2004-12-14, 15:51
Medlem
Mysonoxens avatar
Kom att tänka på det faktum att min släkt är ganska spridd över hela det avlånga landet och en bit av den i Finland.

Alla har ju sina jultraditioner, men jag är av uppblandat ursvenskt ursprung kryddat med lite finsk sisu, så jag har aldrig satt mig in i var julen firas på bästa sätt, eller rättare sagt ÄTS bäst.

Min ingifte dalmas till morbror skulle nog påstå att jul ska ätas i Dalarna och att laxen ska vara äkta siljanslax, medan min skånske farbror aldrig för sitt liv skulle byta ut något på det skånska julbordet, sedan tillkommer det värmlänningar, närkingar, hälsingar, stockholmare, västerbottningar, västgötar och andra som vill ha ett ord med i laget.

Så för att slippa undra längre överlåter jag svaret åt FB' s experter d.v.s. NI
Citera
2004-12-14, 16:28
Medlem
rashbans avatar
Julen firas bäst hemma med så lite släkt och rappel som möjligt närvarande. Var det inte det svar du ville ha?
Citera
2004-12-15, 10:20
Medlem
TheDJs avatar
Julen firas bäst i lugn och ro på t.ex. någon av Kanarieöarna, långt bort ifrån alla "måsten"... (och med något bättre väder )
Citera
2004-12-15, 10:55
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDJ
Julen firas bäst i lugn och ro på t.ex. någon av Kanarieöarna, långt bort ifrån alla "måsten"... (och med något bättre väder )

Ligger nåt i det du säger. Jag och min fru (dåvarande sambo) firade jul på Sunwing Arguineguin julen 2002 och maken till lugn och skön jul har jag aldrig varit med om.
Min fruga gillade det inte men jag trivdes bättre i solen och värmen och skulle gärna göra om det...
Citera
2004-12-15, 10:59
Medlem
Bråkmakarns avatar
Jag har lite som Mysonoxen, blandad släkt, Närkingar, smålänningar, och norrlänningar..Men vi bor alla i samma stad.

I.o.m att mina föräldrar är skillda så har jag alltid firat med pappas halva på förmiddagen, och efter kalle så har jag åkt till mormor och morfar och firat med mammas halva där.

Jag måste säga att farmors julbord är det bästa, väl tilltaget, skinka, dopp i grytan, köttbullar osv.. Det mesta förutom prinskorven hemmagjort! Trots att dom är smålänningar ger dom generöst med pengar i julklapp, då dom tycker att det är bättre att jag får pengar och köper nåt jag vill ha, än att dom ska köpa fel saker.

Hos mormor därimot.. Nej, inte gott alls. Trots att dom är den förmögna delen av släkten så är prinskorven gjord av denniskorv, ägghalvor med kalles kaviar, sur sallad osv. Presenterna likaså dåliga, för att inte säga usla! Nån kökshanduk, jägarsockor och nån chokladask..

Edit: Glömde: Jul firar jag bäst ihop ensam med min tjej, hon och jag
Citera
2004-12-15, 12:00
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Jag har lite som Mysonoxen, blandad släkt, Närkingar, smålänningar, och norrlänningar..Men vi bor alla i samma stad.

I.o.m att mina föräldrar är skillda så har jag alltid firat med pappas halva på förmiddagen, och efter kalle så har jag åkt till mormor och morfar och firat med mammas halva där.

Jag måste säga att farmors julbord är det bästa, väl tilltaget, skinka, dopp i grytan, köttbullar osv.. Det mesta förutom prinskorven hemmagjort! Trots att dom är smålänningar ger dom generöst med pengar i julklapp, då dom tycker att det är bättre att jag får pengar och köper nåt jag vill ha, än att dom ska köpa fel saker.

Hos mormor därimot.. Nej, inte gott alls. Trots att dom är den förmögna delen av släkten så är prinskorven gjord av denniskorv, ägghalvor med kalles kaviar, sur sallad osv. Presenterna likaså dåliga, för att inte säga usla! Nån kökshanduk, jägarsockor och nån chokladask..

Edit: Glömde: Jul firar jag bäst ihop ensam med min tjej, hon och jag

Mer än ursprunget vi har gemensamt då

Min frus släkt är stenrika, och snålare djävlar får du leta efter. Hennes styvfarsa har t.o.m. doppvärmare med sig på hotellrummet när han reser där han värmer vatten i en kopp och har i nescafé för att han inte "har råd" att köpa en kopp kaffe i restaurangen för 5-10 spänn

Av förklarliga skäl firar vi inte jul hos dem utan hos min mor som arbetat i butik i 45 år och är generös trots kass ekonomi..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in