• 1
  • 2
2011-10-08, 16:20
Medlem
Tjena!
Jag har en vevaxel där gängorna är utslitna, som håller fast variatorn, och ett kullager är trasigt. Motorn har gått bra att plocka isär men jag är lite nybörjare. Jag har tänkt att köpa en ny men har ett problem. Min fråga är hur jag ska få ut mitt vevparti ur motorn. Jag har tagit bort i princip allt som går att ta bort, t.ex. elen.
Mina frågor är: Hur får jag ut vevpartiet? Är det något jag ska tänka på när jag sätter ihop motorn igen?

Tack för svaren fen
Citera
2011-10-08, 17:29
Medlem
cylindris avatar
För att få ut vevpartiet antar jag att du måste klyva isär hela motorn så det är bara att börja skruva bort alla motordelar i princip
Citera
2011-10-08, 17:33
Medlem
skruva av cylindern o koplingsklockan osv o klyv motorn, när den e klyvd sätter du på en passande mutter på gängorna, och bankar tills veven flyger ut komihåg att du antaligen behöver avdragare för att klyva motorn, dom sitter jävligt hårt.

om du inte har avdragare, så spänn fasty den så att stora blockhalvan sitter fast i skruvstädet, sen sätter du på en mutter på gängorna på veven och bankar på muttern tills motorn e klyvd
Citera
2011-10-08, 18:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kkim
och bankar tills veven flyger ut
Tänk bara på att det är ren och skär idioti att slå hårt på vevaxeln med en vanlig hammare, även lättare slag med "vanlig" hammare kan åsamka skador på veven så det bästa är att använda en gummiklubba eller träklubba.
Har du ingen gummiklubba eller träklubba så kan du lägga en träbit mot vevaxeln och sen slå med vanlig hammare, skiftnyckel, järnstång, polarens skalle eller dylikt.
Senast redigerad av Arne.Anka 2011-10-08 kl. 18:17.
Citera
2011-10-08, 18:44
Medlem
Tack grabber för svar men grejen är den att jag har redan klyvt motorn. Det enda jag håller i just nu är vevpartiet (utan cylinder) som sitter fast,jävligt hårt, i ena motorhalvan. Skiten vill inte loss!
Tack så mycket ännu en gång för era svar!
Citera