2004-12-14, 12:30
Medlem
Ninjans avatar
Läste en förbannat bra Brittisk(om jag inte minns fel) superhjälte serie för några år sedan. Jag minns att den var väldigt avskalad och mörk långt från Marvel eller DC:s universum.
Kommer bara ihåg att huvudrollsinnehavaren (som påminde lite om gröna lyktan till utseendet) och en massa superhjältar från olika alternativa världar skulle förhindra att alla parallella universum höll på att kristalliseras i en enda punkt.

Serien innehöll mycket referenser till Nazityskland och handlade mycket om experiment som utförts på barn för att skapa superhjältar.

nån som kommer ihåg den?
Citera
2004-12-14, 14:31
Medlem
dIRe_s avatar
Det måste bara vara något av Alan Moore, kan dock inte erindra mig om att jag sett nån gröna lyktan-liknande figur i hans serier. Kanske är något från hans tidiga verk, typ Marvelman/Miracleman?
Citera
2004-12-14, 14:39
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjan
Läste en förbannat bra Brittisk(om jag inte minns fel) superhjälte serie för några år sedan. Jag minns att den var väldigt avskalad och mörk långt från Marvel eller DC:s universum.
Kommer bara ihåg att huvudrollsinnehavaren (som påminde lite om gröna lyktan till utseendet) och en massa superhjältar från olika alternativa världar skulle förhindra att alla parallella universum höll på att kristalliseras i en enda punkt.

Serien innehöll mycket referenser till Nazityskland och handlade mycket om experiment som utförts på barn för att skapa superhjältar.

nån som kommer ihåg den?

Serien heter Zenith, och publicerades i spridda nummer av Magnum under tidiga 90-talet.

Manus: Grant Morrison
Bild: Steve Yeowell.
(C) Fleetway Publications

Eftersom jag är ett fan av serien så har jag desperat försökt få tag på inbundna album med serien, men jag har aldrig sett några. Det kanske inte finns utgivet?
Citera
2004-12-14, 14:43
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Serien heter Zenith, och publicerades i spridda nummer av Magnum under tidiga 90-talet.

Manus: Grant Morrison
Bild: Steve Yeowell.
(C) Fleetway Publications

Eftersom jag är ett fan av serien så har jag desperat försökt få tag på inbundna album med serien, men jag har aldrig sett några. Det kanske inte finns utgivet?

Den var det ja! Tack för den... En helt lysande serie verkligen.. mycket politisk satir och råa slagsmål så det förslår
Citera
2004-12-14, 17:07
Medlem
Zenith publicerades ursprungligen i den utmärkta brittiska tidningen 2000 AD (se mitt nick ). Senare gavs hela serien ut i 5 album i slutet av 80-talet. Albumutgivningen har försvårats av Morrison av olika anledningar inte vill att serien ska ges ut igen. Det finns dock hopp nu när Morrisons amerikanska förlag DC har börjat ge ut en massa serier från 2000 AD. Förhoppningsvis kan DC utöva lite påtryckningar på Morrison.
Citera
2004-12-14, 18:27
Medlem
Baskis avatar
Men James Bond kanske?!?
Citera
2004-12-14, 22:00
Medlem
dIRe_s avatar
Aja var inte en så dålig gissning av mig endå

http://en.wikipedia.org/wiki/Zenith_Comic
Citat:
Zenith, a comic book title, was created by Grant Morrison and Steve Yeowell first appearing in 2000AD in 1988. It was notable as the first proper superhero to appear in the comic but is clearly influenced by Alan Moore with a self aware take on the reluctant superhero character similar to Miracleman...
Citera
2004-12-14, 22:54
Medlem
Mack Bolans avatar
Någon som har koll på i vilket nummer av Magnum som Zenith var med för första gången?
Citera
2004-12-14, 23:08
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack Bolan
Någon som har koll på i vilket nummer av Magnum som Zenith var med för första gången?

Nu har jag letat igenom min magnumsamling och kommit fram till följande:

Zenith publicerades i nummer 16 samt dubbeljulnummret 17/18 1989, samt 6,9, 13 1990, samt nr 3 1991. Det var det hele...
Citera
2004-12-15, 03:53
Medlem
Mack Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Nu har jag letat igenom min magnumsamling och kommit fram till följande:

Zenith publicerades i nummer 16 samt dubbeljulnummret 17/18 1989, samt 6,9, 13 1990, samt nr 3 1991. Det var det hele...

Fan vad schysst av dig, tack så mycket!!
Nu gäller det bara att få tag på dom saknade numren..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in