2011-10-08, 18:35
Medlem
Snickos avatar
Hejsan, jag har en hårddisk som gick sönder när jag skulle montera den i chassit så att en krets gick sönder så nu för att slippa köpa en ny tänkte jag om det gick att byta ut endast kretskortet på den. Känns så surt att köpa en ny endast för att en ynklig liten krets är trasig då jag precis hade köpt den.

Är det någonting som har gjorts tidigare och isf vars skulle det kunna finnas kretskort att beställa?
Citera
2011-10-08, 18:38
Medlem
kklasens avatar
Jag vet att folk lämnar in hårddiskar där kortet gått sönder. Då byter man det mot ett från en likadan hårddisk. Har man inget av värde på den kan man lika gärna köpa ny o skita i bytet. Eller köpa en annan helt enkelt.
Citera
2011-10-08, 18:42
Medlem
stilltons avatar
det går inte att laga kretsen då? ta en bild på hur det ser ut?
Citera
2011-10-08, 18:50
Medlem
sommarlovs avatar
Det kan gå, inga garantier, har läst om flera som har lyckats.
Troligen kan du återmontera kortet till donator-disken efteråt, om din disk inte skulle hålla måttet.
Citera
2011-10-08, 18:54
Medlem
kklasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton

Är det ett motstånd eller liknande som slitits bort kan det ju gå.
Om det är en ic-krets blir det ju svårare :P
Citera
2011-10-08, 18:57
Medlem
Snickos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kklasen
Jag vet att folk lämnar in hårddiskar där kortet gått sönder. Då byter man det mot ett från en likadan hårddisk. Har man inget av värde på den kan man lika gärna köpa ny o skita i bytet. Eller köpa en annan helt enkelt.
Ja, jag vet att det går men det är alldeles för dyrt. Jag har några saker av värde på den så skulle vara skönt att lösa det utan att köpa en ny och utan att det kostar flera tusen.

Citat:
Det går säkert att laga, det är kretsen som har lossnat från sina ben. Kretsen heter 4R7B. Jag har ju små kunskaper av att löda så om det skulle gå att göra själv gör jag ju såklart det om det går att få tag på en sån krets.
Citera
2011-10-08, 19:42
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snicko
Ja, jag vet att det går men det är alldeles för dyrt. Jag har några saker av värde på den så skulle vara skönt att lösa det utan att köpa en ny och utan att det kostar flera tusen.

Det går säkert att laga, det är kretsen som har lossnat från sina ben. Kretsen heter 4R7B. Jag har ju små kunskaper av att löda så om det skulle gå att göra själv gör jag ju såklart det om det går att få tag på en sån krets.
Låter som ett vanligt motstånd på 4,7 ohm.
Dess fysiska storlek avgör effektklassen...
Citera
2011-10-08, 20:52
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snicko

eftersom du inte direkt har något att förlora så skulle du kunna lägga motståndet på plats och löda det i ugnen. följ denna guide http://www.instructables.com/id/Toas...Soldering-BGA/
Citera
2011-10-08, 22:03
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
eftersom du inte direkt har något att förlora så skulle du kunna lägga motståndet på plats och löda det i ugnen. följ denna guide http://www.instructables.com/id/Toas...Soldering-BGA/
Ett motstånd är knappast monterat med BGA!
En simpel lödpenna med tunt lödtenn duger gott!!
Citera
2011-10-09, 16:12
Medlem
Snickos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ett motstånd är knappast monterat med BGA!
En simpel lödpenna med tunt lödtenn duger gott!!
Såg nu att det inte bara var en krets trasig utan 3 st och eftersom dom andra inte finns kvar kommer jag nog aldrig att få veta vilka kretsar det var så nu tänkte jag inrikta mig på att hitta ett nytt kretskort istället men vars ska man få tag på ett sånt?

Det står "S3M REV.03 R00" på framsidan av kretskortet och "BF41-00314A 00" på baksidan. En googling på det får jag bara upp hemsidor där hela hårddisken säljs och även en hemsida som köper upp kretskort för att kunna laga hårddiskar så det verkar vara rätt så svårt att få tag på reservdelar till en hårddisk.

Antingen måste jag hitta reservdelar till kretskortet eller hitta ett nytt kretskort och det verkar ju vara mission impossible.

Hårddisken

Edit: Tror det är helt uteslutet att löda dit nya kretsar då det inte ens verkar vara lött dit i dom där hålen som finns runtomkring kretskortet utan är lött dit direkt på ovansidan av kortet.
Senast redigerad av Snicko 2011-10-09 kl. 16:24.
Citera
2011-10-09, 16:39
Medlem
Som andra redan skrivit har du inget jätteviktigt på disken är det inte ens lönt att laga, köp bara en ny. Det går att byta "kontrollerkortet". Har bytt på en gammal ibm deskstar som jag hade sparat mycket arbete på men det kostar lika mycket som en helt ny hårddisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in