2011-10-08, 21:18
Medlem
Bob Luntas avatar
Håkan Juholt talar om att han är "kulbo" med en kvinna. Han beskriver detta förhållande som två vuxna som träffas och trivs med varandras sällskap, eller något i den stilen. Men vad är egentligen en kulbo? Min uppfattning är att ordet snarast bör tolkas som en eufemism till att vara knullkompis med någon. En rumsren vuxenbeskrivning av ett slags öppet förhållande där man ses och knullar, helt enkelt.

Vad anser Flashbacks språkpoliser?
Citera
2011-10-08, 21:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Håkan Juholt talar om att han är "kulbo" med en kvinna. Han beskriver detta förhållande som två vuxna som träffas och trivs med varandras sällskap, eller något i den stilen. Men vad är egentligen en kulbo? Min uppfattning är att ordet snarast bör tolkas som en eufemism till att vara knullkompis med någon. En rumsren vuxenbeskrivning av ett slags öppet förhållande där man ses och knullar, helt enkelt.

Vad anser Flashbacks språkpoliser?

En egen konstruktion av "att bo ihop och ha kul". Att ha kul behöver inte betyda det du vill få det till.
Citera
2011-10-08, 21:23
Medlem
Average-Joes avatar
Håkan Juholt är en pajas som uppenbarligen har något att dölja. Därför kan han inte svara rakt på journalisternas frågor utan måste fjanta sig och hitta på nya ord. Som jag förstod det så menar han att han inte vill sätta nån mer stämpel på deras förhållande än att de träffas och har kul ihop. Antar att "ha kul ihop" innefattar mer än bara knulla. I själva verket visade det ju sig vara frågan om samboskap men det kan man ju inte gå ut med när man vet att man får bidrag som kräver att man bor själv.
Senast redigerad av Average-Joe 2011-10-08 kl. 21:26.
Citera
2011-10-08, 21:50
Medlem
Duke Igthorns avatar
En dag som denna, mitt i mediestormen mot bidragsfusket, kan man ju få för sig att det udda begreppet kulbo var ett utstuderat sätt att dölja sammanboendet för Riksdagsförvaltningen. Men att följa en sådan högriskplan bara för att kunna håva in ett par tusen extra i månaden känns utom alla rimlighetens gränser.
Citera
2011-10-08, 21:53
Medlem
Bob Luntas avatar
Men vafan. Tråden handlar inte om Juholt som politiker. Vi diskuterar ordet "kulbo", inte hur Juholt blåser skattebetalare på pengar.
Citera
2011-10-08, 22:13
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Average-Joe
... I själva verket visade det ju sig vara frågan om samboskap men det kan man ju inte gå ut med när man vet att man får bidrag som kräver att man bor själv.
Eller som vi sa förr: ... att man bor ensam. Håkan Juholt borstar troligen tänderna själv, oberoende av om han bor ensam eller är delsbo eller sambo med kulbon. Sen må det vara kul för en halvbo att ta en hambo i halmen, eller leka jumbo i ormbo, men det är en privat fråga så länge inte statskassan blir lidande. För moatjén är termen kulbo inte särskilt smickrande. Rävar, grävlingar och vildkaniner bor i kulor och är alltså bokstavligen kulbor.

Den girige är ofta väldigt fantasilös. Den som lägger ut en rökridå ska vara medveten om att från satellithöjd syns en rökridå tydligt, övertydligt om uttrycket tillåts. När någon lägger ut en rökridå, så ska man fråga sig vad som behöver döljas. I detta fallet var det att ha en kulbo för skojs skull, för att skoja med statskassan.

