2011-10-06, 20:38
Medlem
Nu är det så att jag håller på att bygga en elgitarr för första gången för att jag finner det underhållande och något man kan sysselsätta sig med på fritiden!

Jag har kommit en bra bit från att ha huggit ner ett träd (Tall) från trädgården till att hålla på slipa hela kroppen så den blir slät och fin! Vet att träslaget furu kanske är lite sisådär till en elgitarrs kropp, men det ska funka och är nyfiken på klangen från en elgitarr med en kropp som inte har flera bitars trä ihoplimmat! Och själva tanken att ha en hemmagjord elgitarr är faktiskt fint! Mer personligt på något sätt

Jag har frågor då om någon har erfarenhet av hur endast en humbucker (blir alltså bara stallmicken) funkar och om man blir nöjd med det, eller om man till slut strävar efter basigare ljud (halsmick)?
Vilken mick föredrar du till en sådan situation? Och till vilken musik skulle man vilja använda det? Jag tänkte för tillfället använda min EMG-81 mick som jag tog från en gammal gitarr men tänkte köpa en Seymor Duncan mick senare! Och så undrar jag om någon, som har också byggt gitarrer, känner till måtten för avståndet från halsen till stallmicken blir?

Och en sista fråga, vart man kan köpa bra kvalité-stall? Vad jag letar efter klurar jag på fortfarande men liksom en sida som har flera alternativ skulle funka bra!

Snabba svar uppskattas!!
Citera
2011-10-06, 22:01
Medlem
kames avatar
Träslaget ska torkas.
Beror på hur avancerat du vill göra det hela men endast en stallmick blir nog rätt enformigt efter ett tag. Jag använder mig utav 2 mickar hela tiden så personligen skulle jag aldrig bygga en gitarr med endast 1 mick. Mickar finns det ju hur mycket som helst att välja på. Humbuckers? Single coil?
Beror på vad du vill spela för någon slags musik på gitarren. Google och försök provspela så många olika mickar som möjligt och ta den som låter bäst för dig. Seymour Duncan är ju endast ett märke som gör mickar. Men dom brukar vara bra vad jag vet. Jag föreslår att du gör en ritning annars är det rätt stor chans att det inte blir bra. Om du inte vet hur du gör en ritning så använd google. Stall borde finnas i de flesta musikaffärer, alternativt beställa från internet. Googla Gitarrdelar så borde det komma fram alternativt Thomann, Jam eller 4sound mm. Åter så beror det på vad du vill spela. Flytande stall blir förmodligen mer komplicerat. Det viktiga är att du får allt rakt.
Citera
2011-10-07, 00:00
Medlem
Okej om vi säger att man lödar ihop en switch till en mick? Tror du det skulle bli någon skillnad?
För det var det jag hade i tanken mest. Allt handlar mest om att "experimentera" sig fram till ett ljud och tänker mig då hur det är att istället för att köra på halsmicken och så pröva switcha mellan en mick?

Vad för slags musik jag vill ha det till är en liten punkt för mig just nu, för är det metal man söker efter då känns 2 humbuckers med gröt i en standard liksom.. men söker efter någonting nytt liksom man kan ha till blues, funk relaterad musik! Och då kommer den här biten att pröva sig fram känner jag. Flytande stall är inget för mig, men tack för svaret!
Citera
2011-10-07, 00:15
Medlem
Eftertextens avatar
Det finns exakt information om det över hela internet. Kan bidra med lite svensk inspiration: http://www.fagerlund.biz/index1.htm

En stallmick lär räcka för dig om du ska spela metal eller rock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in