Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-10-05, 20:00
Medlem
(Vardagsbekymren är ju flyttade så nån får gärna flytta detta till nåt annat passande).

Vi har en "bestickslåda" (i översta lådan, till höger om ni nu vill veta), där besticken ligger i en för ändamålet anpassad plastlåda. Mitt problem är att min sambo anser att besticken skall läggas såhär;

Längst in: teskedar
Vänster: Matskedar, Mitten: Gafflar, Höger: Knivar

När jag öppnar lådan så ser jag bara "handtagen" (alla likadana alltså) eftersom "huvudena" på besticken ligger inåt, och jag måste därför lära mig att de ligger som de ligger. Problemet är att efter säkert 5-6-7-8 år så far jag fortfarande efter gafflar TILL VÄNSTER, och är mäkta trött att dra ut heeeeeela lådan för att nå en tesked. Min fråga är;

Hur placerar ni era bestick i era plastlådor? (Ni som har dem på annat sätt än i dessa lådor behöver inte besvara detta)
Citera
2011-10-05, 20:09
Medlem
Dra ut lådan helt å hållet va e problemet ?????
Citera
2011-10-05, 20:13
Moderator
Kyrpators avatar
Till att börja med verkar det som om besticksinsatsen är placerad bak och fram - teskedarna borde ligga längst fram. Sedan skulle jag nog placera besticken i ordningen gaffel, kniv och sked från vänster till höger. Gaffel och kniv hör ihop, och skedarna används mer sällan. Om man nu inte i likhet med Seinfeld äter flingor och mjölk till middag.
Citera
2011-10-05, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ale
Dra ut lådan helt å hållet va e problemet ?????

Alltså, lådan är av den typen att drar du ut den för långt så hoppar den ur sina rälsar, och man måste trixa för att få in den igen... typ...
Citera
2011-10-05, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Till att börja med verkar det som om besticksinsatsen är placerad bak och fram - teskedarna borde ligga längst fram. Sedan skulle jag nog placera besticken i ordningen gaffel, kniv och sked från vänster till höger. Gaffel och kniv hör ihop, och skedarna används mer sällan.

Låter logiskt, men hur är det med "vändningen" av dem?... känns ohygieniskt att ha "huvudet" närmast... om man sätter teskedsfacket närmast kommer ju resten ÄNNU längre in... då måste man ju iofs verkligen veta var de ligger...
Citera
2011-10-05, 20:42
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knightor
Låter logiskt, men hur är det med "vändningen" av dem?... känns ohygieniskt att ha "huvudet" närmast... om man sätter teskedsfacket närmast kommer ju resten ÄNNU längre in... då måste man ju iofs verkligen veta var de ligger...
I värsta fall måste du kanske memorera i vilken ordning du har lagt dem. Men jag kan förstå om du är tveksam inför sådana metoder. Om du tejpar upp en lapp någonstans, kommer din sambo att få spel då?

Sedan förstår jag inte riktigt varför du har besticken i en låda du inte kan dra ut. Är det den enda kökslådan, eller är alla era kökslådor sådana?
Citera
2011-10-05, 20:55
Medlem
om du ändå inte kommer ihåg hur besticken ligger - är det inte bäst att sambon sköter besticklådan,
alt. ni har varsin
Citera
2011-10-05, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloeckchen
om du ändå inte kommer ihåg hur besticken ligger - är det inte bäst att sambon sköter besticklådan,
alt. ni har varsin

Min sambo SKÖTER bestickslådan....ju..... vi behöver inte varsin.

Hur har ni era bestick DÅ ?
Citera
2011-10-06, 00:12
Medlem
FF0000s avatar
Du/ni kanske borde markera facken med små lappar, för gaffel, kniv och sked.
Citera
2011-10-06, 09:17
Medlem
I en besticklåda som ser ut ungefär så här: http://www.forvara.se/se/art/reda-besticklada-medium.php Längst fram i den "enkla" lådan teskedar, sedan från vänster till höger: kniv, gaffel, matsked, salladsbestick m m. Längst in i de små lådorna sådant som används mer sällan.
Citera
2011-10-06, 09:25
Medlem
Kazuris avatar
Tack för att du tog upp detta superviktiga ämne! I all ärlighet har jag faktiskt undrat över detta under en längre tid...

Vet nån hur det fungerar i tex professionella kök, vilken ordning anses vara "rätt" där? Jag antar att de inte slänger in bestick hur som helst?
Citera
2011-10-06, 09:56
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kazuri
Tack för att du tog upp detta superviktiga ämne! I all ärlighet har jag faktiskt undrat över detta under en längre tid...

Vet nån hur det fungerar i tex professionella kök, vilken ordning anses vara "rätt" där? Jag antar att de inte slänger in bestick hur som helst?

I professionella kök har man nog sällan bestick i en låda på samma sätt som vi har hemma. Det rör sig ju om rätt stora mängder bestick som hör matsalen till. Nån som jobbar på krog får gärna berätta hur det ligger till.

Personligen tror jag inte att det finns nån standard för hur bestick ska ligga. Möjligen kan man hitta nåt i gamla hushållshandböcker och liknande. Sverige har ju varit rätt extremt vad gäller rationalisering av hemmaköken.

Till TS: Ni verkar ha en väldigt grund låda, eller en dumt disponerad "plastlåda".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in