2011-10-06, 23:57
Medlem
localfreaks avatar
som topic.

Tycker ni att "rätt eller fel" är samma för alla eller upp till var och en ?

något som känns rätt för mig kan ju vara fel för dig?

typ om någon våldtagit din syster så mördar du han, gör man rätt eller fel då ?! va tycker ni?
Citera
2011-10-07, 00:02
Medlem
Kungensbordells avatar
Enligt lagen gör man fel men moraliskt tycker jag att man har gjort alldeles rätt. Kommer dock alltid finnas folk som tycker annorlunda och det finns det inget att göra åt.
Citera
2011-10-07, 00:15
Medlem
För att citera Nietzsche "Fear is the mother of morality". Moral är ett påhitt av människan som en allmän lag för att skydda oss från det vi fruktar.
Citera
2011-10-07, 00:20
Medlem
Zelogaths avatar
Om vi lever i ett samhälle så är det inte upp till var och en vad som är rätt eller fel, för det ligger i människans natur att sätta upp gemensamma regler för att få samhället att "fungera".
Men annars så är det nog upp till var och en, finns mycket jag tycker är fel men som andra tycker är rätt
Citera
2011-10-07, 17:17
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Som nämnts tidigare är rätt och fel subjektiva termer. Utgår du ifrån samhället som entitet är allt som bryter mot lagen fel. Utgår du från ett annat samhälles perspektiv är det nödvändigtvis inte så. Efter andra världskriget straffades många nazister av väst trots att de var laglydiga enligt nazisterna.

Frågan besvaras nog lättast med att konstatera att rätt och fel är uppdiktade ting som inte har någon absolut motsvarighet i den objektiva världen. För egen del följer jag min syn på rätt och fel. Jag tvekar inte att bryta mot lagar och regler om jag kan motivera det för mig själv. Samtidigt är jag medveten om riskerna. Dessutom kan det bli helt galet om jag skulle vara galen.
Citera
2011-10-07, 17:19
Medlem
MeineMeinungs avatar
Det finns inget rätt eller fel. Det är upp till var och en att bestämma sina moraliska värderingar.
Citera
2011-10-07, 17:38
Medlem
TiberiusGracchuss avatar
"Rätt" och "Fel" finns såklart inte som objektiva existenser i någon metafysisk idévärld.
Men det gör inte etiken mindre viktig, tvärt om.

På samma sätt som en vetenskapsman inte kan utveckla en teori som till 100% stämmer överens med verkligheten så kan vi inte utveckla en etisk kompass som i varje enskild konkret situation kan besvara frågan vad som är rätt att göra.
Men lika lite som vetenskapens ofullkomlighet är ett försvar för en vetenskaplig nihilism där alla anspråk är lika mycket värda så är etikens ofullkomlighet ett försvar för en etisk nihilism där det inte finns goda eller onda handlingar utan blott smak och tyckande. Självklart finns det goda och onda handlingar, och vi kan skilja på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in