeln vi fick: "Veckans bamba", alltså var det veckans matsalsmeny.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!