• 1
  • 2
2011-10-09, 02:45
Medlem
Käkar man "väggarna" då eller? Rätt sunkigt känns det i alla fall, med tanke på all matspjälkningsvätska som har passerat genom magsäcken i alla år.
Citera
2011-10-09, 02:49
Medlem
Kungensbordells avatar
Lägger man inte in mat i själva magen precis som man pressar kött i tarmar? För du vet väl att skinnet på korv är tvättade tarmar?
Citera
2011-10-09, 04:11
Medlem
tryds avatar
jepp det finns olika rätter självklart som man kan göra och tillaga soppa mm
Men det luktar kloak när man man kokar komagen och den ska kokas i flera timmar och
gör man det hemma så kommer hela huset lukta avlopp i dessa timmar

Här har du några recept

http://www.hittarecept.se/s/komage.html

Som föregående skrivare skrev så har du nog ätit tarmar när du käkat korv + all annan bestånds del som man maler ner av resterna utav djuret som man slaktat, så som exempelvis öron svans klovar mm ja i princip allt som blir över

Visst är det gott med korv
Citera
2011-10-09, 09:10
Medlem
dePauls avatar
Komage är en mycket vanlig råvara i både mellaneuropa, liksom södra Europa. Magen sköljs noga inför beredning samt kokas i flera omgångar, varvid man byter vatten. I slutskedet finns inget av dess lukt kvar och man kan börja med själva receptet. Personligen så gillar jag en slags gulaschsoppa lagad på komage. Enligt min åsikt så slår den den traditionella gulaschsoppan.

~Paul~
Citera
2011-10-09, 12:35
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Komage är en mycket vanlig råvara i både mellaneuropa, liksom södra Europa.
~Paul~

Precis, Kuddelfleck är en nationalrätt i Luxemburg, greker och tjecker gör fantastiska magsoppor. Runt saluhallen i Athen finns det restauranger som öppnar väldigt tidigt där man kan ta en magsoppa som återställare på väg hem från krogen.
Citera
2011-10-09, 12:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Precis, Kuddelfleck är en nationalrätt i Luxemburg, greker och tjecker gör fantastiska magsoppor. Runt saluhallen i Athen finns det restauranger som öppnar väldigt tidigt där man kan ta en magsoppa som återställare på väg hem från krogen.
Mitt i prick. Det var den tjeckiska varianten av gulaschsoppa som jag syftade på i mitt förra inlägg:

http://prozeny.blesk.cz/clanek/pro-z...a-polevka.html

~Paul~
Citera
2011-10-09, 18:18
Medlem
Cantorass avatar
Komage är rikigt gott, men tyvärr luktar det rejält illa när man förkokar den. Det gör att man drar sig för att laga det.
I USA (kanske i andra länder också?) köper man den förkokt i affären - det borde ica också satsa på.
Citera
2011-10-09, 18:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Komage är rikigt gott, men tyvärr luktar det rejält illa när man förkokar den. Det gör att man drar sig för att laga det.
I USA (kanske i andra länder också?) köper man den förkokt i affären - det borde ica också satsa på.
Finns att köpa förkokt i de flesta icke-nordiska länder.

~Paul~
Citera
2011-10-09, 20:12
Medlem
tjompans avatar
Jag åt komage i Panama för nåt år sen. Kan inte minnas att det smakade så mycket. Eller så va det så att smaken doldes av all koriander i grytan. Kan väl nämnas att jag inte gillar koriander.
Citera
2011-10-10, 12:35
Medlem
Cujos avatar
Vilken av magarna används? Kon har ju fyra magar...

Edit: Jo, anledningen till att jag gick in i tråden öht: Ihålig, so what? Ätit paprika nån gång?
Citera
2011-10-10, 13:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cujo
Vilken av magarna används? Kon har ju fyra magar...

Edit: Jo, anledningen till att jag gick in i tråden öht: Ihålig, so what? Ätit paprika nån gång?
Nej, kon har endast en enda mage som är delad i fyra "avdelningar". Att kon har fyra separata magar är en missuppfattning.

Svaret på din fråga är därför givet .

~Paul~
Citera
2011-10-10, 22:28
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nej, kon har endast en enda mage som är delad i fyra "avdelningar". Att kon har fyra separata magar är en missuppfattning.

~Paul~

Det man normalt kallar komage (trippa/tripe) i matlagningssammanhang är väl de tre första kamrarna? Löpmagen är något annat.
Men vilken är det som brukar finnas att köpa i Sverige? Bladmagen? I USA är nätmagen (honeycomb) vanligast, men den ser annorlunda ut än den vi hittar här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in