• 1
  • 2
2011-10-08, 16:20
Medlem
Tjena!
Jag har en vevaxel där gängorna är utslitna, som håller fast variatorn, och ett kullager är trasigt. Motorn har gått bra att plocka isär men jag är lite nybörjare. Jag har tänkt att köpa en ny men har ett problem. Min fråga är hur jag ska få ut mitt vevparti ur motorn. Jag har tagit bort i princip allt som går att ta bort, t.ex. elen.
Mina frågor är: Hur får jag ut vevpartiet? Är det något jag ska tänka på när jag sätter ihop motorn igen?

Tack för svaren fen
Citera
2011-10-08, 17:29
Medlem
cylindris avatar
För att få ut vevpartiet antar jag att du måste klyva isär hela motorn så det är bara att börja skruva bort alla motordelar i princip
Citera
2011-10-08, 17:33
Medlem
skruva av cylindern o koplingsklockan osv o klyv motorn, när den e klyvd sätter du på en passande mutter på gängorna, och bankar tills veven flyger ut komihåg att du antaligen behöver avdragare för att klyva motorn, dom sitter jävligt hårt.

om du inte har avdragare, så spänn fasty den så att stora blockhalvan sitter fast i skruvstädet, sen sätter du på en mutter på gängorna på veven och bankar på muttern tills motorn e klyvd
Citera
2011-10-08, 18:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kkim
och bankar tills veven flyger ut
Tänk bara på att det är ren och skär idioti att slå hårt på vevaxeln med en vanlig hammare, även lättare slag med "vanlig" hammare kan åsamka skador på veven så det bästa är att använda en gummiklubba eller träklubba.
Har du ingen gummiklubba eller träklubba så kan du lägga en träbit mot vevaxeln och sen slå med vanlig hammare, skiftnyckel, järnstång, polarens skalle eller dylikt.
Senast redigerad av Arne.Anka 2011-10-08 kl. 18:17.
Citera
2011-10-08, 18:44
Medlem
Tack grabber för svar men grejen är den att jag har redan klyvt motorn. Det enda jag håller i just nu är vevpartiet (utan cylinder) som sitter fast,jävligt hårt, i ena motorhalvan. Skiten vill inte loss!
Tack så mycket ännu en gång för era svar!
Citera
2011-10-08, 18:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheIcaJerry
Det enda jag håller i just nu är vevpartiet (utan cylinder) som sitter fast,jävligt hårt, i ena motorhalvan. Skiten vill inte loss!
Det du kan göra då är att värma på motorblocket så lossnar ramlagret lättare, en vanlig ugn duger utmärkt och det kan räcka med 125grader.
Du kan också använda olika former av gasbrännare eller varmluftspistol.

Det som händer är att metallen i motorblocket expanderar av värmen vilket minskar trycket som håller fast ramlagret.
Själv använt den metoden för att få ut mindre lager ur motorblock till moped och räckte med 125grader för att ena lagret skulle ramla ut, vid 225grader kunde jag lirka ut det andra lagret med en näbbtång.

Men om du kör värmemetoden så va djävligt försiktigt för det blir rejält varmt å känsligt, ha ett par rejäla handskar, vinterfodrade arbetshandskar av läder funkar hyffsat och tänk på att plastmattor smälter direkt vid kontakt med motorblocket.
Citera
2011-10-09, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tänk bara på att det är ren och skär idioti att slå hårt på vevaxeln med en vanlig hammare, även lättare slag med "vanlig" hammare kan åsamka skador på veven så det bästa är att använda en gummiklubba eller träklubba.
Har du ingen gummiklubba eller träklubba så kan du lägga en träbit mot vevaxeln och sen slå med vanlig hammare, skiftnyckel, järnstång, polarens skalle eller dylikt.
Äh spelar väl ingen roll, de enda som kan hända är att de blir lie obalans kanske, men vafan de är en gammal ciao som man puttrar me under 50, ingen cross som går på höga varv hela tiden haha
Citera
2011-10-09, 00:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Obalans kan öka slitaget på bl.a ramlagren till extrema nivåer.
Citera
2011-10-09, 00:50
Medlem
Citat:
Obalans kan öka slitaget på bl.a ramlagren till extrema nivåer.
jojo de har du rätt i, men på dom lilla varven en ciao motor går på lär de inte ens märkas av ifall de skulle bli lite obalans
Citera
2011-10-09, 12:51
Medlem
Tack! Men om jag upphetter kullagren så kommer väll den där plast grejen på vevaxeln smälta? Och då blir det nog kaoz
Citera
2011-10-09, 13:51
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kkim
jojo de har du rätt i, men på dom lilla varven en ciao motor går på lär de inte ens märkas av ifall de skulle bli lite obalans
Om man nu ska göra något då kan man ju lika gärna göra det ordentligt från början, det är fortfarande en motor med allt vad det innebär.
Citat:
Ursprungligen postat av TheIcaJerry
Tack! Men om jag upphetter kullagren så kommer väll den där plast grejen på vevaxeln smälta? Och då blir det nog kaoz
Om du syftar på packboxen så "ska" den alltid bytas när motorn varit klyvd, de kostar inte många kr nya.
http://www.kgi.se/product-5661-3340.php
Citera
2011-10-10, 17:18
Medlem
Citat:
Om man nu ska göra något då kan man ju lika gärna göra det ordentligt från början, det är fortfarande en motor med allt vad det innebär.
Om du syftar på packboxen så "ska" den alltid bytas när motorn varit klyvd, de kostar inte många kr nya.
http://www.kgi.se/product-5661-3340.php

Tack för alla svar. Förlåt för att jag är efterbliven men när jag använder en värmepistol så riktar jag den mot ramlagret (där vevaxel typ går in i där vevpartiet sitter) och, gör säkert fel, bankar hårt som fan på ramlagret. Bankar alltså innåt mot själva vevpartiet. Tack så mycket för hjälpen!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in