• 1
  • 2
2011-10-08, 16:19
Medlem
Hej!

Min stationära dator gick nyligen sönder. Datorn är ett "ihopplock" sedan 2år tillbaka....
En eller flera hårdvaror har nu gått sönder i datorn, och jag har ingen aning om vilken eller vilka hårdvaror det är.

Det som händer är när jag ska sätta igång min dator så sätts den igång utan att det sker någonting. Det där "pipet" som brukar pipa när man satt igång datorn piper aldrig... Utan datorn bara står och låter utan att något händer... när jag ska stänga av datorn går det inte att "tvångsstänga av" den genom att hålla in "sättapåknappen" utan jag måste klicka av strömmen på nätaggregatet så att datorn ska stängas av...

Jag antar att det är en eller flera hårdvaror som är sönder .... Men nu kommer jag vill frågan jag undrar om någon kunnig här på flashback kan svara på:

Vilken eller vilka hårdvaror är sönder?
Citera
2011-10-08, 16:22
Medlem
Wazupfbs avatar
Ja du det är svårt att säga, kan ju vara moderkort/processor eller hårdisken kanske , eventuellt grafikkort så du inte får bild men eftersom du inte hör något "pip" så kanske det är något annat.
enda sättet att veta 100% är att testa byta ut del för del .. börja med hårdisk som är lätt att testa.
Citera
2011-10-08, 16:59
Medlem
Okej det finns alltså ingen hårdvara som kännetecknar/ansvarar det där "pipet" som brukar pipa när datorn sätts igång? .... Som inte piper för mig och det händer inget istället
Citera
2011-10-08, 17:23
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kan du med hjälp av denna länk -> http://www.computerhope.com/beep.htm lokaliserar detta pip?
Citera
2011-10-08, 17:43
Medlem
Pipet som jag menar som inte kommer är ju detta pip:
"The computer power-on self-test (POST) tests the computer to make sure it meets the necessary system requirements and that all hardware is working properly before starting the remainder of the boot process. If the computer passes the POST the computer will have a single beep (with some computer BIOS manufacturers it may beep twice) as the computer starts and the computer will continue to start normally. However, if the computer fails the POST, the computer will either not beep at all or will generate a beep code, which tells the user the source of the problem."

Problemet är ju att detta "kontroll pip" kommer aldrig utan datorn är helt tyst istället utan något pip alls....Det kommer alltså ingen "beep code" som talar om källan problemet (vilken hårdvara det är fel på)... Därav blir det svårt för mig att veta "källan till problemet".

Om jag får gissa en hårdvara så tror jag att det är moderkortet eftersom det är moderkortet som ser till så att detta pip vanligtvis kommer men inte kommer som sagt.... Fast det är en chansning.

Vad tror ni?
Citera
2011-10-08, 19:41
Medlem
Trustys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouffe
text

Jag har samma problem. När jag tar ut strömmen till grafikkortet piper det. USB fungerar inte.
Citera
2011-10-09, 10:47
Medlem
Ryck ut all hårdvara förutom minnen, grafikkort(om du inte har ett internt) & CPU. Starta datorn och se om det går då.

Fungerar det fortfarande inte så är det mest troligtvis moderkortet som är rökt.
Citera
2011-10-09, 20:02
Medlem
Okej..... felet är nog att moderkortet har lagt av.....
Jag är inte helt kunnig inom detta så är det någon som vet hur man vet att moderkortet man köper passar till ens komponenter?
Citera
2011-10-10, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mouffe
Okej..... felet är nog att moderkortet har lagt av.....
Jag är inte helt kunnig inom detta så är det någon som vet hur man vet att moderkortet man köper passar till ens komponenter?
Vad har du för processor?
Citera
2011-10-11, 20:39
Medlem
Grävulens avatar
Nätaggregatet gissar jag på. Det var det iallafall när jag hade liknande problem. Fläktarna gick igång men det var allt. Då köpte jag ett nytt och koppla in sedan var det frid och fröjd.
Citera
2011-10-14, 18:00
Medlem
AMD Phenom II X4 945 är min processor...

Intressant att de kan vara nätaggregatet..... saken är ju den att min datorn sätts igång och får ström, den börjar lysa, fläktarna börjar gå.... så hur kan det då va nätaggregatet? Eftersom datorn får ström.
Citera
2011-10-14, 19:20
Medlem
Vad är det för märke modell och ålder på nätagget?

Trasiga nätagg av budet eller dålig kvalite har dåligt säkerhet så att de kan start och driva en datorn normalt en viss tid trots att den redan gått sönder samtidigt som de förstör andra delar.
Senast redigerad av panpo98 2011-10-14 kl. 19:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in