• 1
  • 2
2004-12-14, 13:56
Medlem
ondbraddods avatar
Om man är lite snäll kan man räkna med hela 90-talet som "dagens".
Vad tror ni kommer höra till allmänbildning att känna till om så där 50-100 år in i framtiden?

Någon av nobelprisvinnarna? Hur många av de som fått priset innan har skrivit någon klassiker?

j
Citera
2004-12-14, 14:32
Bannlyst
för att bli en klassiker krävs väl att boken är levande litteratur som lever bortom nobelprisåret och kultursidorna! Böcker som lever sitt liv, som lånas friskt på biblioteken samtidigt som de äger odiskutabla litterära kvalitéer.

Svenska prosaförfattare från 90-talet som skrivit fantastiska tidlösa romaner , romaner och noveller , som kommer överleva ett bra tag i efterhand och som är både lästa och bra litteratur, är mestadels kvinnliga faktiskt: Mare Kandre, Inger Eldefelt, Elisabeth Rynell, Gabriella Håkansson, i novellformatet Cecilia Davidsson. Antagligen kommer Kerstin Ekman och Inger Alfvén räknas dit också (har dock inte läst något av dem). Den man som lyser klarast är nog PO Enqvist.
Citera
2004-12-15, 01:23
Medlem
Faustuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ondbraddod
Om man är lite snäll kan man räkna med hela 90-talet som "dagens".
Vad tror ni kommer höra till allmänbildning att känna till om så där 50-100 år in i framtiden?

Någon av nobelprisvinnarna? Hur många av de som fått priset innan har skrivit någon klassiker?

j

Naipaul, Grass, Kertesz, Jelinek, har väl hyfsade chanser att läsas om 50-100 år även om "klassiker" är ett stort ord, och "allmänbildningen" redan nu knappast sträcker sig längre än till Liza Marklund.

Tidigare Nobel-belönade "klassiker" är bl a Faulkner, Hemingway, Camus, Beckett, Márquez (om man räknar "100 år av ensamhet" som klassiker).
Citera
2004-12-15, 01:40
Medlem
icys avatar
Robert Jordan för serien "Wheel of time", om inte för något annat så för den största serien genom tiderna!
Citera
2004-12-15, 01:51
Medlem
rashbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faustus
Jelinek

Jag har svårt att tro att någon som inte är anställd som krönikör för DN kultur kommer att minnas vem det är om 5 år, även om hennes sociala fobi och vägran att ta emot priset på plats gett henne lite extra uppmärksamhet. Pengarna gick tydligen bra att ta emot, dock...
Citera
2004-12-15, 01:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
för att bli en klassiker krävs väl att boken är levande litteratur som lever bortom nobelprisåret och kultursidorna! Böcker som lever sitt liv, som lånas friskt på biblioteken samtidigt som de äger odiskutabla litterära kvalitéer.

Svenska prosaförfattare från 90-talet som skrivit fantastiska tidlösa romaner , romaner och noveller , som kommer överleva ett bra tag i efterhand och som är både lästa och bra litteratur, är mestadels kvinnliga faktiskt: Mare Kandre, Inger Eldefelt, Elisabeth Rynell, Gabriella Håkansson, i novellformatet Cecilia Davidsson. Antagligen kommer Kerstin Ekman och Inger Alfvén räknas dit också (har dock inte läst något av dem). Den man som lyser klarast är nog PO Enqvist.

Mare Kandre? Nu jävlar skämtar du så det står härliga till, det är väl inga andra än kulturkoftor som läser henne? Eller har jag missat nåt?
Citera
2004-12-15, 05:06
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Mare Kandre? Nu jävlar skämtar du så det står härliga till, det är väl inga andra än kulturkoftor som läser henne? Eller har jag missat nåt?
Jag är ingen kulturkofta. Hennes roman "Bestiarium" är bra (den enda jag har läst).
Citera
2004-12-15, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg

hennes gotiska och otäcka små saker är rikitigt bra, specellt Alliie Alliee (typ) som var henens första, eller Bestiatrium, och även Djävulen och Gud - riktigt trevliga romaner, som jag dessutom fått uppfattningen är just levande litteratur. (fast lite åt "kult"-hållet kanske, just pga svärtan)
Citera
2004-12-15, 16:17
Medlem
Maliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icy
Robert Jordan för serien "Wheel of time", om inte för något annat så för den största serien genom tiderna!

Håller med, faktiskt, den är dessutom rätt mycket av en deckare vilket naturligtvis är trevligt. Enda problemet är att budskapet, om böckerna utvecklas lite fel såhär mot slutet, kan bli lite mossigt.
Citera
2004-12-15, 16:34
Medlem
Faustuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rashban
Jag har svårt att tro att någon som inte är anställd som krönikör för DN kultur kommer att minnas vem det är om 5 år, även om hennes sociala fobi och vägran att ta emot priset på plats gett henne lite extra uppmärksamhet. Pengarna gick tydligen bra att ta emot, dock...

Hennes böcker sålde i mycket stora upplagor på tyska redan innan hon fick priset. En roman har filmats. Osv. Har du läst henne, eftersom du är så säker?
Citera
2004-12-17, 05:44
Medlem
Marian Keyes absolut. Svensk måste bli Liza Marklund
Citera
2004-12-17, 13:21
Awaiting Email Confirmation
Hidekis avatar
Stackars Liza Marklund, så fort man pratar om dåliga böcker, eller ska exemplifiera kass litteratur så tar man henne som exempel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in