2011-10-08, 21:37
Medlem
Emelisans avatar
Hej, tänkte söka in till Biologiutbildningen på Göteborgs Universitet nästa år. Jag undrar vilka gymnasiekurser det är krav på att man ska ha läst innan man söker in. Ja, jag har prövat googla, men det jag får fram är endast information om kurserna. Kanske någon som faktiskt går en sådan utbildning vet vad som krävs? Så att jag kan förbereda mig, samt läsa upp kurser på Komvux som saknas om det nu skulle behövas.

Tack på förhand!
Citera
2011-10-08, 22:05
Medlem
http://www.biology.gu.se/kandidatpro...ologi/biologi/

Förkunskapskrav:
Grundläggande behörighet samt Bi B, Fy B, Ke B och Ma D (områdesbehörighet 13).
Citera
2011-10-08, 22:08
Medlem
Emelisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb87
http://www.biology.gu.se/kandidatpro...ologi/biologi/

Förkunskapskrav:
Grundläggande behörighet samt Bi B, Fy B, Ke B och Ma D (områdesbehörighet 13).

Tackar, hittade det inte själv. Då vet jag!
Citera
2011-10-09, 00:15
Medlem
Hinken.s avatar
Jag har tänkt att plugga vidare till högskoleingenjör efter studenten. Området biologi/kemi känner jag skulle vara intressant. Vet ni några roliga/intressanta utbildningar ni skulle rekommendera? Området biologi/kemi är mycket stort och områden som känns intressanta är miljö, naturen etc. Går för tillfället sista året på en teknisk linje i gymnasiet. Ämnen jag läst/läser är matte A-E, kemi A, biologi A, teknikkurser såsom hållfasthetslära, konstruktion A-B, engelska och svenska A-C. Mina betyg ligger på ungefär 4g, 13vg 4mvg och högskoleprovet har jag ej gjort än.
Citera
2011-10-09, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hinken.
Jag har tänkt att plugga vidare till högskoleingenjör efter studenten. Området biologi/kemi känner jag skulle vara intressant. Vet ni några roliga/intressanta utbildningar ni skulle rekommendera? Området biologi/kemi är mycket stort och områden som känns intressanta är miljö, naturen etc. Går för tillfället sista året på en teknisk linje i gymnasiet. Ämnen jag läst/läser är matte A-E, kemi A, biologi A, teknikkurser såsom hållfasthetslära, konstruktion A-B, engelska och svenska A-C. Mina betyg ligger på ungefär 4g, 13vg 4mvg och högskoleprovet har jag ej gjort än.
Kemiingenjör på CTH kanske?
Citera
2011-10-09, 00:57
Medlem
Hinken.s avatar
Finns det som högskoleingenjör? Utbildningen får också inte ha allt för höga intagningskrav då jag inte sitter på 17+ i betyg, tror jag?
Citera
2011-10-09, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hinken.
Finns det som högskoleingenjör? Utbildningen får också inte ha allt för höga intagningskrav då jag inte sitter på 17+ i betyg, tror jag?
Jepp, det var hing jag syftade på. Civing. programmet heter Kemiteknik.
Citera
2011-10-09, 14:24
Medlem
Kan ingen som går en biologiutbildning på någon ort i landet berätta vad de tycker/tyckte om sin utbildning ?

Vart går/gick ni ?

Har någon gått klart den, har ni fått jobb eller är det så svårt att få som man hört ?

Helt enkelt berätta allt
Citera
2011-10-10, 01:41
Medlem
Jag läste kemi vid göteborgs universitet, började den här hösten, men hoppade av ganska omgående.

Du som biolog kommer läsa (om du går vid göteborgs universitet) ihop med kemisterna och läkemedelskemisterna i början av utbildningen, b.la. grundläggande kemi. Väldigt trevlig bok, innehållandes 1200 sidor på engelska, till första kursen!

Helt nybyggda labbsalar dock, så det va ju fint och så iaf!
Senast redigerad av kundvagnen 2011-10-10 kl. 01:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in