2011-10-08, 20:12
Medlem
Marqels avatar
Tjena fb.

För cirka en vecka sedan så la min stationära dator av på ett mycket underligt sätt. Jag satte den på viloläge och stack iväg i ett par timmar, kom hem och skulle starta igång den men då hittar inte skärmen någon signal. Datorn brummade igång som vanligt och jag hör ingenting som skulle peka på att den är trasig. Allting gick som vanligt, det vill säga.

Så jag tänkte felsöka lite så gott jag kunde. Började med att byta grafikkort och då fungerade den som vanligt igen.

Då bestämde jag mig för att uppgradera moderkort, CPU, RAM och grafikkort och köpa nya grejer. Sagt och gjort så gjorde jag det och installerade grejerna igår.

Nu sitter jag här med samma jävla problem igen. Så min uteslutningsförmåga pekar på att det är nätaggregatet som inte orkar strömföra grafikkortet ordentligt, eftersom att det grafikkort jag provade när det fungerade inte hade någon PCI-E inkoppling från nätaggregatet eftersom att det var ganska B.

Så nu är min fråga; kan jag på något vis prova nätaggregatets PCI-E och säkerställa att det är dessa som är boven?

Grejer:

ASUS Sabertooth P67, Socket-1155 ATX, P67

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K 3,4GHz

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9

Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX

Nätagget är ett cirka tre år gammalt Corsair TX650

Tack på förhand /marqel
Citera
2011-10-09, 16:45
Medlem
Marqels avatar
Uppdatering:

Nu fungerar den inte över huvudtaget. Jag börjar få rejält damp här. Har inget extra nätaggregat att prova med så jag kan inte säkerställa var problemet ligger, men jag ser inget annat än att det är nätagget som spökar.

Nu har jag satt i mina gamla grejer och ett annat grafikkort utan extern ström, och datorn startar upp som vanligt, men efter cirka 10-15 sekunder så dör den och om jag försöker starta den direkt efteråt så dör den på bara några serkunder.

Jag har löst ett mätverktyg, byglat pin 15 och 16 på ATX 24pin och mätt alla utgångar på nätagget men det är inget mätvärde som verkar vara knas, utan allt är inom toleransnivåerna.

Så nu sitter jag här och sliter snart av mig håret.

PROBLEM:

Har testat två olika setups med tre olika grafikkort och datorn startar inte. Får inga beep codes eller något som kan hjälpa mig på vägen.

HJÄLP MIG!
Citera
2011-10-09, 18:56
Medlem
Låter ju sjukt skumt. Men det finns ju gott om småfirmor som ger gratis felsökning, så ge problemet vidare vetja
Citera
2011-10-09, 19:15
Medlem
Marqels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeRaS
Låter ju sjukt skumt. Men det finns ju gott om småfirmor som ger gratis felsökning, så ge problemet vidare vetja

Gratis felsökning? Låter lite för bra för att vara sant.

Någon som vet om det finns någon bra firma i Göteborgs-regionen som gör detta? Jag vet ett litet skitställe där jag bor, men de är såna jävla klåpare så det finns inte. Lurar kunder på daglig basis verkar det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in