2011-10-05, 20:17
Bannlyst
Hej jag har haft problem nr jag ska en bild av min skrm. Jag kan kommandot fr det (shift-command-3) men nr jag trycker in det s kommer det upp en ruta dr det str:
"Din skrmavbild kan inte sparas, Du saknar behrighet att spara filer p denna plats dr skrmavbilder lagras."

Jag r ju inloggad p admin p min dator och jag vet inte hur jag ska fixa det, ngon som vet? :/
Citera
2011-10-05, 20:18
Medlem
laserbeamzs avatar
Tryck p knappen prt scr sysrq (3 niver ver piltangenterna).
ppna mspaint -> tryckt CTRL + V
Citera
2011-10-05, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av laserbeamz
Tryck p knappen prt scr sysrq (3 niver ver piltangenterna).
ppna mspaint -> tryckt CTRL + V

Jag har en Macbook Pro, inte en PC :P
Citera
2011-10-05, 20:23
Medlem
laserbeamzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PureGabbe
Jag har en Macbook Pro, inte en PC :P
Jag r inte mig sjlv idag
Citera
2011-10-05, 21:11
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PureGabbe
Hej jag har haft problem nr jag ska en bild av min skrm. Jag kan kommandot fr det (shift-command-3) men nr jag trycker in det s kommer det upp en ruta dr det str:
"Din skrmavbild kan inte sparas, Du saknar behrighet att spara filer p denna plats dr skrmavbilder lagras."

Jag r ju inloggad p admin p min dator och jag vet inte hur jag ska fixa det, ngon som vet? :/

Standardmappen dr skrmdumpar normalt sett sparas r skrivbordet (kan ndras i terminalen). Det mste betyda att du inte har skrivrttigheter p ditt eget skrivbord. Det lter vldigt skumt. Jag vet inte hur du har lyckats med det utan att veta om det.

Nja, det borde vara ganska enkelt att fixa. ppna ett finder-fnster, markera din skrivbordsmapp i vnsterkant och tryck kommando - I. Nu ska du kunna ndra rttigheterna under "Delning och behrigheter". Se till att du har ls- och skrivrttigheter till mappen.
Citera
2011-10-05, 21:23
Medlem
systems avatar
Det verkar som att dumparna vill hamna p ett stlle dr det inte r tilltet.

ppna Terminal och skriv fljande:
Kod:
defaults write com.apple.screencapture location /Users/PureGabbe/Desktop
(byt PureGabbe mot ditt anvndarkontos namn).
Logga ut frn ditt konto och logga in igen.

Nu kommer dina skrmdumpar att vilja landa p skrivbordet, och ingen annanstans.

Som du ser kan du sjlv bestmma var de ska landa, och du kan sledes gra en mapp p ditt skrivbord och istllet styra alla dumpar till den. Om du nu knner fr det.
Citera
2011-10-05, 21:39
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system

Kod:

Som du ser kan du sjlv bestmma var de ska landa, och du kan sledes gra en mapp p ditt skrivbord och istllet styra alla dumpar till den. Om du nu knner fr det.

Ja, det det dr sista r en bra id som jag kan skriva under p. Jag kan starkt rekommendera att man gr s att operativet lgger skrmdumparna ngon annanstans n p skrivbordet. Det blir s fruktansvrt skrpigt p skrivbordet om alla skrmdumpar skall hamna dr. Det kan t.o.m. sega ner datorn om man inte tar bort dem, och de samlas p hg p skrivbordet.

Jag har en ful ovana att spara saker p skrivbordet, och fr ibland detta problem, varp jag dumpar allt p skrivbordet i en mapp istllet, som jag lgger in i min dokumentmapp, vartefter jag brjar fylla upp mitt skrivbord igen (jag lr mig aldrig ). Skrmdumparna dremot har jag styrt om till en undermapp till bildmappen, s de r jag av med.
Citera
2011-10-05, 21:43
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
<text>
r du min oknde tvilling?
Citera
2011-10-05, 21:50
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
r du min oknde tvilling?

Kanske det

Jag dper mina skrivbordsmappar till "skrivbord-datum-mnad-r" innan jag dumpar dem i hemkatalogen. Ordning och reda
Citera
2011-10-05, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Standardmappen dr skrmdumpar normalt sett sparas r skrivbordet (kan ndras i terminalen). Det mste betyda att du inte har skrivrttigheter p ditt eget skrivbord. Det lter vldigt skumt. Jag vet inte hur du har lyckats med det utan att veta om det.

Nja, det borde vara ganska enkelt att fixa. ppna ett finder-fnster, markera din skrivbordsmapp i vnsterkant och tryck kommando - I. Nu ska du kunna ndra rttigheterna under "Delning och behrigheter". Se till att du har ls- och skrivrttigheter till mappen.

Citat:

Kod:

Tack s mycket bda tv! det funkade!
r vldigt tacksam
Citera
2011-10-05, 23:00
Medlem
systems avatar
Citera
2011-10-05, 23:44
Medlem
ei96byods avatar
Vad bra att det lste sig.
Citera