Nu är det så att jag håller på att bygga en elgitarr för första gången för att jag finner det underhållande och något man kan sysselsätta sig med på fritiden!
Jag har kommit en bra bit från att ha huggit ner ett träd (Tall) från trädgården till att hålla på slipa hela kroppen så den blir slät och fin! Vet att träslaget furu kanske är lite sisådär till en elgitarrs kropp, men det ska funka och är nyfiken på klangen från en elgitarr med en kropp som inte har flera bitars trä ihoplimmat! Och själva tanken att ha en hemmagjord elgitarr är faktiskt fint! Mer personligt på något sätt
Jag har frågor då om någon har erfarenhet av hur endast en humbucker (blir alltså bara stallmicken) funkar och om man blir nöjd med det, eller om man till slut strävar efter basigare ljud (halsmick)?
Vilken mick föredrar du till en sådan situation? Och till vilken musik skulle man vilja använda det? Jag tänkte för tillfället använda min EMG-81 mick som jag tog från en gammal gitarr men tänkte köpa en Seymor Duncan mick senare! Och så undrar jag om någon, som har också byggt gitarrer, känner till måtten för avståndet från halsen till stallmicken blir?
Och en sista fråga, vart man kan köpa bra kvalité-stall? Vad jag letar efter klurar jag på fortfarande men liksom en sida som har flera alternativ skulle funka bra!
Snabba svar uppskattas!!