2011-10-07, 18:17
Medlem
Hejsan!

Det är nu såhär att jag har en precis nybyggd dator (ca. 1 månad) som har fungerat lite sisådär bra (haft problem med minnena men är nog ordnat nu). Iaf till saken. Jag satt o spela på datorn när plötsligt proppen gick. Så jag bytte den och efter det så startar inte datorn alls. Skärmen fungerar men inte datorn. Inga lampor lyser på moderkortet eller nåt (när allt är inkopplat). Har testat att byta kabel med skärmens o nätaggets men det är inte kabeln. Vad kan det vara? Kan nätagget ha pajjat eller är moderkortet sönder?

Tacksam för svar!
Citera
2011-10-07, 18:35
Medlem
Mavvelitos avatar
Kanske datorn som gjorde att proppen gick. Lukta på strömenheten, luktar den syrligt eller bränt så är nog både moderkort och den sönder.
Citera
2011-10-07, 18:44
Bannlyst
Ja, det kan nog vara nätagget, som har pajat. Så prova att byta! Har du skärmen kopplat, bara till datorn, borde ju inte den heller funka, så antagligen har du skärmen kopplat till en vanlig kontakt också. Tråkigt för dig. Tror inte du behöver vara orolig för moderkortet.
Citera
2011-10-07, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av limas
Ja, det kan nog vara nätagget, som har pajat. Så prova att byta! Har du skärmen kopplat, bara till datorn, borde ju inte den heller funka, så antagligen har du skärmen kopplat till en vanlig kontakt också. Tråkigt för dig. Tror inte du behöver vara orolig för moderkortet.

Nätagget luktar inget speciellt.. Skärmen har egen strömkälla och den funkar så det är ju inget fel på uttaget.. Men blir väll att skicka tillbaka nätagget o få ett nytt :/
Hoppas att inte moderkortet är sönder. Men märker väll det när jag skickar nätagget till Inet (där jag köpte delarna) och om de hittar fel att nätagget inte funkar.. Men tack för förslagen!
Citera
2011-10-07, 18:53
Medlem
Mavvelitos avatar
Du kan kolla säkringen i nätaggregatet innan du skickar, koppla ur strömsladdar osv innan du börjar skruva och pilla inte på saker som du inte ska pilla på.
Citera
2011-10-07, 19:09
Bannlyst
Ja, just det, den lilla säkringen i nätagget!, så kanske det inte alls behöver bli' så dyrt. Men hoppas du har garanti på allt, och som sagt, tror jag inte moderkortet har tagit stryk.
Citera
2011-10-07, 19:11
Medlem
Saddl3rs avatar
Öppna absolut inte nätagget eftersom garantin då försvinner, vad ska du då göra om det inte var säkringen?
Citera
2011-10-07, 19:17
Medlem
Jag skickar in nätagget för har nämligen garanti på den så kör på det
Men tack för tipsen ändå!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in