• 1
  • 2
2011-10-08, 14:05
Bannlyst
Hej!

Jag är på ett lan hos en polare och sedan jag kom hit har jag börjat få elstötar av datormusen?

Min polare känner inget men jag känner det klart och tydligt!

http://www.blogcdn.com/www.engadget....-wow-mouse.jpg

Det är en sån mus jag har, jag får inga stötar av det på sidorna men hela ovansidan ger mig stötar i princip.. Vad beror detta på?
Citera
2011-10-08, 14:08
Medlem
Kan det vara friktionen emot musmattan? Vet att de kan hända vissa datamusar.
Citera
2011-10-08, 14:09
Medlem
danzos avatar
Problemet ligger i sladden, det kan vara glapp som ger dig stötar, dra ut den och stoppa tillbaka den (dra ut och vänta 30 sek) Kanske det hjälper
Citera
2011-10-08, 14:14
Medlem
EnSmutskalles avatar
Händer mig också, fast jag får stötar i vänster lillfinger p.g.a min laptop undrar också varför jag får det, inte direkt för att det är ont men det blir jävligt irriterande i längden.
Citera
2011-10-08, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Kan det vara friktionen emot musmattan? Vet att de kan hända vissa datamusar.

Nja, tror inte det. Jag får stötar fastän jag lyfter upp den och stötarna är liksom konstanta, dom slutar inte förräns jag lyfter bort fingret.

Citat:
Ursprungligen postat av danzo
Problemet ligger i sladden, det kan vara glapp som ger dig stötar, dra ut den och stoppa tillbaka den (dra ut och vänta 30 sek) Kanske det hjälper

Jag har redan testat det två gånger och jag finner inget glapp i sladden varken vid usb-kopplingen eller där den går in till musen.

Tillägas bör nog att musen är väldigt sliten på ovansida, den silvriga ''lacken'' är helt borta på vissa ställen men där får jag inga stötar, jag får mest stötar där musen är såpass sliten att den matta färgen är blank.
Citera
2011-10-08, 14:20
Bannlyst
Något glapp, är det möjligt att du råkat dra ut sladden en liten bit när du "gick till lanet"?
Är möjligt att någon del har gått sönder på sladden, vilket är i kontakt med din knapp.

Antingen öppnar du musen och kollar om det går o fixa (Enkelt, man ser ju om sladden är sönder, bara o ta eltejp, eller löda sen lägga eltejp.

Eller så läger du en gummibit över knappen.
Citera
2011-10-08, 14:25
Bannlyst
http://imageshack.us/photo/my-images...swowmouse.jpg/

Rött = Strömförande område.

Gult = Extra slitet vilket medför starkare stötar.

Ljusblått/grått = Så slitet att det inte är strömförande.

Njut av mina paintskills!
Citera
2011-10-08, 15:11
Medlem
Är musen av metall? Då kan de vara så att färgen skyddat.
När jag gick i grundskolan i högstadiet dörr, då hade vi en hiss. Tog man på nyckelhålet och på metallramen där färgen var borta så kittlades det i fingrarna. Kan vara samma sak.

El går igenom den men färgen skyddar. Men om det är bortslitet får du el i dig istället.
Citera
2011-10-08, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Är musen av metall? Då kan de vara så att färgen skyddat.
När jag gick i grundskolan i högstadiet dörr, då hade vi en hiss. Tog man på nyckelhålet och på metallramen där färgen var borta så kittlades det i fingrarna. Kan vara samma sak.

El går igenom den men färgen skyddar. Men om det är bortslitet får du el i dig istället.

Höljet är av hårdplast, och jag får inga stötar där färgen är helt bortslipat från plasten, men jag får stötar där färgen är helt eller delvis kvar. Dock får jag inga stötar av plasten på sidorna eller så.

http://imageshack.us/photo/my-images...swowmouse.jpg/

Rött = Strömförande område.

Gult = Extra slitet vilket medför starkare stötar.

Ljusblått/grått = Inga stötar.
Citera
2011-10-08, 15:50
Medlem
Det är standard på dom där skitmössen. Känner flera vänner som har samma problem.
Citera
2011-10-08, 17:27
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara

//Mod
Citera
2011-10-08, 19:17
Bannlyst
Nu när jag har kommit hem efter lanet och suttit vid datorn i någon timme så har jag inte känt av lilla minsta stöt från musen, så det har ju uppenbarligen varit något med hans hus som framkallade stötarna, men vad kan det vara?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in