Flashback bygger pepparkakshus!
2011-10-07, 01:13
Medlem
cunnalingus.s avatar
Jag har tagit ur hårddisken ur min stationära dator och använder den som en extern hårddisk till min bärbara. Och nu till problemet, när jag ska ta bort program från hårddisken så får jag meddelandet du måste ha behörighet från administratörer för att ändra mappen.

Säg inte att jag måste plocka in hårddisken i min gamla burk igen för att ta bort alla program och skit som jag inte behöver längre. Finns det nåt annat sätt?
Citera
2011-10-07, 01:20
Medlem
Formattera om den?
Citera
2011-10-07, 01:31
Medlem
cunnalingus.s avatar
Kan jag göra det trots att jag inte har "behörighet" i och med att hårddisken är extern numera?
Citera
2011-10-07, 06:42
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det har med rättigheter att göra. Det är svårt att förklara då TS inte nämner vilket operativsystem som denna HDD har legat under.
Citera
2011-10-31, 19:54
Medlem
cunnalingus.s avatar
Hm, operativsystem? Har ju postat tråden under Windows... är inte det ett operativsystem?

Kom igen nu grabbar, hjälp till lite här! Kan väl inte vara så komplicerat, vi har ju folk på månen, borde väl gå att "komma runt" hela problematiken med behörighet? Orkar verkligen inte sätta ihop den gamla burken igen bara för att ta bort alla program o skit...
Citera
2011-10-31, 20:20
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cunnalingus.
Har ju postat tråden under Windows... är inte det ett operativsystem?

Jodå, nog är det allt ett operativsystem. Men Microsoft har gjort många olika versioner och utgåvor.

Har du sökt på nätet efter " övertar eller rättigheter " när det gäller HDD?
Citera
2011-10-31, 20:40
Medlem
cunnalingus.s avatar
Finns det nåt sätt jag kan få reda på vilken utgåva det är genom att högerklicka>egenskaper på själva hårddisken eller nåt? Nej jag har inte Googlat eftersom jag inte har en aning om vad jag ska söka efter exakt...som du kanske lagt märke till.
Citera
2011-11-03, 22:33
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Jodå, nog är det allt ett operativsystem. Men Microsoft har gjort många olika versioner och utgåvor.

Har du sökt på nätet efter " övertar eller rättigheter " när det gäller HDD?

rättigheter fungerar likadant i alla NT-baserade Windows versioner/utgåvor, med ett litet undantag för home-edition (se nedan)

Citat:
Finns det nåt sätt jag kan få reda på vilken utgåva det är genom att högerklicka>egenskaper på själva hårddisken eller nåt? Nej jag har inte Googlat eftersom jag inte har en aning om vad jag ska söka efter exakt...som du kanske lagt märke till.

allt du behöver göra är att högerklicka på mappen ifråga och välja egenskaper -> säkerhet -> avancerade behörigheter -> ägarskap och välja överta ägarskap.

Om fliken säkerhet inte finns får man ändra visningsläge för mappar och filer utforskaren.

Har man XP home-edition, finns det ett litet tjyvknep för att få fram den här rutan i alla fall:

håll ner F8 och välj felsäkert läge ,när Windows startas, nu har du säkerhetsfliken i alla fall (trots att den egentligen inte ska finnas i XP home edition)
Citera
2011-11-04, 12:53
Medlem
TorrentLovers avatar
Svårt att hjälpa dig när du inte säger vilken Windows-utgåva som HDD'n legat under och inte vilket OS du använder nu, men jag hänvisar till Google: https://www.google.com/webhp?hl=sv#hl=sv&q=take+ownership
Citera
2011-11-04, 14:02
Medlem
Citat:
Jag har tagit ur hårddisken ur min stationära dator och använder den som en extern hårddisk till min bärbara. Och nu till problemet, när jag ska ta bort program från hårddisken så får jag meddelandet du måste ha behörighet från administratörer för att ändra mappen.

Säg inte att jag måste plocka in hårddisken i min gamla burk igen för att ta bort alla program och skit som jag inte behöver längre. Finns det nåt annat sätt?

http://download.cnet.com/HP-USB-Disk-Storage-Format-Tool/3000-2094_4-10974082.html

Eller något liknande och bara blås den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in