Bill Clinton försökte lägga dimridåer utan att ens tända cigarren, men tio procent av hans ansiktsmuskler förrådde honom när han ljög på TV. Evolutionärt sett är det mera värdefullt att avslöja en lögnare än att ha förmågan att bluffa. Men det står och väger i ett "arms race".
Senast redigerad av egon2b 2011-10-08 kl. 22:17.
Citera
2011-10-08, 22:14
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
En egen konstruktion av "att bo ihop och ha kul". Att ha kul behöver inte betyda det du vill få det till.
Du har för övrigt fel. Kulbo ska inte förväxlas med sambo. Kulbo förutsätter att man inte bor ihop. Det är ett av begreppets inneboende axiom.
Citera
2011-10-08, 22:38
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Du har för övrigt fel. Kulbo ska inte förväxlas med sambo. Kulbo förutsätter att man inte bor ihop. Det är ett av begreppets inneboende axiom.
Nja, sammmansättningar med -bo har väl hittills haft med boendet att göra, vad jag vet. En sambo bor man ihop med, en särbo bor man inte ihop med och en delsbo bor man ihop med ibland. Finns några fler som används på allvar? En kulbo borde vara någon man bor ihop med när det är kul, vad det nu ska betyda.

Vad Juholt primärt menar tror jag är "vi är kära och galna och tänker inte på så världsliga saker som pengar och om kryss ska sättas till höger eller vänster på papperet". Lite charmigt sådär; i krig och kärlek är allt tillåtet.

Här fler -bor:

http://kaela.bloggplatsen.se/2008/05/24/733664-sambo-har-vi-lart-oss-delsbo-kanske-ocksa-men-kan-du-alla-dessa/
Citera
2011-10-08, 23:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

På vilket sätt menar du att vad är ett axiom? Utveckla gärna så att du kan motivera valet av ett så starkt ord för ett så intetsägande begrepp.
Citera
2011-10-09, 10:43
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
På vilket sätt menar du att vad är ett axiom? Utveckla gärna så att du kan motivera valet av ett så starkt ord för ett så intetsägande begrepp.
Jag var lite full igår kväll, men vad jag menade var att eftersom Juholt begränsat begreppet "kulbo" till att handla om vuxna som träffas och har trevligt ihop har han samtidigt uteslutit möjligheten för begreppet att inkludera någon som helst form av sammanboende. Därför anser jag att ett av begreppets axiom torde vara uteslutandet av någon form av sammanboende eftersom Juholt (ordets upphovsman) formulerat sig som han gjort.
Citera
2011-10-09, 11:32
Medlem
egon2bs avatar
Om jag fattat saken rätt så flyttade Juholt från en central lägenhet till kvinnans befintliga lägenhet. Tydligen tyckte han att det var kul/skoj att lura ersättningssystemet. Jag tror han antydde att lägenheten han lämnade som ensamboende var dyrare än den nya lägenheten. Något fartblind tyckte han väl då att han sparade statens medel även om han betalade hela hyran i förorten.

Det är väl en paradox (snarare än axiom) med termen kulbo att ordet inte säger något om hur man bor, bara att det är skoj eller skojeri.
Citera
2011-10-09, 11:47
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Jag var lite full igår kväll, men vad jag menade var att eftersom Juholt begränsat begreppet "kulbo" till att handla om vuxna som träffas och har trevligt ihop har han samtidigt uteslutit möjligheten för begreppet att inkludera någon som helst form av sammanboende. Därför anser jag att ett av begreppets axiom torde vara uteslutandet av någon form av sammanboende eftersom Juholt (ordets upphovsman) formulerat sig som han gjort.
Men vad handlar tråden då egentligen om, vad ordet borde betyda eller bara vad det betyder enligt Juholt? I trådstarten säger du ju bl.a. "Min uppfattning är att ordet snarast bör tolkas som en eufemism till att vara knullkompis med någon". Det torde väl vara uppenbart att ingen partiledare (inte ens pajasen Juholt) offentligt beskriver sig som "knullkompis" till någon, och därmed har du ju själv redan lett in tråden på annat än vad ordets skapare avsett. Dessutom vädjar du ju till "Flashbacks språkpoliser", och en språkpolis är väl primärt intresserad av vad saker borde betyda. Det borde alltså vara inom ämnet att konstatera att -bo borde syfta på bostadssituation. Jag tror dessutom att det gör det även för Juholt, oklart exakt hur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in